Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
hei! holder på med utgraving men den nermer seg heldigvis snart slutten. det som da må til er ett bra unnerlag før duken legges i har fått tak i ein del tepper folk hadde kastet, på miljøstasjonen her hjemme. men i dag hørte jeg om noen som hadde brukt mye halm under.... virker dette bra? sand hadde eg i den forrige... men hvis det skal bli bra må det ein del til og det tar mye vann volum..... vil ha mest mulig....... noen som har noen bra tips....
__________________ ![]() ![]() |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Kommer an på hvordan grunnen der dammen er. Om det er mye stein, røtter e.l. ? Sand er absolutt best. Husk at halm, tepper o.l. vil råtne etter en tid, og gir da minimal beskyttelse mot røtter o.l.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007 Location: Tønsberg
|
Finnes jo fiber duk, http://www.koi.no/utstyr/damduk.html Vet ikke hvor bra de holder, men er ikke så veldig dyrt.... |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2007
|
Hei! Jeg har prøvd gamle tepper og fiberduk i samme dam. Da jeg skulle utvide dammen etter 2 år var filleryene og teppene begynt å gå i oppløsning (rotne), mens fiberduken var like hel og en ¨kunne ikke merke noe slitasje. Mitt underlag var fjell og noe betong. Da den nye dammen var ferdig i vår, brukte jeg bare fiberduk ( kjøpt hos KOI.NO) Prisen er ca 10-20 kr pr m2. Jeg hadde ikke brukt tepper/filleryer hvis jeg var deg. Lite peng å spare, stor katastrofe hvis underlaget underduken ikke beskytter duken- Hilsen Åsendammen |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
hei ![]() takk for alle tips det eg nå har gjort er følgene: -fjernet alle skarpe ting som steiner røtter ol. -lagt i to lag me det eg fant av tepper, gummi matter,osv. ca 3-4cm -lagt i to lag med fiberduk på ca 4mm altså 8mm ![]() skulle tro det var bra... nå mangler bare duken.... den gamle er nok litt liten nå.... ![]() men tenker den nye duken blir 1mm istede for 0,5 som eg hadde... og nå blir det gummi duk ,og ikkje pvc... skulle bare ønske eg hadde tålmodighet\middler til ; "Do it once, But do it right" som dei seie i england
__________________ ![]() ![]() |
| | |
![]() |
| Tags |
| damduk, underlag |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|