Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Hagedam > Annet innenfor Hagedam

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 24.11.2007, 02:05   #1 (permalink)
Senior Member

Roger`n's Avatar

Default Hvordan få betong dam tett

Vurderer sterkt å bygga min neste dam i betong men er usikker på hvordan eg skal få den tett , uten duk , og plastring.
Fant ein variant her på nettet er det noen som fra bildene kan sei ka dei bruker til å smøre på betongen her og veit du noe om det er bra saker.
http://www.koivista.com/display_seri...=0&series=1561
Kan jo lage mur 15 - 20cm tykk har sett flere har slike inne, så det bør vel holde eller?
Old 24.11.2007, 12:43   #2 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

All betong o.l. MÅ behandles før du har fisk i. Sement, fliselim o.l. inneholder så mye kalk at ph vil bli skyhøy. Og det finnes også giftstoffer o.l. i mange mørtel typer.

Det beste å anbefale er å male to strøk med to komponent epoxy. Det er det samme som brukes i næringsmiddeltanker o.l. og som vi også bruker i store akvarier av tre o.l.

Jeg brukte epoxy fra Rescon i mitt 4000 liters treakvarium.
Tror også at Penguin Mapecoat, er bra til dette. Disse epoxy malingene får du dessuten i den fargen du selv ønsker.
Old 25.11.2007, 03:28   #3 (permalink)
Senior Member

Dersom du planlegger betong dam, vil jeg råde deg til å legge ett eller to lag med glassfiber/epoxy først. Så ville jeg slipt og pusset over til jeg hadde en glatt og fin overflate. Vasket reint med rødsprit og så smørt ett eller to lag med sort eller blå toppcoat.
Betong arbeidet går nå i den kalde perioden, men arbeid med epoxy må du vente med til det blir varmere.
Har selv plastret oppå betong slik som du har planer om.
Det er viktig å hindre frostspregning med betong/glassfiberdammer, men
når det er gjort får du en dam som tåler det meste i mange år framover.

Jeg har satt ned et stort oppdrettskar i bakken. Syntes dybden var for liten så jeg støpte en ringmur av betong rundt kanten. Etterpå har jeg plastret slik som jeg skrev ovenfor

Her ser du et parti fra min dam som er behandlet på en slik måte

http://picasaweb.google.com/torpaul....09424546516498
april is offline   Reply With Quote
Old 25.11.2007, 18:04   #4 (permalink)
Progressing member

Eg har betongdam og har hatt eindel problemer med å få den tett.Min dam var støypt med naturstein innvendig med betongfuger.Bak natursteinen er det ca 10-15 cm heilbetong.Problemet var å få fugene tette.Eg brukte Hey`di betongslamming.Hadde eg hatt kun heilbetong så trur eg da hadde blitt tett og fint.Utanpå slemmingen malte eg med epoxy maling.Som det er sagt litt lenger oppe er det fare for veldig høge ph verdier i betongdam,men for min del så avgjer ikkje betongen kalk til vatnet lenger.Dammen er ca 4 år no og eg holder på å utvide den.Det blir fortsatt betong for min del,men denne gangen skal det glassfiber på.Og då tar eg eksisterande dam og.

Thomas
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 25.11.2007, 18:29   #5 (permalink)
Senior Member

Roger`n's Avatar

Takk til alle for gode svar
Eg Har mest lyst til å plastre heile dam`n etter støyping
og bruke epoxy maling som dere foreslår.
Skal ha glass i som April har så det er kansje lettere å få det tett med å plastre?
Dam`en kommer til å ha noen sumper ut i sidene og dermed blir det ein del "skarpe" kanter Som eg er redd kan skade gummi duk som eg først hadde planer om å bruke.
Dam`n blir ned gravd i utgangspungtet men kommer kansje til å bygge opp litt
kommer litt an på hvor dypt eg kommer satser på min 1.5 m ved bunn dren.
Igjen takk for gode tips.
Old 26.11.2007, 00:11   #6 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Har du lyst på en stor glassfiberdam a la April sin så sjekk her

http://koishop.gullfiskene.net/stort...kar-p-333.html

Du slipper en god del med betong støping siden disse er kraftig bygd og kan graves ned. De har stått opp på bakken før.
Old 27.11.2007, 02:48   #7 (permalink)
Senior Member

Roger`n's Avatar

Skal måle litt og sjå , blir vel dyr frakt kansje.
Old 27.11.2007, 03:35   #8 (permalink)
Senior Member

Glassfiber er dyrt!!!
Jeg regnet på det før jeg gikk i gang. Kom til at det var penger spart å sette ned et kar selv om det kostet en del i utgangspunket.
Tilsvarende kar med to-tre lag glassfiber og innstøpt polstring blir mye dyrere, hvis en prøver seg på egen hånd. Du må heller ikke glømme at det koster nå litt med 50 kvadrat skikkelig gummi og.
Transporten blei ikke så dyr som jeg hadde forventet.Kom til en grei deal. Karet blei levert i to deler og det var lett å få skrudd det sammen med de rustfrie skruene som følgte med.
Det karet som jeg kjøpte kom med et par stygge sår. Det plastret jeg sjøl. Jeg valgte også å plastre ekstra over skjøtene, sjøl om jeg ikke tror det var så nødvendig.
Det som tok tid det var at jeg valgte å skjøte på høyden. Angrer ikke i dag nei...har fått en koidam på 25000l som tåler det meste
Går du igang kan jeg komme med tips
april is offline   Reply With Quote
Old 27.11.2007, 12:32   #9 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Glassfiber er dessuten mye enklere å jobbe med hvis du senere skal sette inn nye avløp, forandre på selve dammen +++ Og forandringer finner vi alltid på i denne hobbyen, tro meg.
Old 27.11.2007, 18:44   #10 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Originally Posted by april View Post
Glassfiber er dyrt!!!
Det som tok tid det var at jeg valgte å skjøte på høyden. Angrer ikke i dag nei...har fått en koidam på 25000l som tåler det meste
Går du igang kan jeg komme med tips
Den kanten du la rundt dammen (glassfiberkaret) er genial , fin plass å fylle med store mosebelagte steiner, noen planter og litt grus for å gi dammen litt naturfølelse og den blir samtidig dypere. Karene er 120 cm dype så en forhøyning på minst 20-30 cm ++ hjelper godt.

Du har stått for et stort mesterverk vi var nok mange som ble imponert på koitreffet.

Tags
betong, dam, , hvordan, tett

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules