Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Hagedam > Annet innenfor Hagedam

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 31.12.2007, 21:23   #1 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Default Vanlige feil

Når vi skal bygge oss våre koi dammer er det en del ting som vi bør vurdere før vi setter i gang, som f.eks.:

Bygg så dyp og stor som du kan
Koiene trenger plass for å vokse. Om vinteren er det iallefall 4`Celsius i bunnen og du slipper å ta inn koiene. 2 meter dyp er OK. I grunne dammer kan rovdyr og rovfugl lettere forsyne seg av våre tamme og kjære koi. Større dammer har mer stabile vannverdier og trenger dermed mindre vedlikehold.

Monter bunndren
Dette vil lette rengjøring og tømming av dammen på samme måtte som våre toaletter har avløp. Du vil garantert ikke angre på det og spare deg for masse drittjobb ved rengjøring.

Ikke ha stein i bunn av dammen
Fiskeskitt legger seg mellom steinene og skaper grobunn for skadelige bakterier.

Filtrering
Koiene er glad i mat og vi liker å fore dem. Et sted må skitten rengjøres. Skaff deg et filter som er beregnet til de antall liter og mengde koi dammen skal ha. Pumpen bør pumpe ca. halvparten av antall liter i dammen i timen, dvs. er dammen på 20.000 liter bør pumpen kunne pumpe 10.000 liter i timen til filteret.

Monter UV
Sol og varme gjør at algene blomster opp.

Ikke overfòr
Gi koiene det de klarer å spise i løpet av 5 minutter. Det er også temperaturavhengig. Daglig ca. 1% av kroppsveksten. Ikke gi de mat når temperaturen er under 10 Celsius.

Ikke overbefolk dammen
Små koier vokser fort. Gi de plass og de vil trives bedre og være friskere. Beregn ca. 10 liter pr. cm. fisk.

Vannbytte
Bytt ca. 10 % av vannet ukentlig. Sjekk ukentlig vann parametere. Riktig pH, temperatur, ikke klor, nitrit, nitrat, ammoniakk eller andre uhumskheter. Oppførsel til koiene forteller også mye om vannkvaliteten.

Karantene
Nye fisk eller planter kan medbringe parasitter og andre skumle greier som kan smitte over og ødelegge et balansert økø system.

De som ikke gjør feil, gjør vanligvis ingenting
Har du flere tips så kom med de. Vi kan alle lære noe av hverandre.
Old 01.01.2008, 17:25   #2 (permalink)
Progressing member

Hei!

Eg ser lista som du har laga over mulige feil som ein kan gjera når ein har koidam. Eg ser at eg har gjort mykje rett, men det er ein "feil" eg har gjort og det er at eg har grus på eit område med grunt vann for å kunne ha ein del vannliljer på grunna.

Kor "stor" tabbe er det å ha grus i koidam?

Mitt spørsmål er då: Kva kan eg gjera for å forebygga og forhindre ein evt bakterieproblem ang koihold når ein har grus i dammen?
åsendammen is offline   Reply With Quote
Old 01.01.2008, 18:00   #3 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Det er spesiell i bunnen av dammen at skitten samler seg. I grunnere områder kan vi nok leve med LITT stein.
Kan du ha vannliljene i potter ? Du må nok dekke potten med stein ellers vil koiene rote opp i potten.
Vannliljer synes jeg også er noe av de fineste planter-blomster vi kan ha i dammen, koiene lar de som regel være i fred. Du kan godt legge noen gjødselkuler i leiren om våren for å få fine blomster.

Har du gjort alt annet riktig så GRATULERER , vi gjør alle feil som vi forhåpentligvis lærer noe av.
Old 01.01.2008, 20:15   #4 (permalink)
Progressing member

Takk for svar. Eg har mest lyst til ha den grusen eg har i dammen min. Finnes det andre metoder enn å fjerne grusen for å få ned disse skadelege bakteriene? (Med "kjemikaljer"?)

Er det andre som har grus i dammen som har gode råd?

Takker for hjelpa!
åsendammen is offline   Reply With Quote
Old 04.01.2008, 00:40   #5 (permalink)
Senior Member

Default Plasering av dam

Legger med et par tileggskomentarer når det gjelder plasering av dammen

Legg ikke dammen under laufellende trær. Selvom det går an å spenne opp et nett for å fange opp bladene om høsten

Tenk deg om dersom du legger dammen i et område med full sol hele dagen.
Mye sol gir sterk algevekst.

Synes også det er viktig å legge dammen på et slikt sted der en kan nyte utsikt til den fra f.eks. stue/kjøkken
april is offline   Reply With Quote
Old 04.01.2008, 17:40   #6 (permalink)
Senior Member

Roger`n's Avatar

Tror planleggeing er ein av dei viktigaste faktorane for å lykkast , det e lett å hoppa i det når det er fint i været og arbeislysta kjem , men da ender man ofte som mange av oss med eit resultat ein ikkje er fornøyd med etterpå.
Les mase og snakk med andre som har dam, ta til dei råda du får og fin dei løysningane som passer deg, det er bedre og vente eit år til om du må for å få det utstyret du treng , for denne hobbyen koster mye penger og tid vist du skal holde koi i ein større dam. Det har eg fonne ut
Old 04.01.2008, 19:10   #7 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Originally Posted by åsendammen View Post
Takk for svar. Eg har mest lyst til ha den grusen eg har i dammen min. Finnes det andre metoder enn å fjerne grusen for å få ned disse skadelege bakteriene? (Med "kjemikaljer"?)

Er det andre som har grus i dammen som har gode råd?

Takker for hjelpa!
Det eneste som vil nytte tror jeg er å ha konstant med litt vannbytte. Det finnes gode bakterier som du kan tilføre som vil konkurrere om "maten" med de skadelige, men de er relativ dyre og må tilføres også jevnlig. God filtrering og oksygen tilførsel er også viktig.

Har sett mange bilder om den sørpe som folk må fjerne når de har stein i bunnen av dammen. Vi har ikke bunndren i våre dammer og vi tømmer dammene hver høst og fjerner bøttevis med dritt som ligger i bunnen, uten å ha steiner i dammen. Dammene våre får bra med vannbytte og oksygen tilførsel hele sommeren.

Har du bunndren i din dam ?
Old 04.01.2008, 20:15   #8 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Jeg er en av de som har stått og lempet ut sand og stein. Skal aldri ha slikt i en koi dam mer.
Old 04.01.2008, 23:52   #9 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Det er ofte lurt å overdimensjonere filter kapasiteten for å være på den sikre siden. Vi har en tendens til å kjøpe flere koier og disse har en tendens til å vokse med tiden og
Old 05.01.2008, 11:28   #10 (permalink)
tos
Senior Member

Jeg er en av dem som har gjort de meste "feilene". Ikke bunndren, full sol, singel og stein i dam, og lagt dammen under noen svære bjørketrær. Er enig med det som er skrevet her om dette temaet.

Men stein etc i dam og beliggenhet ved løvtrær er med på å skape det totale bildet en har og kan være med på å gjøre det fint i hagen. Men det krever veldig mye arbeid å holde. En vil heller aldri få ut slam og drit som er grobunn både for algevekst og bakterier, og ikke minst vil fisken rote mye i bunn som igjen vil gi uklart vann.

Så dere som skal bygge nytt evt utvide, så tenk dere om hva dere vil ha, og følg helst de råd som er gitt her.
tos is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
feil, vanlige

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules