Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
hei eg venter, og får trolig snart min nye damduk ![]() ![]() På denne vil eg mure fast stein langs kantene, og i ett fossefall. Har hørt at betong\ mørtel gir fra seg stoffer som gir veldig høye ph verdier...... Finnes det betong som ikkkje gjør dette.....? Er det bare når den er flytende det er "farlig"? Tenkte å mure alt ferdig før eg hadde i vann, og senere fisker... Noen som har erfaringer med dette? tips?
__________________ ![]() ![]() Last edited by john kenneth; 15.01.2008 at 19:15. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Det er helt riktig, betong avgir kalk i massevis. Den er skummel lenge etter at du har murt med den og. Tror at det finnes betong som ikke avgir kalk men er ingen ekspert der. I Japan hadde de betong dammer i massevis. Det jeg gjorde var å smøre Heydi K11 der betongen er synlig ved vår fossefall. Det går sikkert an å smøre andre produkter og, men sjekk at de ikke er farlig for fisk. Det hadde vært kjekt å høre og visst hva proffene og japsene gjør.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #6 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
sendte en mail til mine japanske kontakter og de svarte med følgende : "As you correctly mentioned, koi does not like high pH so keeping koi in the ponds made by cement requires special care in advance. All the breeders do the care when they make new ponds. Cement itself is NOT special at all. Fill up the pond with water, neutralize the water using acetic acid. Use 50 grams acetic acid per one ton of water. If the pond has 5 tons, put 250 grams acetic acid, stir up enough, keep for one full day. Change the water, then repeat the same thing again. Then, the pond will be safe so you can start keeping koi." Acetic acid er eddiksyre på norsk. Og er jo et kjent middel for å fjerne kalk. Vel nå vet vi hva de gjør i Japan med sine sement dammer hvis noen skulle prøve i Norge.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
![]() |
| Tags |
| betong, høy, og, ph |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|