Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Var uheldig og fikk vann inni ballast på UV og dermed ville ikke lampen tenne. Det tok jammen ikke lang tid før den krystallklare dammen var en grønn suppe. Nye deler ble sendt opp fra BIO UV i Frankrike. Først fikk vi feil del, så kom endelig rett del. Vi var heldig at TUSJ fra forumet var på besøk her. Han har litt greie på elektrisitet og fikk koblet den nye ballasten til sånn midlertidig. Tusen takk for hjelpen TUSJ ![]() Vi venter fortsatt på elektrikeren for endelig installasjon. De er ikke lett å få fatt på nå i ferien. Men lampen lyser og det lysner også i dammen etterhvert. Grønalger kan forresten være fine å se på i mikroskopet. Det er så mange typer og noen er ganske spektakulære i formen. Så jeg ville ta et titt og se på hva vi hadde i dammen. Bare i en dråpe var det mange hundre alger, om ikke tusen! De var alle fra gruppen scenedesmus. Så de var ikke så veldig flotte å se til, men de var da litt fine ![]() De aller fleste hadde 4 celler som hang sammen. De 2 ytterste bøyde seg ut som to bananer. Etter at UV lampen ble satt på og jeg testet vann som hadde gått gjennom UV belysning kunne en tydelig se at algene hadde fått skader. Celleveggene var revet opp her og der, og noen av cellene hadde blitt sprengt fra hverandre. Det så litt mer kaotisk ut. Tok en ny prøve i kveld og da måtte jeg virkelig lete etter algene. Det var blitt langt færre og de som var igjen så ikke helt friske ut heller. Så det går rette veien. Så imidlertid ikke noe til den sammenklumpingen som en har hørt at alger gjør når de blir bestrålt med UV? Det er mer snakk om en oppløsning her. Mulig fordi vi bruker en UV steriliserer ![]() Legger ved et bilde av scenedesmus grønalge forstørret 1000 ganger. En kan se algene selv ved bare 100 ganger forstørrelse, men da er de bitte små
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #2 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Apr 2007
|
Bare hyggelig det Chasys.... Spørs om jeg ikke må få kjøpt meg et skikkelig mikroskop jeg også, når selv alger er spennende ![]() PS Fiskene klarte seg bra på hjemturen, og de er begge jenter ![]() Har nemmelig en hel balje full av barna deres her nå. Mv Tommy |
| | |
| | #3 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Det var kjedelig med den grønne suppen og ikke kunne se koiene eller skyggen av de i bunnen av dammen mer. Det er på bedringens vei nå. Utrolig hvor fort det gikk galt når UV´en streiket. Her er bilde av de feite damene fra Miyatora. Det hjalp visst med vann forandring og med nye gener for å få litt fart i leken + varmen. Håper du klarer å få noen fine yngel etterhvert og vi hadde nok likt å se bilder av babyene etterhvert som de vokser til.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
![]() |
| Tags |
| grønalger, mikroskopet |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|