Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Hagedam > Annet innenfor Hagedam

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 01.09.2008, 15:26   #1 (permalink)
Member

Default Varmepumpe til oppvarming av hagedam

En tanke å dele med dere..

Kommer til å investere i varmepumpe (luft - vann) for å i hovedsak varme opp huset gjennom vinteren og varme opp forbruksvann (varmtvannsbereder > 70 grader). Dette blir gjort i løpet av vinteren/våren, men tenkte å utnytte dette litt mer, og bruke denne varmepumpe til å varme opp både badestampen og hagedammen om våren/sommeren. Behovet til hagedammen er jo størst når behovet til huset er minst, så hvorfor ikke.... Er det noen som har erfaringer med dette eller går med samme tanker?

Tenker da en ventil på systemet, som bestemmer om det er forbruksvann, hagedam eller badestamp hvis vannet skal varmes opp.

Filterhuset er bygd slik at en kan kjøre vann fra hagedammen, gjennom filter og UV, og deretter ut til en ekstern enhet for oppvarmen, og deretter tilbake til 3 ulike ventilutløp, så hvor vannet skal ledes ut i dammen (fossefall (minst aktuelt), nedsenket (mest aktuelt) eller i vannlinjen (lite aktuelt)

Har regnet på dette, og med min dam med overflate på 6m2, så vil varmetapet til luft (uten tildekking) være ca. 3500 kWh over en 60 dagers periode.
wilchr is offline   Reply With Quote
Old 01.09.2008, 20:25   #2 (permalink)
Progressing member

Hei!

Spennande ide`
Eg har selv montert luft til vann varmepumpe for oppvarming av hus og varmt vann. Hele mitt anlegg (platevekslar + ekstra varmtvannstank) er stasjonert i vaskerommet.

Ser for meg at det blir mye ekstra rør og evt lange rørstrekk med fare for varmetap mellom platevekslar og dam og badestamp

Alt går ann, men det kan hende det er billigere å kjøpe egenvarmepumpe bereknet for dam/koidam? Jeg vet at KOI.NO kan skaffe dette. (har selv vore i kontakt med dei om dette.

Lykke til!

Åsendammen
åsendammen is offline   Reply With Quote
Old 02.09.2008, 10:28   #3 (permalink)
Member

Vi holder på å se på hvordan dette skal gjøres.. Badestamp og hagedam er delvis nedfelt i terrase (ca. 3-4 m husvegg), og filterhuset ligger skjult under terrasen. Avstanden fra filterhus til husvegg er ca. 2 m, og varmtvannbereder er rett på innsiden av husveggen. Vi får se hvordan vi best kan få rørsystemet til å fungere, og da ta et valg som du sier, om jeg skal bruke varmpepumpe kun til huset, og heller ha en duratech(Koi) beregnet på hagedam og badestamp. Synes ideen er for god til å ikke å prøve.
wilchr is offline   Reply With Quote
Old 02.09.2008, 11:58   #4 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Sitter å planlegger litt av det samme. Dammen min blir ca 300 m3 så det må regnes litt på. Men håper å få til et system som kan klare 10-12 grader på bunn, om vinteren..
Old 02.09.2008, 12:33   #5 (permalink)
Member

Har lekt litt med tanken på å isolere filter graven(meget godt)
Sette ned sirkulasjonen i pumpen fra 18000l til 2-3000l
Vist eg da klarer å holde 23-24grader i filter graven,så vil en jo få en viss oppvarming av vannet som sirkulerer igjennom der.
Er sikkert ikke mye eg klarer å heve tempen men regner med å klare mer enn 4 grader i bunn
Even Gustafson is offline   Reply With Quote
Old 02.09.2008, 13:44   #6 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Jeg bygger nå et hus på 35 kvadrat. Dette skal inneholde filter og utstyr, i tilegg til tropefisk og fugler. Huset blir vinterisolert, og vil ha en inne temperatur på mellom 22-26 grader. Dette vil forhåpentlig hjelpe litt på.
Old 02.09.2008, 13:51   #7 (permalink)
Member

Har du fugler og
Har selv vurdert en liten gjeng med vaktler ved siden av dammen til neste år
Even Gustafson is offline   Reply With Quote
Old 02.09.2008, 15:33   #8 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Kun sebra finker, for øyeblikket. Når ting blir klart, skal jeg hvertfall ha en flokk Mandarin ender.
Old 02.09.2008, 15:37   #9 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Rene dyreparken rundt omkring
Old 02.09.2008, 21:54   #10 (permalink)
Senior Member

Prøv deg også med en enslig kanari fugl hann Det har vi hatt på lån her ved dammen om vår/sommeren. De synger utrolig vakkert.
april is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
av, hagedam, oppvarming, til, varmepumpe

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules