Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2008 Location: Sandefjord
|
En tanke å dele med dere.. Kommer til å investere i varmepumpe (luft - vann) for å i hovedsak varme opp huset gjennom vinteren og varme opp forbruksvann (varmtvannsbereder > 70 grader). Dette blir gjort i løpet av vinteren/våren, men tenkte å utnytte dette litt mer, og bruke denne varmepumpe til å varme opp både badestampen og hagedammen om våren/sommeren. Behovet til hagedammen er jo størst når behovet til huset er minst, så hvorfor ikke.... Er det noen som har erfaringer med dette eller går med samme tanker? Tenker da en ventil på systemet, som bestemmer om det er forbruksvann, hagedam eller badestamp hvis vannet skal varmes opp. Filterhuset er bygd slik at en kan kjøre vann fra hagedammen, gjennom filter og UV, og deretter ut til en ekstern enhet for oppvarmen, og deretter tilbake til 3 ulike ventilutløp, så hvor vannet skal ledes ut i dammen (fossefall (minst aktuelt), nedsenket (mest aktuelt) eller i vannlinjen (lite aktuelt) Har regnet på dette, og med min dam med overflate på 6m2, så vil varmetapet til luft (uten tildekking) være ca. 3500 kWh over en 60 dagers periode. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2007
|
Hei! Spennande ide` Eg har selv montert luft til vann varmepumpe for oppvarming av hus og varmt vann. Hele mitt anlegg (platevekslar + ekstra varmtvannstank) er stasjonert i vaskerommet. Ser for meg at det blir mye ekstra rør og evt lange rørstrekk med fare for varmetap mellom platevekslar og dam og badestamp ![]() Alt går ann, men det kan hende det er billigere å kjøpe egenvarmepumpe bereknet for dam/koidam? Jeg vet at KOI.NO kan skaffe dette. (har selv vore i kontakt med dei om dette. Lykke til! Åsendammen |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2008 Location: Sandefjord
|
Vi holder på å se på hvordan dette skal gjøres.. Badestamp og hagedam er delvis nedfelt i terrase (ca. 3-4 m husvegg), og filterhuset ligger skjult under terrasen. Avstanden fra filterhus til husvegg er ca. 2 m, og varmtvannbereder er rett på innsiden av husveggen. Vi får se hvordan vi best kan få rørsystemet til å fungere, og da ta et valg som du sier, om jeg skal bruke varmpepumpe kun til huset, og heller ha en duratech(Koi) beregnet på hagedam og badestamp. Synes ideen er for god til å ikke å prøve. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Jan 2008
|
Har lekt litt med tanken på å isolere filter graven(meget godt) Sette ned sirkulasjonen i pumpen fra 18000l til 2-3000l Vist eg da klarer å holde 23-24grader i filter graven,så vil en jo få en viss oppvarming av vannet som sirkulerer igjennom der. Er sikkert ikke mye eg klarer å heve tempen men regner med å klare mer enn 4 grader i bunn |
| | |
| | #6 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Jeg bygger nå et hus på 35 kvadrat. Dette skal inneholde filter og utstyr, i tilegg til tropefisk og fugler. Huset blir vinterisolert, og vil ha en inne temperatur på mellom 22-26 grader. Dette vil forhåpentlig hjelpe litt på.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Jan 2007
| Prøv deg også med en enslig kanari fugl hann Det har vi hatt på lån her ved dammen om vår/sommeren. De synger utrolig vakkert.
__________________ http://home.online.no/~topaha/index.html |
| | |
![]() |
| Tags |
| av, hagedam, oppvarming, til, varmepumpe |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|