Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() Join Date: Feb 2008
|
hei. har stor nok hage til å anlegge en relativt stor dam, men uansett størrelse denne dammen min blir på( litt frem i tid) så lurer jeg på om noen har erfaring med rådyr på vandring og om denne blir tiltrukket av dammen for drikke eller svømme? er en del rådyr her som kommer på besøk hele året, ser for meg damduk vil få hard medfart av rådyr på vei uti og opp igjen av dammen. sement kanskje er løsningen istedenfor duk? rune |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Jul 2008
|
Jeg har i flere år hatt rådyr i hagen og rundt dammen ,men aldri sett at de går ut i dammen.Tror ikke rådyr bader slik som elgen. Derimot kan de være noe slemme med andre planter i hagen, i så fall havner de i fryseboksen. Jeg er nok mer bekymret for elgen som av og til viser stor interesse for dammen og jeg tenker med gru på hva en elg kan gjøre med en damduk.
|
| | |
| | #3 (permalink) |
|
på hytta har vi ett lite tjern rett bak veggen, der er elgen en racer til å plaske rundt så er derfra min bekymring kommer, men lite rådyr ved hytta, derfor jeg lurte om rådyr var like aktive på å teste svømmeferdighetene sine. får håpe de ikke legger på svøm på samme måte, kunne blitt dyrt |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Jan 2007
|
har masse rådyr ved hytta, de tar for seg av fruktrærna, men aldri sett spor av dem ved dammen enda
__________________ http://home.online.no/~topaha/index.html |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Men ett rådyr som setter seg som mål å komme til en dam vil klare det selv med gjerde rundt, de er rimelig spretne av seg. Men er ikke lovverket rundt det å bygge dam jeg lurte på nå. Men velger å tro enn så lenge at rådyr ikke tiltrekkes av dam i hagen, kun for å spise annet snadder Last edited by Runek; 30.09.2008 at 15:33. | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2007 Location: Oslo, Voksenkollen
|
Rådyr vil ofte stå i vannkanten for å drikke av vannet, d.v.s. at duk kanten kan bli noe tråkket på, men legger du nok stein og eller sand der burde det gå bra. Det er mange dammen omkring der jeg bor i tillegg til min egen hagedam. Jeg har aldrig sett rådyr bade, men elg derimot....... Riktignok har jeg sett rådyr krysse større vann ved å svømme over og ikke minst begynner de å bevege seg over dam og tjern så snart isen legger seg, ofte så tidlig at de går gjennom isen, men kommer seg normalt raskt opp igjen. Hos meg er det flere flokker med rådyr, mellom 15-20 dyr. Vi satte etterhvert opp en skigard. Rådyrene er ikke spesielt glad i å hoppe over grunnet det store antallet høye stopler som stikker opp. Elgen har helt sluttet å komme inn i hagen. Jan |
| | |
![]() |
| Tags |
| dam, rådyr |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|