Please install Flash and turn on Javascript.
| | #3 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
er enig ikkje ha i noe..... eg he brukt rullestein på dei grunne områdane i dammen det er nokså greit..... det kan du finne i bekker og elver.ellers er den tom. hvis dammen er dyp så vil ett par vanliljer dekke litt å lage såpass skygge nedi dammen at den vil se enda dypere ut og "juwelene" fiskene vil synes bedre i det mye klarere vannet.... der eg har sett sand bli brukt er det hvert skittent\grumset vann.... (sier ikkje at ikkje fiskene liker dette....) men du vil få meir glede av å kunne se dei i klart vann...hvertfall mitt synspunkt lykke til
__________________ ![]() ![]() |
| | |
| | #5 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
sand og grus o.l. er dessuten grobunn for mange bakterier og parasitter vi ikke ønsker i dammen. Noen runde steiner med litt størrelse på kan jo være greit, og gjør det også litt "lunere" for fisken. Planter settes i kurver eller potter.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() Join Date: Aug 2008 Location: Rygge, Østfold
|
Dette prosjektet startet forrige sommer, og i år var det tid for dam bygging. Det har vært MYE surfing på nett i alle mulige slags forum og ide sider. Runde stein eller elvestein kan kjøpes feks fra Steinhandel.no eller et nærliggende sandtak. Her på østlandet har vi Monaryggen ved Mysen. Der er det flere sandtak, vi hentet våre stein fra Høysand. Disse skal ikke ha mer enn ca 80kr pr tonn for stein i størrelse 16-26. Det er billigere enn å gå rundt på strand og drive selvplukk Disse steinene har fine lyse farger. Har lagt ved et bilde over dammen så kan dere komme med komentarer..Dammen er fortsatt under bygging så det tar tid... Naboen har gitt den 2 gullfisk og ei venninne av kona har plassert 3 gullfisk. De koser seg godt i det klare vannet. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Jan 2008
|
Har dere en lakse elv i nærheten så snakk med opppasseren om dei ikke har liggende noe gyte grus,denne er tromlet og varierer fra 25-35 ca i størrelse. Har selv gyte grus som eg har "lånt" fra svigerfar(han er en av ildsjelene i daleelva her i høyanger.og var litt pist når han såg hvor grusen havnet hehe Men tror han tilga når han såg hvor fint det blei )Men har begrenset dette til grunnene siden eg hadde dårlig erfaring med å ha grus i hele den gammle dammen |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() Join Date: Aug 2008 Location: Rygge, Østfold
|
Heisann Skorstein. Dammen er på ca 2500 liter og steinene i bunn er nok nærmere 15-35mm. Har kjøpt inn pumpe og filter fra Boyu. Pumpen leverer 8000l/t og filteret klarer 15000l/t. Filteret er et trykkfilter på ca 30liter med et UV lys på 24watt som kan slåes av. Han jeg kjøpte dette driver stort med akvarie og han vurderte selv og bruke dette filteret til store innendørs akvarier. Spørsmål:: Er det normalt å montere et avløp for å tømme dammen ved store nedbørsmengder?? |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Jan 2008
|
vet ikke om det er normalt å ha avløp/overrenning til rest vann.men eg har valgt å bruke det med stor suksess ![]() Nesten ferdig hagedam Vises på bildene her |
| | |
![]() |
| Tags |
| bunndekke, hagedam |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|