Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Hagedam > Dambygning

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 21.04.2008, 22:18   #1 (permalink)
Senior Member

Roger`n's Avatar

Default Min nye dam

Tengte eg sko bidra litt med bilder av den nye dammen eg bygge.
min-nye-dam-dam21.5.jpg
Driver nå å fyller litt vann , må vente med å fylle opp da eg ikkje har gjerder enda.
min-nye-dam-foss1.jpg

Filter og slange er berre ei midlertidig løsning til eg har fått instalert nytt filter og pumpe, det blir plassert bak til venstre der ein bit av drensrøret ligger.
Kommer til å ha i eit par prøve koi fra gammle dammen om eit par dager.
Filteret har gått 4 dager alt ( godt innkjørt filter) og vannbytter er det blitt mange av gitt.

min-nye-dam-dam.05.08.jpg
Til høgre inne i karet har eg lagt ein liten balkong for vannplanter, det blir for kjedlig med helt rundt kar uten noe i bortesett fra fisk og vann.
blir mere bygging inni til neste år, har spart lit knask til da.
Har bunndren med spindel drifter.

Last edited by Roger`n; 21.04.2008 at 22:30.
Roger`n is offline   Reply With Quote
Old 21.04.2008, 22:32   #2 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

Ser virkelig bra ut det der! Godt jobbet
mjoks007 is offline   Reply With Quote
Old 26.04.2008, 00:43   #3 (permalink)
Senior Member

Roger`n's Avatar

Her er noen av fiskene mine

min-nye-dam-ny-koi-26.4.2008.3_edited-2.jpg

Har ein forkjærlighet for tancho Selv om disse ikkje hat runde flekker.

Last edited by Roger`n; 26.04.2008 at 00:46.
Old 26.04.2008, 21:51   #4 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Det ser ut i gjettekonkurransen at du har fåt deg en slags Tancho Kohaku, en Hi Utsuri, en Tancho Sanke og nederste er det en GinRin Tancho hvafornoe ? Helt flotte store runde flekker kommer nok sjelden forbi og blir nok tatt vare av oppdretteren som tategoi eller solgt som det i en høyere prisklasse. De representerer soloppgangens land = Japan.
Får skylde på dårlig bilde og små koi. 15-20 cm store ? Vi får håpe at de vil trives i sine nye omgivelser og at du får kose deg med dine nye sjarmerende småtroll lenge.
Old 26.04.2008, 22:24   #5 (permalink)
Member

Hei Roger,n Fin dam du har fått til. Hvor mange liter er den på? Er det glassfiberkar?Jeg har også tenkt og lage meg en større dam,tenkte og grave ned et glassfiberkar 3m i dm og 1,40 dypt. Det ser ut som du har stein rundt karet. hvordan har du gjort det? Har en dam nå som er på 1500liter,mistet våre 2 koier i vinter, har nå 7 små gullfisker.
Old 26.04.2008, 22:34   #6 (permalink)
Senior Member

Roger`n's Avatar

Ja den er ein G/R tancho eit eller anna er ikkje sikker må studere litt til. Dei er 15 cm ja. friske og raske men litt sky, som naturlig er.
Dei tre andre tok eg greit det såg til og med eg
Den rød flekken bak tancho regner eg med går bort over tid , eller ?

Har bygget dam dei siste dagene og, fredag startet regværet , resultat nytt gjerde rundt dammen.
min-nye-dam-p42635592.jpg

Det blei veldi knepet med plass rundt , men sånn e da når ein ikkje vil benytta den 0.5 mål store hagen til dam i staden
Men men no føle me att vi har meir kontroll siden det er mange barn som jo vil sjå på fisken Kjekt det

Desverre går grensa rett på andre sida av gjerdet ellers så hadde eg bygget platting og litt mere sump.

Last edited by Roger`n; 26.04.2008 at 22:51.
Old 26.04.2008, 22:48   #7 (permalink)
Senior Member

Roger`n's Avatar

Originally Posted by Mr Olsen View Post
Hei Roger,n Fin dam du har fått til. Hvor mange liter er den på? Er det glassfiberkar?Jeg har også tenkt og lage meg en større dam,tenkte og grave ned et glassfiberkar 3m i dm og 1,40 dypt. Det ser ut som du har stein rundt karet. hvordan har du gjort det? Har en dam nå som er på 1500liter,mistet våre 2 koier i vinter, har nå 7 små gullfisker.
Mister Olsen
Nei no ska du høyra
Jo det er dette karet du beskriver eg har tenker eg litt usikker på antall liter no, har sjært av ein bit av toppen 15 cm , da eg ikkje fekk det så langt ned som eg ville og bunn drenet stal ein god del , men ca 10.000 l tenker eg har ikkje rekna på det no eller "ombygging".
Greit kar , jo dagens mure stein rundt dam triks kan du få ,, eg brukte ringen som eg skar av toppen som forskalling støpte først med betong til ca. der steinen blir synlig, og fortsatte med stein opp over, stein hviler mot forskalling så fyllte eg betong mellom stein og karet, brukte sterk blanding og noe armering, startet med 15 cm mur rundt nede, men blei vel 10 Cm i toppen , deretter støpte eg ring rundt toppen med rutsfrie kroker for eventuelle nett eller line ved bortreise og fugl.

Kjekt du likte karet , begynna å lika det selv og

Last edited by Roger`n; 26.04.2008 at 22:57.
Old 26.04.2008, 23:59   #8 (permalink)
Senior Member

Roger`n's Avatar

Originally Posted by Roger`n View Post
Her er noen av fiskene mine

Attachment 834

Har ein forkjærlighet for tancho Selv om disse ikkje hat runde flekker.
Nei det er ikkje enkelt eller rimleg å få seg ein ekte tancho nei , hadde ein 30cm på hand i fjor men den tok kvelden 2 dager før eg sko henta den , knasker sterke piller pga det enda.
men dinna G/R eg kjøpte er eg i tvil om gitt , kom med ein mix av sanke , kohaku og annet er det noen som veit ka det e ?
Old 27.04.2008, 08:25   #9 (permalink)
Member

Thumbs up

takk for tipset.Blir kansje ikke noen ny dam på meg før til neste vår ,er ikke ferdig med planleggingen enda
Old 28.04.2008, 01:48   #10 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Har du vurdert vindu på dammen mot sitteplassen ?
Når den først ligger over bakken er det som et ute akvarium. Koiene elsker å se på oss gjennom glasset og tigge etter godsakene og det er et syn å iakta kjæledyrene fra en sitteplass. Du kan også lettere studere fiskene fra siden etter evt. problemer som f.eks. mage infeksjon, skader, sår, osv. I tillegg kan små unger kose seg og se fiskene gjennom glasset istedenfor plaske i vannet og dette ut i dammen. Du er jo en flink DIY handyman så det fikser du lett hvis du bare vil Litt silikon fikser det

Tags
dam, min, nye

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules