Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member ![]() Join Date: May 2008
|
Hei. Trenger litt hjelp for å forstå dette med bunndren. Jeg planlegger å bygge en ny hagedam og har jo forstått (gjennom intensiv lesing av div.forum) at dette er noe som er en stor fordel å ha når man skal ha en dam med koikarper. Lurer på hvordan man bygger inn drenet i dammen? Tenkte å bygge vegger i murblokker og støpe fall ned til drenet. Og legge glassfiber utenpå det støpte (redd for lekkasje). Men hvordan kobler man dette drenet til pumpe og filter? |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Aug 2008
|
Hei. Ny på sånn forum. Vet ikke om jeg gjør feil ved å blande meg inn i annens spørsmål. Men lurer på om bunndrenet og røra kan ligge oppi dammen hvis jeg finner dypeste sted.? Dammen min er i ei naturlig kløft i fjellet og det er vanskelig å komme lenger ned. |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2007 Location: ODDA
| Hei! Bunndrenet skal som du sier ligge på dypeste sted i dammen. Men bunndrenet må jo festes slik at det ikke ligger løst og kommer ut at stilling . Eg ser for meg at du kan gjøre slik du sier, men du må få festet drenet og rørene. Du bør nok legge betong (pass på problemstillingen med betong og ph) rundt drenet slik at du får det rett og plant rundt drenet slik at smuss og dritt ikke kan komme under og mellon drenet og fjellet. Kanskje du også kan skjule røret ved å legge betong over det (det skulle gå bra siden du har dam i ei køft) MVH Åsendammen | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Aug 2008
|
Hei. Kløfta mi er jo over 3 meter brei og litt over en meter dyp. I enden er det en eldgammel mur. Den lekker endel men på grunn av naturlig tilsig er det bare i de tørreste periodene vannet synker ned mot 50 cm. Det kan ikke gå under dette for det er ei naturlig dump i fjellet også. Det er ikke så mye bunnslam. (Tror jeg). Men det virvler jo opp noe når jeg roter oppi der. Finner 5 til 10 cm gjørme/slam når jeg stikker ned en pinne på de dypeste stedene. Kanskje mer hvis jeg leiter litt. Har endel humus som reduserer sikten noe men det virker som fiskene føler seg tryggere da. De gjemmer seg mer når vannet er klarere. Har fått mange nye ideer om å redusere dette ved å lese her. |
| | |
| | #7 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Her er det link til en engelsk side som forteller det meste vi lurer på: Pond construction - bottom drains
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #8 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() |
Her er også en: Bottom Drain To Filtration, The Smartest Addition any Ponder Can Make!!! - Koiphen.com Denne tar for seg det hele ganske grundig, og med mange bilder og forklaringer fra forskjellige typer bunndren og dammer. Om noe er uklart så er det jo bare og spørre her underveis mens du legger det, eller før... |
| | |
![]() |
| Tags |
| bunndren |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|