Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member ![]() Join Date: Mar 2008
|
Hei. Kommer til å utvide en nåværende hagedam senere i sommer. Og pga. små barn, skal det være en eller annen form for gjerde/barnesikring rundt dammen.. Har dere tips til gjerde som er fint å se på, og som samtidig gjør det mulig å se fiskene og dammen? Foreløpig tanke er å mure en halv meter med gråsteinsmur, for å øke dybde og størrelse på dagens dam. For deretter å sette opp et gjerde oppå muren.. send gjerne bilder og linker hvis dere har tips. mvh Andreas |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2007 Location: ODDA
|
Hei! Jeg har selv en dam i hagen min i forbindlese med altanen vår. Jeg valgte å sette opp gjerde rundt altanen slik at ingen andre kommer opp og inn på altanen vår. Jeg ville ikke hatt gjerde rundt kanten på dammen, da mister du mye av gleden med å bli utestengt fra egen dam. Nærhet til dammen er etter mi mening viktig. Jeg har sett ei løysing der noen hadde gjerde rundt damkanten og dei brukte glassgjerde rundt. Plexiglass kan sikkert også brukes. En tredje måte å utestenge ubudne gjester er å gjerde inn heile hagen med gjerde og porter med lås. MVH Åsendammen |
| | |
| | #3 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
hei Ahaveland og ![]() Hvis du har en steinmur på 60 cm og disse veranda glassgjerder på 90 cm da vil du få 150 cm høy gjerde. Det er bilde av en slik løsning et eller annet sted i forumet. Ganske grei løsning. Koiene får i tilleg en hindring hvis de skulle hoppe ut av vannet, noe de kan finne på. Hvis du i tillegg har et glassvindu i muren ca. 200 x 50 cm kan unger betrakte fiskene fra siden som i et akvarie. Glasset må være forsterket. ikke ha steiner i nærheten som unger kan kaste i dammen eller banke i glasset med. Koiene liker og å kunne se når matfatet er i nærheten og de føler spent med . Har du en sitteplass like ved vil du sitte og kose deg der selv og glane på hagedam tv´ en din .
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #4 (permalink) |
| Junior Member ![]() Join Date: Mar 2008
|
Hei igjen. Takker for svar. Jeg er tildels enig i det første svaret, at nærhet til dammen er viktig. Men siden det er mine egne barn som skal holdes på utsiden av dammen inntil de er store nok til å komme seg ut uten assistanse, så blir valget dam med gjerde eller ingen dam... Det andre svaret fra Chasys derimot, var akkurat i de baner jeg har tenkt.. Tilogmed akvarievinduet hadde jeg tenkt litt på allerede. Var det slik at noen har gjort noe lignende? får prøve å søke litt rundt, men hjelp meg gjerne med å finne bilder av tilsvarende.. Andreas |
| | |
| | #6 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Det er flere som har akvarie vindu i dammen sin. I England er det blitt meget populært å støpe fast solide metal rekkverk til glasset, ta en titt på www.koivista.com f.eks.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
![]() |
| Tags |
| dam, gjerde, rundt |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|