Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Hagedam > Dambygning

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 01.08.2008, 20:02   #1 (permalink)
Member

skorstein's Avatar

Default Dam i prosjektering

Hei alle sammen.
Har vært medlem her en stund og flittig leser i noen måneder.
Jeg har lenge ønsket dam, men nå er det snart på tide og lage min første.
Tingen er at jeg forstatt er student, så min drømmedam blir ikke laget enda grunnet økonomi. Skal derfor starte med en litt mindre..
Utkastet mitt er som følgende med litt mer bue på dammen, og ikke fullt så spiss som på denne kladden....

Så noen nybegynner spørsmål:
1: Dypvannssonen på 1x1 meter med 1,5 meters dybde, hvor mange fisk "tåler" den? (overvintring) Vet at en ca 2200 liters dam er lite for koi, men skulle gå med et par små koi? Mulig med et par tre gullfisk og? Utvider jo senere da de vokser samtidig som min økonomi

2: Hvilket filter/pumpesystem er greit? Ser mange andre tråder hvor alle bare anbefaler det de eier selv som fungerer... Derfor deler jeg inn spørsmålet i underspm:
- 2a: Trenger jeg Uv lys til en slik dam? Blir mye sol så tipper vel det...
- 2b: Vil en CombiClear 3000 bli for liten? Er denne generelt grei?
- 2c: Vurderer en annen pakke, med Camouflage 60 liters filteret og en god pumpe. Må jeg da ha UV og? Hvorfor er dette filteret så billig? Ser jo ut som det har god efffekt med tanke på liters dam.
- 2d: Må jeg ha spesifisert trykkfilter for å lage bekk som på bilde? Vil skjule filteret ved enten og grave det ned eller bygge det inn under bekken.
- 2e: Andre tips til billig løsning på filter? Ganske uaktuelt og bygge selv med mindre det er noen MEGET lett løsning...

3: Bør pumpen heller plasseres på dypeste plass?

4: Er det noe jeg kan ha i 30 cm sona som er litt fint? Tenker da på grus, men ser det ikke er anbefalt noen plass overhodet, så andre tips?

5: Når blir dammen så stor at man trenger skimmer?

6: Når bør man ha bunndren? Tenker på størrelse kontra økonomisk og nødvendighet...

7: Hvor lenge overlever to små koi i et forholdsvis lite kar uten filter kun med luftpumpe, mat og stein? Ca 120 liter? (Er ikke mine)

8: Denne pakken virker jo grei Ecoclear Dette er samme pakker som plantasjen fører her i Norge, men de er mye dyrere. Så vet noen om havedammen.dk sender til Norge? Erfaringer fra dette filteret?

På forhånd takk, dette forumet har vært til stor hjelp allerede...

Last edited by Carpman; 01.08.2008 at 20:16. Reason: Flyttet tråden til "Dambygging"
skorstein is offline   Reply With Quote
Old 03.08.2008, 17:22   #2 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Skal vi se....
-1. Generellt regner vi 1000 liter pr koi, men da er det ofte snakk om stor koi. Det burde gå med 5-6 koi, om de er under 30 cm. Du kan også ha noen gullfisk. Vær obs på at det vil være mye billigere å heller spare opp penger, å gjøre dette skikkelig med en gang, enn å bygge ut senere. Det blir mye dyrere, det vet jeg alt om.

-2. Jeg kjenner ikke til de filterene du nevner (har ikke erfaring med dem). Du må antakelig ha UV-lys for å beholde vannet helt klart, hele sommeren. Ellers er det viktig at du finner et filter som har en mekanisk del som fjerner skitt/partikler fra vannet, før den biologiske delen av filteret. Du bør også se litt på hvor enkelt vedlikehold av de forskjellige filtrene er. Om filteret skal stå lavere enn "vannutløpet" i bekk/foss e.l. må du ha trykkfilter. Om filteret står høyere eller paralellt med høyeste punkt i bekk/fossefall, trenger du ikke trykkfilter.

-3. Om du ikke skal ha bunndren, bør pumpen stå på det dypeste punktet. Da får du ut "skittvann" som legger seg på dypet, samt at du får bedre sirkulasjon i dammen, og jevnere temp.

-4. Dette er en smaksak. Grov grus eller kulestein er fint, men blir fort upraktisk og problemfyllt. Når dammen har gått seg til, vil duken dekkes av alger o.l. og ser naturlig ut.

-5. Skimmer har ingen ting med størrelsen å gjøre!
Det vil alltid være skitt på overflaten, døde insekter, blader, pollen og annet som kommer med luften. Med en skimmer vil dette fjernes, og man har alltid en "ren" overflate. Dermed lettere å se fisk, og dammen virker renere.

-6. Alltid.... Vel, alt er relativt... Jeg vil si at man hvertfall ikke bør gå over 8-10 000 liter uten bunndren. Hva som lønner seg på mindre dammer, kan diskuteres. Dette kommer ann på konstruksjon o.l. Det billigste i drift er helt klart bunndren. Du kan bruke mindre pumper, og pumpene varer mye mye lengre, enn en pumpe som står i dammen.

-7. Det kommer ann på vannet. Man må ha et filter i karet, som omdanner avfallet fra fisken til mindre giftige stoffer. Kun luft, er det liten/ingen hjelp i. Det bør også byttes ca 20 % vann, minst annenhver uke.
Så svaret er vel alt i fra 1 dag, og til fiskene er for store til karet. Det kommer altså ann på vannkvalitet. Uten filter, blir de ikke gamle....

-8. Det er som regel ikke billigere å bestille i fra utlandet. Det kommer toll, moms og frakt utgifter i tilegg. Det kan lønne seg å handle og ta med seg om man er i utlandet.

Håper dette var til litt hjelp. Er selv midt i utbygging av egen dam nå.
Old 04.08.2008, 13:54   #3 (permalink)
Member

skorstein's Avatar

Tuuusen takk for at du tok deg tid til og svare på den lange listen min.
Har blitt klokere de siste dagene tror jeg..
Blir nok en biostep 10000 fra koi.no + pumpe. Lager nok da litt større dam da duken har større kapasitet enn de 2300, beregnet så lite for filteret...

Noen spørsmål til har jeg dog:
Hvor stor i omkrets må/børe dypvannssonen være for overvintring? Skal ha 1,5 meters dybde, men usikker på lengde, bredde. Finere jo grunnere det er i dammen, men fisken får færre liter og boltre seg på.

Kan skimmer tilkobles en vanlig pumpe som pumper vann til et vannfall?
Tenker da på en enklere pumpe enn til filteret mitt som jeg kan kombinere skimmer/vannfall...

Skorstein
Old 04.08.2008, 15:02   #4 (permalink)
Member

Hei Skorstein,

Skal ikke uttale meg om type filtre osv, for jeg er også nybegynner med dam, og kjøpte filter osv. etter div anbefalinger.

Dammen min er på ca 3000 liter, stort sett grunnsoner (20-30 cm), men jeg satte nedi en rund sementkum med diameter 1m, (slik at dypeste punkt er 1,30m, og ca 1000 liter av vannet er "i kummen". Satte nedi kummen før jeg la ned duken. På denne måten fikk jeg en dypvannssone med rette vegger, og ingen fare for at veggene raser ut. La på et gitter (armeringsgitter) over dypvannssonen, slik at en ikke risikerer at noen ramler uti "på dypet".

Jeg hadde 5 koi som overvintret i dammen i vinter, de ble kjøpt i august for et år siden, og klarte seg bra. Stor var overraskelsen da de fikk yngel i vår, så nå svømmer det en mengde småfisk rundt her... Regner med at jeg må "tynne ut litt" før vinteren, eller kanskje dette regulerer seg selv?

Har lagt ut noen bilder av dammen på fotogalleriet (Hagedam i Morvik).

Lykke til med dam-prosjektet! Det er kjempemoro, men pass på at du får lest/studert også!

Mvh
Bjørn
Bjørn is offline   Reply With Quote
Old 04.08.2008, 20:00   #5 (permalink)
Member

skorstein's Avatar

Har tittet på bilder av dammen din før ja Bjørn, veldig fin har den blitt!
Liker godt det lyse området med stein før broa, er steina fortsatt lyse og fine etter denne sommeren?
Stein er jo fint, men få som anbefaler og ha grus oppi.. Hva er din erfaring med det til nå?
Yngel er gøy og få til ja, klart seg bra der uten planter og gjemme seg i? Er vel pga en del stein med sprekker tenker jeg.
Old 04.08.2008, 21:53   #6 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

En Koi dam bør generellt være dyp over det hele. Hvor stort dypvannsområdet må være er vanskelig å si. Størst mulig!!
Jeg bygger nå en dam på 300 000 liter. Hele dammen skrår rett ned til ca 2,50-2,80 dybde, utenom et lite område som er ca 1,20 dyp. Dette for å forhindre at katter og fugler skal kunne ta fisk, noe de klarer lett i en dam med grunne områder.

En skimmer kan kobles rett på en pumpe som pumper videre til bekk/fossefall/filter eller hva man vil.
Old 07.08.2008, 23:16   #7 (permalink)
Member

Hei Skorstein,

Steinene som var veeeldig hvite og fine i begynnelsen, er nok litt mer grønne nå ja, og var det også i august i fjor. Da tok jeg opp alle steinene, ga dem en omgang med høytrykkspyler (i en trillebår med rist oppå), helt klart for mye arbeid! Heldigvis forsvant alle trådalgene/grønsken ila vinterne, og kun et tynt "muddelag" på ca 1mm dekket steinene. Da jeg rengjorde dammen i vår, spylte jeg steinene, samtidig som jeg byttet ut en del av vannet. Det gikk greit og steinene har vært ganske hvite i hele sommer - helt til nå...

Nå har det vært veldig varmt og mye sol, og en del grønske/trådalger har "satt seg" både på vannliljer, steiner, duk og de hvite småsteinene. Har spylt litt i dag, og det tok det meste. Ønsker å unngå å bruke kjemikalier for å fjerne trådalgene, selv om jeg har hørt at det funker bra.

Mye av yngelen gjemmer seg i planter, mellom steiner osv. De har forresten blitt ganske store ila sommeren, de største er 4-5 cm nå, de minste ca 3 cm.

De aller fleste er "kjedelig sort/grå", omtrent som fargen på en pale/sei. Men noen er knall gule, og noen er gule med en sort flekk el.l. Regner med at den sorte fargen er dominerende, og de lyse fargene er de minst vanlige. Ser slik ut, siden ca 100 er sorte/grå, og kanskej 5-6 stk gule/orange.

Finnes det en lenke til noe informasjon om genetikk og dominans ang fikser, farger og mønstre? Det er spennende å lese om.

Så da er spørsmålet hva en gjør med all yngelen. Kan jo ikke kaste dem... Og sikkert ingen som vil ha dem, og noen vil jeg jo ta vare på. Hva pleier dere å gjøre med "overbefolkningen"?

Jøss! 300.000 liter! (100 ganger større enn min dam!) Det er imponerende størrelse! (Prøver å tenke meg 100 slike hagedammer i hagen min...

Har du bilder av prosjektet dinn Vidar Alexander?

/Bjørn
Old 07.08.2008, 23:22   #8 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Bilder fra utbyggingen kan du se her Bygging av XXL Koi dam.

Fargen på yngelen din kan komme av mye. Er det Koi eller Gullfisk yngel?
De aller fleste gullfisk, er grå/brune når de er små. De får farge etterhvert. Litt varmere vann pleier å få fart i fargeutviklingen hos gullfisk.
Old 07.08.2008, 23:34   #9 (permalink)
Member

Originally Posted by Vidar-Alexander View Post
Bilder fra utbyggingen kan du se her Bygging av XXL Koi dam.

Fargen på yngelen din kan komme av mye. Er det Koi eller Gullfisk yngel?
De aller fleste gullfisk, er grå/brune når de er små. De får farge etterhvert. Litt varmere vann pleier å få fart i fargeutviklingen hos gullfisk.
Hei,

Det er Koi-yngel. Skal legge ut et bilde av fiskene på bildegalleriet.
(Nå er jeg veldig uerfaren ang fisk, men de er kjøpt som koi i alle fall, og har de to karakteriskiske "skjegg-stubbene" som jeg har sett at koi'ene på bildene i forumet har).

Litt artig at noe av yngelen er helt knall gule (som sin "far"...), noen er gule med sort(e) flekk(er), mens de fleste er grå/sorte (øhhh, som sin onkel?)

Nå tar jeg visst over tråden til Skorstein her, beklager dette! Splitt gjerne tråden i to, om jeg lager rot nå.

/Bjørn
Old 08.08.2008, 11:03   #10 (permalink)
Member

skorstein's Avatar

Bare artig og høre om dette også Bjørn, gjør ingenting det..
Mulig du kan spørre på din lokale zoobutikk om de vil ta inn noe av koien din. Har hørt andre som har fått det til. Men det var jo ganske stort antall du har.
Kan jo også prøve kjøp/salg delen av forumet her.

Det med de hvite steinene er synd. Lys bunn er finere enn mørk...
Får se med tiden hva jeg velger til slutt...

Skorstein
Reply

Tags
dam, prosjektering

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules