Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Det finnes mange forskjellige typer vannliljer Tenkte vi kunne legge ut bilder her og litt info om stell m.m. Starter med en vi har selv som heter Atraction.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #2 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Jan 2007
|
Har du en å anbefale som kan plantes dypt ned mot 1,6m?? Er vanliljer veldig neme overfor salt?
__________________ http://home.online.no/~topaha/index.html |
| | |
| | #3 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Det finnes sikkert noen som kan plantes så dyp, må sjekke litt ut. Vi kan ha opp mot 0,5 % salt i vår dam og de klarer det fint. Det kan være smart å gi de noen gjødsels kuler om våren for å få store blad og fine blomster.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Vannliljer får være i fred for koiene. De gir skygge for solen og pynter opp dammen. Her er det 9 stykk som har blomstret samtidig. Plast hegren i bakgrunnen holder ikke andre hegrer vekke desverre
|
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2007 Location: Oslo, Voksenkollen
| Eller kan det jo vær en fordel å sette de i en stor og litt høy potte så kommer det litt lenger opp. Hos meg må vannliljenes røtter dekkes med et tykt lagt grov singel og småstein. Mine Koi er veldig glad i leiren som de er plantet i og kan bruke mye tid og krefter for å grave seg frem til denne. Ellers gir vannliljebladene et fint gjemmested for fiskene på solfylte dager. Hos meg står de med hodet under bladet og kroppen ut i solen. De første skuddene som kommer om våren blir ofte nappet av og smakt på av mine koi til de finner ut at det ikke er noe godt! Jan | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
til april "Har du en å anbefale som kan plantes dypt ned mot 1,6m?? " Nuphar lutea Gul nøkkerose kan plantes fra 100 til 300 cm dyp. På denne siden til koi.no står det mye informasjon angående vannliljer, med bilder, navn, dybde, osv.http://koi.no/planter/flyteblad.html
|
| | |
| | #8 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Jan 2007
|
Takk for fin info. Får se når det nærmer seg vår nå. Kanskje jeg prøver med en av de sortene ![]() Har litt så som så erfaring med vannliljer da jeg syns det blir mye gris i dammen av det. Har vel ikke tatt meg tid til å plante dem skikkelig og kanskje ikke på den rette måten heller. Har der noen tips alt fra potte, jordsmond og gjødsel. De vannliljene jeg vært borti har bare tatt seg fint ut de første åra.
__________________ http://home.online.no/~topaha/index.html |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
Stor potte/kurv for vannplanter el og bruk leire for vannplanter. Dette kan skaffes på planteskoler el. Gjødselkuler til å trykke nedi får en også kjøpt her, men jeg har bare brukt gjødsel en gang. Plantene vokser og blomstrer som bare det. Har fylt pukk/småstein i og rundt pottene. Plantene blir ikke tatt inn da de står på over 1 meter dypt.
|
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
| |
| | |
![]() |
| Tags |
| bilder, vannliljer |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |