Please install Flash and turn on Javascript.
| | #15 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
Jeg har endel planter i dammen som ikke står i bunn, men eks på hyller og annet oppbygde platåer. Eks Siv og Bekkeblom. Disse er plantet i ovale plantekurver fra Hoselock med leire for vannplanter og småsteiner på toppen. Har så bygget med stein rundt slik at kurvene blir delvis skult. Men det som skjer er at leiren hele tiden siver ut i dammen og gjør vannet uklart. Dette gir seg ikke før det har gått etpar år og røttene har overtatt og mesteparten av leiren er borte. Det gikk ei stund før jeg forstod hva dette uklare beigeaktige skjæret i vannet var for noe. Det legger seg også som fint støv/slam i bunn og blir så hvirvlet opp igjen av fisken. Så dette veldig godt for etpar dager siden da jeg skiftet mesteparten av vannet i dammen. Da kunne jeg se det randt leiraktig slam fra stedene hvor disse plantene stod. Har ikke vært noe problem med vannliljene i og med de står i bunn med småstein over og til nå har dette gått greit Dette er forbanna irriterende så spørsmålet: Trenger plantene denne leiren egentlig?? Har ei svær tue med søtgress hvor jeg ikke kan tenke meg det er leire igjen og hvor røttene henger ned mot dypet. Planten ser egentlig ut til å ta næring bare fra vannet. Går det ann å plante bare i kurv med singel og småsand??????? |
| | |
| | #16 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() Join Date: Jul 2007 Location: I live in Norway
|
Bruk strømpebukser og fyll med jord og plante den forsiktig ned i kurven og senke alt sammen ned i vannet, eller kjøp en plante strømpe og bruke den ved å klippe den i passe stykker og plasser runt kurven innvendig og da burde det holde jord på plass,
|
| | |
| | #17 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Bruker juteduk i vannlije pottene før de fylles med leire og sand. Topper det med mindre rullestein eller små flate steiner. Juten hindrer ganske mye at leiren går rett gjennom hullene i pottene, men litt svin blir det i det lange løp. Det er nok forskjell på hva vannplanter trenger. Enkelte får bare sand hos meg og de vokser som bare juling. De vokser som ugress og må tynnes ut, pottene blir for små. Bruker jute på de fleste potter som skal ligge i dammen. Plantene vil jo ta opp næring fra fiskedammen og hindre nitrat oppbygging.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
![]() |
| Tags |
| dam, koi, planter, til |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|