Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
store koi har en tendens til å spise opp de fleste dam planter. er de sulten så forsyner de seg grådig, og sultne er de konstant. Planter i dammen kan være nyttige til å fjerne overflødig nitrat og sådan forbedre vannkvaliteten, men disse kan man også ha i et eget sump område, vannfall eller plante filter. det jeg synes er finest med koi dam er at vi kan jo ha så mange fine planter rundt dammen og ha hagens juveler = koi i selve dammen vi kan pynte utenfor dammen med små furu bonsai, einer, mose, buxus, acer, rhododentrum, osv.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Skriver under på den. Har prøvd det som kan prøves av planter, men nå når koiene begynner å bli litt store, så spiser de alt. Når jeg nå utvider, blir det en helt ren koi dam, hvor plantene holdes utenfor dammen. Kan hende at jeg lager en egen plantedam, men får se hva det blir til.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
Ren koidam uten planter, hagedam m/koi og planter? Rene glatte sider eller sider med stein og grus? Dette er en smaksak hva en liker, synes er pent, hvordan en vil ha det og hvor mye arbeid en vil ha med evt rengjøring etc. Men uansett TROR JEG hvis vi hadde spurt koiene hva de foretrakk, så ville de svart topp vannkvalitet og mye å rote i ET GODT TIPS VIL JEG ALIKEVEL KOMME MED: Det er ikke alltid en tenker på dette på forhånd. Noen synes det er pent med andemat, froskebitt etc, men hvis en har/eller har tenkt å ha skimmer gående for å holde overflaten ren for frø og blader fra busker og trær etc så er ikke dette lurt. |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
| ). Alt dette vil synke ned og forurense. Hvis en holder overflaten så ren som mulig vil en få bedre vannkvalitet, og derfor er det en fordel å la skimmer gå endel. Det er tross alt lettere å ta driten ut her eller senere i systemet, og når overflaten er ren for smuss så ser vannet myyye penere ut.Så mitt poeng var kun at har du da eks mye andemat så vil dette hele tiden gå i skimmeret. Så denne kombinasjonen er ikke den beste. Så tenk over det før du kjøper eks andemat | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Member Join Date: Mar 2007 Location: Ålesund
|
Hvor selges "jord" til damplanter? Har etterspurt forskjellige stedet uten hell. Jeg har leirjord på tomta mi, og har brukt av den. Den ligger i utkanten av hagen, så den er fri for gjødsel o.l. og det har gått bra, men skulle likt å ha noe annet..
|
| | |
| | #7 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
10 liter med leirjord i plastpose koster over femtilappen + frakt kr 120,- Du har en gullgruve i hagen din benytt deg av den.Legg litt sand rundt leirjorden og store steiner på toppen av potten for å hindre koiene i å rote alt ut, eller pakk det godt inn med noe. Du kan godt legge noen gjødselskuler i leirjorden for å få større og finere blader og blomster.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #8 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() |
Gjødsling av vannplanter kan være et problem om dammen har litt dybde. Det jeg da kom på var at man kan stikke et rør ned i plantekurven, deretter putter man gjødselkuler i røret + noe småstein, for deretter å putte en passe pinne inn i røret som du presser kulene ned i jorda med.
|
| | |
| | #9 (permalink) |
| Member |
Har selv prøvd med flere typer planter i sammen med koi. Og jeg kan bekrefte at det ikke er lett å holde dem unna plantene. Men jeg har funnet ut at det er noen planter mine koier har holdt seg unna. Dette er noen typer av storvokste vannliljer som rizomenet har blitt godt beskyttet av forholdsvis store steiner (har koi på opptill 60cm lengde), samt de kraftigste typene av iriser. Har selv også mye leir jord på tomta etter utgraving av dammene jeg har (2stk). Har brukt denne til plantene med meget godt resultat. |
| | |
| | #10 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Andemat, froskebitt og andre frittflytende planter er for hagedammer med mer stillestående vann. Vil heller ikke trives der det er vann i bevegelse. Og har en skimmer så vil jo alt dette gå rett i sluket hvis en ikke har en egen beskyttet sone. Vår lille fiskedam med planter er alt full av andemat og pumpen gikk seg tett i går da de kom inn gjennom grovfilteret og røttene surret seg fast i impelleren. Så det er et problem hos oss. Er jo bare å tynne ut med håv når det blir for ille. Gir også bort til de som vil ha planter. Tusenblad var en fin undervannsplante vi kjøpte inn noen år tilbake, men den hadde problemer ved overvintring. Den finnes i norsk natur, men den typen vi kjøpte var kanskje importert? Vi tok inn noen i akvariene på vinteren og koiene beitet ned disse så det bare var noen stubber igjen. Men de tok seg opp da de kom ut i dammen igjen. Nå er de dessverre død helt ut hos oss. Her er et bilde av tusenblad og vannliljer som allerede har kommet opp av vannet en tidlig vår (12. april 2003). Ennå noe tynt, men utover sommeren ble de en hel liten skog. Koiene beitet og rotet litt, men ikke mye. Dengang hadde vi jo ikke så store koi heller... Har lenge ønsket oss en dunkjevle. Disse som ser ut som en pølse tredd ned på en pinne Så hvis noen har en avlegger og skal besøke oss i sommer.. hint hint
|
| | |
![]() |
| Tags |
| dam, koi, planter, til |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|