Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() Join Date: May 2008
|
Hei som sagt tidligere så er jeg helt fersk på dette med dam, så har endel ting jeg lurer på. Dammen min er på ca 2500-3000 liter, har her 7 gullfisk og 3 koi. Gardena pumpe 5500l/t og gardena filter beregnet på dam opp til 5000 liter tror jeg det var. (ikke trykkfilter) med innebygd uv 11watt. Har ikke hatt noe problemer med alger, men i det siste har jeg fått et brunt belegg i bunnen av dammen. Det legger seg på alt inkludert plantene. Har noen planter men ikke mange Er det noe jeg kan gjøre med dette belegget? |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Aug 2008
|
Hei. Jeg har også endel brunt belegg som virvler opp når jeg roter nedi dammen. Det ligger der tyngdekraften lar det legge seg syns jeg. Har ikke tenkt på dette som alger men som slam. Har heller ikke lurt så mye på hva det er. Jeg har noe jeg kaller slamkulp. Har slange fra pumpa opp på land hvor vannet renner ned i en kulp før det renner over kanten og tilbake til dammen. I denne kulpen synker mye av dette ned pga tyngderaften mens vannet renner videre. Her må jeg rense støtt. Tar det sammen med filteret. Kulpen er ca 50 x 50 x50 cm og den fyller seg med dette slammet (eller alger) flere ganger i løpet av sommeren. Dette virvler lett opp så jeg må være forsiktig med dette. Men egentlig hadde vel et større og bedre filter gjort jobben. Men det må jeg ta etterhvert. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() Join Date: May 2008
|
Dette høres ut som samme greiene som jeg har. Jeg har en 6 meter lang bekk fra filteret og ned i dammen, der vannet kommer ut fra filteret har jeg og en liten kulp som er steinsatt med knytteneve store steiner. -denne kulpen kunne muligens vært større. Tror det blir litt mye oppvirvling fra filteret, eventuelt kunne jeg muligens lede vannet fra filteret og ut i en slange slik at det ikek blir denne 10cm fossen. |
| | |
![]() |
| Tags |
| belegg, brunt |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|