Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Fisk

Hei!

Du har lest innlegg og sett hva byr på, men har forsatt ikke registrert deg. Hvorfor ikke ta et øyeblikk og registrere en gratis konto nå? Som medlem vil du få fri tilgang til lese alle våre forumer, og muligheten til å poste innlegg, kommunisere privat med andre medlemmer (PM), foreta avstemminger, laste opp innhold i forumer og bildegalleriet, samt andre funksjoner. Bli medlem i vårt forum i dag!

Hvis du allerede er medlem, logg deg på øverst til høyre for å fjerne denne meldingen, og delta aktivt i forumet nå.

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 18.11.2009, 11:10   #1 (permalink)
Progressing member

Default Koi på garasjegulvet.....

Hei,

På morgenen idag fant jeg en av mine kohaku liggende på garasjegulvet full av sand og skitt. Så ut til at den hadde ligget der en stund og så ikke noe livstegn. Men da jeg skulle til å gravlegge stakkaren så jeg et gisp. Fikk den raskt oppi karet og fikk sakte men sikkert liv i den igjen. Etter 25-30 min var den slik at den kunne svømme selv. Regner nå med at jeg må dekke til karet som står i garasjen. Har aldri tidlligere vært med på at de har hoppet eller noenting, så dette var litt merkelig. Denne har også de siste dagene fått litt rosa kinn og litt "knudrete" gjeller, har det noe å si kanskje? Har det muligens vært litt "lek" i karet? Karet er på 1800 liter og alle vannverdier er omsider stabile og temperaturen ligger stabilt på 22-23 grader. Filteret er en Nexus Easypod med pumpe på ca 6000 liter. Har 9 koi fra 15cm til 45cm. Kohakuen er ca 35cm. Vet at det er litt mye koi i et kar, men holder på å kjøre inn ett til.......
Så forresten at etter turen i gulvet hadde den fått litt skrap på siden, burde jeg tilsette vannet noe for å forebygge eventuelle parasitt angrep o.l?

Takk for et flott forum!
sverre_sving is offline  
Old 18.11.2009, 16:54   #2 (permalink)
Moderator

Fiskesmurf's Avatar

Jeg har ikke egen erfaring å vise til, men jeg har lest tidligere at om fisken hopper ut av vannet så er det som regel noe feil med vannverdiene.

Mitt damprosjekt
Fiskesmurf is offline  
Old 18.11.2009, 17:10   #3 (permalink)
Hovedmoderator

Chasys's Avatar

Tilsett 0,5 % salt. Fisken har fått seg noen skrubbsår som lett kan bli infisert med sopp.
At de hopper kan være vannverdier, parasitter og at de lengter "hjem" til dammen eller hvor det måtte være.
Av erfaring med avhoppere så dekker jeg alle kar nå. Det er lurt å gi de masse oksygen når man prøver å få de i live igjen etter heisaturen
Hvis det har vært lek, noe jeg tviler på så vil du se noen egg som har festet seg til et eller annet sted.
Old 18.11.2009, 19:05   #4 (permalink)
Progressing member

Takk for svar.
Bare så at jeg ikke tar feil, dvs 9 kg salt til 1800 liter? Hvor kjøper dere salt, og hva slags salt brukes? Har lest på koi.no og der står jo det meste, men kanskje noen har et navn på produktet osv.
Vurderer å behandle vannet også med KP, leser da at man skal stanse filteret. Men eventuelle parasitter og andre sykdommmer vil vel også finnes i filteret, vil ikke dette da bare komme rett ut i vannet igjen? Men problemer blir vel også at man dreper bakterier i filteret hvis man ikke stenger det av....
Mange spm, takker på forhånd for alle svar!
sverre_sving is offline  
Old 18.11.2009, 19:09   #5 (permalink)
Hovedmoderator

Vidar-Alexander's Avatar

Ikke bruk KP, uten at du vet du må. Dette kan være en hard belastning på både fisk og filter.
Old 18.11.2009, 19:43   #6 (permalink)
Progressing member

Men riktig mengde salt? Og type merke, noen ideer?
sverre_sving is offline  
Old 18.11.2009, 19:47   #7 (permalink)
Hovedmoderator

Chasys's Avatar

0,3 % er 5,4 kilo salt
0,5 % er 9 kilo til dine 1800 liter

25 kg sekker med salt kan du få kjøpt hos Saltimportører som f.eks. Rolf Olsen og Saltkompaniet . Spør etter Hydrosoft tabletter. De finnes iallefall i Oslo, Bergen og Ålesund.
Alternativet er havsalt fra nærbutikken eller nettbutikker som f. eks. her: Koi.no nettbutikk

Hvis du ser sår på avhopperen så kan du skrubbe lett over med en klut dyppet i våt kaliumpermanganat på såret.

Det går fint å ha KP mens filteret er i gang. Behandlingen må skje flere ganger og det er dumt å måtte stoppe filteret flere dager pga. behandlingen. Vær forsiktig eller stopp heller foringen og la bakteriekulturen bygge seg sakte men sikkert opp igjen.
Old 18.11.2009, 22:10   #8 (permalink)
Progressing member

Hvor lenge bør vannet ha denne saltholdigheten? Tenker da på 0,5% for forebygging av infeksjoner?
sverre_sving is offline  
Old 18.11.2009, 23:12   #9 (permalink)
Hovedmoderator

Chasys's Avatar

Iallefall i 14 dager. Hvis du ser bedringer så trenger du ikke påfylle med salt ved neste vannbytte. Salt innholdet vil reduseres etter hver vannbytte.

Har fisken som hoppet noen skrubbsår ?
Old 19.11.2009, 07:49   #10 (permalink)
Progressing member

Den fikk noen skrubbsår ja.....
sverre_sving is offline  

Tags
garasjegulvet, koi,

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules