Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007 Location: Tønsberg
|
hehe, egentlig vil jeg bare vite hvor store dammer dere har og hvilke pumper, filtre dere har og hvordam dette fungerer. Spennende med litt info om andres dammer og systemer med tanke paa at jeg selv skal bygge snart Selv har jeg bare en liten dam naa paa ca. 3000-4000 liter |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
hei koiboy Sjekk denne link med en del dammer og litt info. http://koi.no/dambilder/dammer.html den er meget populær og en inspirasjonskilde. De fleste starter med en liten dam på noen tusen liter, etter prøving og feiling kjøper vi flere billige små koi som vokser og man må bygge dam 2 som er mye større enn dam 1. Igjen må du kjøpe større pumpe, bedre filter, UV, osv. også oppdager du at du ikke har montert bunndren eller skimmer og må starte på nytt igjen, slik holder vi det gående til vi en dag får bygd oss den perfekte koi dammen og brukt en liten formue på prøving og feiling. Det er lurt å snakke med flest mulig for å høre om erfaringene så vi får håpe at mange vil bidra her med mange nyttige tips. Peter Waddington = engelsk koi guru fra "Infiltration", sier det slik: "Do it once and do it right", noe de færreste av oss har gjort fordi vi ikke visste bedre.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #3 (permalink) | |
|
| |
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
25 000 liter pluss bekk og plantedam på ca 5000 liter. Alt sammenhengende i et anlegg. Drives av biotec 18 og pumper o.l. fra Oase. Dette bygges ut til ca 120 000 + liter i år og neste år. Denne gangen blir det montert flere bunndren. Filterene blir også bygget selv denne gangen, og vil bli på minst 5 x 1000 liters kammer + vortex.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #5 (permalink) | |
|
| |
| | |
| | #9 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Det er kjekt å følge med utviklingen, alle dam(m)er er ulike. ![]() Du får fikse din litt opp med Photoshop hvis du vil skryte mer enn nødvendig. Tror at vi alle liker å se vannspeiler uansett standard. Det er like interessant for andre som for deg å se hva vi eller andre holder på med.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #10 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan bare si meg enig med Chasys at Koi er ”farlig”. Jeg for min del begynte med en liten dam i et blomsterbed, og det tok ikke lang tid før tanken om fisk i dammen dukket opp. Fant fort ut at dammen i blomsterbedet var for liten og det ble bygging av ny dam med bekk og det hele, dammen er på ca 3 000liter Så ble det til at vi skulle flytte og bygge nytt hus og nå var vi blitt hekta på Koi. Ny dam var med i planleggingen fra første stund, og i fjor høst ble dammen tatt i bruk. Dammen har blitt på ca 70 000 liter med et brunndren og skimmer. Alt koblet sammen i et 4 kammer filter med en 15 000l pumpe plasser i siste kammer. Hadde krystallklart vann i fjor høst og 25 koi har overvintret i dammen. Har hatt en luftpumpe gående for å holde en åpen råk i dammen og det ser ut til å ha fungert bra. Fant dessverre en død fisk i råka tidligere denne uka så nå går jeg og venter i spenning på at isen skal forsvinne.. Ellers så gleder jeg meg som en unge til å kunne fortsette med damprosjektet. God påske! |
| | |
![]() |
| Tags |
| skrytetraad |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|