Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member Join Date: Mar 2007 Location: Ålesund
|
Hei! Jeg ønsker å ha frosk i hagen min. Er det noen som har erfaring med frosker i dam? Frivillig eller ufrivillig? Hvordan er det å hente egg/rumpetroll i naturen for å legge i dammen? Vil små gullfisk spise de? Hvis det blir frosker etterhvert, er disse stedsbundne og vil holde seg i og ved dammen og i hagen? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hvis det finnes frosk naturlig i ditt nærområde, vil nok disse finne veien selv. Da vil de komme tilbake år etter år. Frosken er fredet i Norge, og man har ikke lov å fange frosk et sted og sette ut andre steder. Egg og rumpetroll blir fiskemat, og større frosk vil spise fiske yngel. Jeg ser på froskene som et problem, og fjernet over 40 stk fra dammen nå i vår under opprydding. De har likevel vært her etterpå og lagt mange tusen egg i sumpen....
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #3 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Har sett bilder der frosker prøver å pare seg med koi og vederbuk. De klamrer seg fast på øyene og gjellene og har drept fiskene. Dette er desperate individer = hormoner som ikke har fått seg make. De er stedsbudne og vil komme år etter år i større antall, spesielt nå om våren når eggene skal legges. Froskene ligger eggene i en klase mens paddene i en lang rekke. Mitt råd er å ikke ha de i koi dammer. De liker å vandre rundt dammen nattestid og synge kvakk kvakk. Hvor mange frosker har du ?
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Member ![]() ![]() ![]() |
| |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
Men uansett er ikke dette det store problemet, bare tenk litt før en henter egg og slipper ut i ny dam. Jeg har aldri sett en eneste frosk i min dam, og dam har jeg hatt i mange år. | |
| | |
![]() |
| Tags |
| frosker |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|