Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Generell diskusjon

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 22.12.2006, 02:25   #1 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1
Default Koi bør ikke gå i akvarier, men hvor lenge er forsvarlig?

Jeg har sett på internett at spm har dukket opp om koi kan gå i akvarier. Man bør jo ikke la koi gå for lenge i slike miljøer, men det kunne ha vært morsomt å ta en diskusjon på hva man definerer som forsvarlig og går dette emnet i detalj. La oss ta utg. pkt i at man starter med koi som er 6 mnd gml., og faktorer som temperatur, vannparametere, diett og størrelse på akvarier + evt. andre ting taes med i beregningen. La oss også ta med at størrelsen på koi varierer blant de forskjellige variantene som finnes.

La ikke denne tråden spinne ut i en feil retning. Dette er tenkt som en fri diskusjon hvor man belyser temaet fra en faglig og erfaringsmessig vinkel.

Last edited by Carpman; 22.12.2006 at 02:31.
Carpman is offline   Reply With Quote
Old 26.12.2006, 14:48   #2 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Hos meg går all yngel fra i år (3 kull) fordelt i en reol på 9 x 63 liters akvarier. Det er et sted mellom 10-50 yngel i hvert kar. De sorteres etter størrelse fra ca 1,5 cm, og opp til de største som nå er ca 8-10 cm. Ved ca 10 cm flyttes de over til 4000 liters akvariet mitt, der all Koi går på overvintring nå.
Koiene mine fikk en del sår ved lek i år, og deretter soppinfeksjon. Valgte deretter å ta all koi inn denne vinteren (for første gang på 3 år) for å behandle sårene i kontrollert miljø og temperert vann.

Dammen skal også bygges ut til sommeren, fra ca 25000 + liter til omtrent 120 000 liter. Så det er usikkert hvor lenge Koiene må gå i akvariet inne. Men når dammen er klar igjen, så vill all Koi gå ute hele året (som før) og kunn et visst utvalg av yngel vil gå inne til oppfôring om vinteren.
Old 25.03.2007, 23:52   #3 (permalink)
Member

Default koi i akvariet

Har selv koi yngel gående i akvarier for oppforing.
I de 4 årene jeg har hatt koi yngel, så har de som regel blitt gående i akvariet i ca 1 år. Men har også hatt noen gående i 2 år. Dette er i et 720 liters akvariet.
Har holdt antallet på rundt 15 stk i dette karet. Har opplevd at noen av koiene har vokst over 20 cm på et år. De største jeg har hatt i dette karet har hvert på ca 40 cm, men dette ble i største laget, så derfor holder jeg dem nå kun ca 1 år føre jeg flytter dem til større kar.
Green Dammene is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
akvarier, bør, er, forsvarlig, , hvor, ikke, koi, lenge, men

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules