Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.
| |||||||
| Hei! Du har lest innlegg og sett hva byr på, men har forsatt ikke registrert deg. Hvorfor ikke ta et øyeblikk og registrere en gratis konto nå? Som medlem vil du få fri tilgang til lese alle våre forumer, og muligheten til å poste innlegg, kommunisere privat med andre medlemmer (PM), foreta avstemminger, laste opp innhold i forumer og bildegalleriet, samt andre funksjoner. Bli medlem i vårt forum i dag! Hvis du allerede er medlem, logg deg på øverst til høyre for å fjerne denne meldingen, og delta aktivt i forumet nå. |
![]() |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Jul 2008
|
hei, jeg holder på å lage en hagedam og tenkte å lage mitt eget filter. Så jeg laget en tegning: http://gullfiskene.net/forum/attachm...1&d=1302723111 vet ikke om bildet vises, er første gang jeg legger ut et bilde. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Moderator ![]() |
Hvor stor dam skal du ha dette til? Gullfisk eller koi i dammen?
__________________ Mitt damprosjekt |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Hovedmoderator Ryfylke Koi & Akvarium ![]() |
Stygt redd for at du kan lage deg masse arbeid her. Et slikt filter vil nok fungere veldig bra en kort tid. Så blir det tett... Og da snakker vi om full rengjøring av filteret daglig. Dermed vil ikke filterbakteriene få ro til å utvikle seg. Viktig at filtere har en enkel mekanisk filtrering først, for å fjerne mest mulig slam og partikler, og at dette kan skylles/tømmes på en enkel måte. Vil nok tro at du her må stå å vaske "svamp" ganske ofte. Men selvfølgelig, kommer dette ann på størrelsen på dammen, flow mengde og belastning.
__________________ Xtreme koi keeping. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Moderator Tropex.no ![]() Join Date: Feb 2009
|
Dette prinsippet funker. Sørg for ventiler så du enkelt kan gjøre reint. Jeg ser på målene at det skal være ca 66 cm langt. Det vil si litt større en f.eks biostep 11watt. Du trenger beholder,innløp,utløp og tømmeventil samt en rekke filtermedie typer. Du trenger også en ekstern uv-c . Summen av disse delene løst kan raskt overstige et ferdig filter i denne størelsen. Tips : få et prisoverslag på delene før du starter. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Apr 2010
|
En liten kommentar til det med filter. Har tidligere hatt filter med filtermatter. Dette fungerte bra men det ble mye arbeid med rengjøring. Å lage et filter som her er nevnt blir som tidligere nevnt en del jobb, men for noen av oss er jo dette en del av hobbyen. Legger man sammen kostnadene til et slikt filter er en kanskje halveis til et beadfilter, som jeg har gått over til. Dette gir et meget klart vann med god kvalitet. Og ikke minst veldig lett å rengjøre.
|
| | |
| | #8 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
Ser ut for meg som filteret vil bli for lite til en dam på 30000liter. Er vel en tommelfinger regel angående slike rekkefiltre at de bør være på min. 10% av dam størrelse hvis man skal ha koi. Så da bør nok du ha et filter på ca 3000liter for din dam hvis du går for denne typen filter. Skal du ha bare gullfisk i dammen så behøver filteret ikke å være like stort som til dam med koi. |
| | |
![]() |
| Tags |
| dette, eget, filter, funke, lage, mitt, om, planer, vil |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |