Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Gjør det selv

Hei!

Du har lest innlegg og sett hva byr på, men har forsatt ikke registrert deg. Hvorfor ikke ta et øyeblikk og registrere en gratis konto nå? Som medlem vil du få fri tilgang til lese alle våre forumer, og muligheten til å poste innlegg, kommunisere privat med andre medlemmer (PM), foreta avstemminger, laste opp innhold i forumer og bildegalleriet, samt andre funksjoner. Bli medlem i vårt forum i dag!

Hvis du allerede er medlem, logg deg på øverst til høyre for å fjerne denne meldingen, og delta aktivt i forumet nå.

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 08.08.2011, 23:59   #1 (permalink)
Junior Member

Default Filter planer i Trøndelag

Planlegger å bygge meg et eget filter til en koi dam på ca. 25.000L Har sett en del på ERIC filteret og syns vel det ser bra ut.
Har ikke stukket spaden i jorda enda, da kommunen mener jeg må ha et firma med godkjent ansvarsrett for å kunne lage et hull i plena mi Nesten Atle Antonsen i Etaten... Men jeg har ikke gitt opp enda !

Håper dere proffer kan se på filter planene og gi meg noen signaler på om dette er et skritt i riktig retning. Filteret er ca 50 cm bredt på innsiden, og har et børstekammer (50cm), stille sone (50cm), + (150cm) hvor matter og pumpe skal være.

Skal selvsagt ha bunndren og separat pumpe for fra skimmer til UV til dam.

Kan jo nevne at "delene" til et slikt filter kommer seg på ca. 12.000 med rubbel og bit. ERIC 4 koster nesten 19.000.- + at man vel må støpe et gulv til den ( Blir vel fort ca. 1000.- for det også.)

Er det verdt å spare 8.000.- på å bruke mange ettermiddager/kvelder på å lage det selv ? Hmmm...
Attached Thumbnails
Filter planer i Trøndelag-filter-dyo.jpg  
tribedude is offline   Reply With Quote
Old 15.08.2011, 20:36   #2 (permalink)
Member

det kjem jo ann på om ein liker å lage ting sjøl eller ikkje. holder på å grave ut ny damm. der skal eg lage filtere sjøl. synes det er kjekt å lage ting å sjå at det fungerer etterpå he he de filtere du har tegna ser jo ut til at det skal fungere fint. lykke til med planene og kommunen
kompis98 is offline   Reply With Quote
Old 15.08.2011, 21:03   #3 (permalink)
Hovedmoderator
Koi.no

Charly's Avatar

hei og

En av fordelene med et ferdig laget Eric filter er at den kan selges igjen hvis ønskelig noe som blir litt verre med et DIY filter støpt i sement sier han som produserer de i England

Skal du ha et stillekammer så må den nok bli mye lenger enn 50 cm for at skitten skal synke til bunns der. Det er nok ikke så lett å selge et ferdiglaget lang stillekammer med ingenting i vil jeg anta siden den ikke er i produksjon.
Old 15.08.2011, 21:21   #4 (permalink)
Moderator

Fiskesmurf's Avatar

Ut i fra min egen erfaring med mitt hjemmelagede Eric-filter, så tror jeg at det er mer verdt å fokusere på et lenger stillekammer enn å sette en rad børster til i et nytt kammer etter børstekammeret.
Det som har klart å passere i børstene i børstekammeret passerer nok like greit også i den siste børsterekka.

Jeg har tre rekker med børster i børstekammeret, og et stillekammer som er ca.150cm langt, og har mye større tro på at skiten stopper opp der ved å synke, enn at det skal stoppe opp i en ekstra børsterekke..
Jeg har enda ikke rørt mine mattekassetter siden jeg startet filtrene i begynnelsen av juni. og ser fortsatt ingen grunn til å måtte gjøre det.

Jeg ser også hvor mye finpartikkler som legger seg i bunnen av stillekammeret, så jeg er ikke i tvil om at dette har en stor fordel i forhold til en ferdigkjøpt Eric four....som ikke har noe stillekammer.

Jeg vil tro at med en Eric four må man rense mattene en del oftere som en kompensasjon for mangelen av stillekammeret.

Vurderingen om dette med å kjøpe ferdig, kontra å bygge selv har en del forskjellige momenter med i bildet.

Er du en handyman som skjønner seg greit på water, vinkel og det å håndtere en slik jobb....og samtidig går god for ordspråket "Selvgjort er vellgjort", er det klart at det å bygge filteret selv er tingen.
Jeg for min del sitter igjen med en mye bedre følelse av å ha bygget mitt filter selv....og se at det fungerer skikkelig...gir en egen ekstra god følelse.

Å kjøpe et filter kan de fleste gjøre, men å bygge det selv skal litt mer til.

Men er man ikke en slik handyman og synes "plug & play"-ordtaket passer bedre i forhold til sin egen kapasitet, er det nok lurere å kjøpe ferdig om økonomien også tåler det.

Tags
filter, planer, trøndelag

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules