Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Gjør det selv

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 11.09.2007, 23:43   #1 (permalink)
BKA
Member

Default Varme til "Dammen".

Var så heldig å få tak i et "varme-element", lignende de som brukes i beredere etc. Består av 6 "sløyfer" som kan kobles etter eget ønske, slik at den gir fra ca. 100w til 9000w. Har montert den i et 110mm rør, med 32mm inn/utgang for vanntilkopling.
Har også montert termostat og koplet den så den gir ca 600w.
Tenkte og bruke den i vinter med en liten sirkulasjonspumpe for å holde litt "varme" i fisken. Monterte også varmekabel beregnet for frostsikring av rør, fra bunndren til ventil for å hindre "frostsprengning".

varme-til-dammen-dam.jpg

Har dette noe for seg eller er det bare bortkastet "energi"?????

Bengt
BKA is offline   Reply With Quote
Old 12.09.2007, 00:13   #2 (permalink)
Senior Member

Hei
Jeg vet også at jeg burde komme opp med et opplegg der jeg beskytter rør fra bunndrainet til filteret. Hos meg ligger et stykke på 25 cm oppav støp i bakken før det går opp i filteret. Kan du komme med bilde og litt utfyllende forklaring på hva du har gjort for å sikre deg mot frosten. Har selv planer med varmekabel rundt røret, men er usikker på hvordan og hvor mye som må til.
april is offline   Reply With Quote
Old 12.09.2007, 00:35   #3 (permalink)
BKA
Member

Hei.
Har brukt varmekabel som tres inn i selve røret, den gir ca 10watt pr meter og er beregnet for frostsikring av rør. Monterte et y-rør (forgrening) ved krana og trer kabelen inn i det ene uttaket. El.koblingene ligger "innbakt" i silikon i "blindpluggen".

Bengt
Attached Thumbnails
varme-til-dammen-dam-035.jpg  
Old 12.09.2007, 03:31   #4 (permalink)
Senior Member

hei
Takk for svar. Javel det er slik du har lagt det opp hos deg Det så jo greit ut. Jeg må finne på en løsning der jeg kan komme "bakom" stengeventilen fra bunndrainet. Hos meg må jeg kasse inn gulv/rør og bruke varme i den for å være sikker.
Går det an å tre varmekabel inn i bunndrainet fra damsiden eller er det bare tull
april is offline   Reply With Quote
Old 12.09.2007, 05:38   #5 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Default Varme til dammen

Originally Posted by BKA View Post
Har dette noe for seg eller er det bare bortkastet "energi"?????
Kommer an på hvor stor dam du har og hvilke temperatur du vil oppnå. Hvis dammen din er på 2-3000 liter så vil det vel 600w gi litt effekt.
P.g.a. fare for oppblomstring av aeromonas bør du enten ligge lavt rundt 4-5 grader da disse bakteriene er like utslått som fisken, eller varme opp til 15 grader. Immunforsvaret slå først inn over 13 grader og gjør at fisken kan kjempe imot parasitter, bakterier og sopp. Så hvis du kan klare å få til 15 grader så er det helt topp for fisken. Ved tildekking av dammen sparer du mye varmetap, men det kan bli en veldig dyr strømregning hvis dammen er stor og du må koble inn flere kw.

Vintrene begynner å bli så milde nå at dammene ligger lengre i et ugunstig temperatursjikt. For å unngå lange perioder med "feil" temperatur er varme veldig greit å ha både ved inngang og utgang av vinteren. Avhengig hvor en bor i landet. Her vest og på vår dam ville varme kunne brukes fra nå og helt til slutten av november og da med en gradvis nedkjøling over en måneds tid. Og på våren i mars måned gradvis oppvarming igjen uten for store kostnader. Oppvarming kan gå mye raskere enn nedkjøling. Og det er bra for da kommer en fort opp i temperaturer som vil vekke immunforsvaret og gjør at fisken har en mye bedre sjanse for å slippe unna problemer på våren og utover sommeren.
Old 12.09.2007, 17:57   #6 (permalink)
BKA
Member

Hei.
Blir nok ikke aktuelt og kjøre på med flere kW for å prøve og holde 15 grader, det er nok vinteren for lang og kald til her i traktene.
Tanken var og sikre seg mot for mye nedising. Kommer også til å legge ut isoporplater med pressenning over når den første isen har lagt seg.

Et annet alternativ til tillegsvarme (og enklere) er kanskje denne?

Defa vannvarmer til bil ! (1 kW)
Noen som har forsøkt ?

Bengt
Attached Thumbnails
varme-til-dammen-dam-037.jpg  
Reply

Tags
dammen, til, varme

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules