Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Gjør det selv

Notices

Reply

LinkBack (2) Thread Tools Display Modes
Old 28.12.2007, 10:44   2 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1 (permalink)
Progressing member

Default Topcoat

Hei alle sammen og God Jul. Jeg vil bare skrive noe om min erfaring ved bruk av feil topcoat. Dette tilløpet til en nestenulykke skjedde da jeg skulle behandle det første rustfrie filteret mitt med topcoat innvendig. Grunnen til at jeg ville behandle det er at i perioder vår og høst bruker jeg endel salt i vannet for å forebygge fiskesykdommer. Vanlig rustfritt stål er ikke så glad i salt det kan på sikt danne seg tæringer i stålet. Jeg prøvde å undersøkte litt rundt både innland og utlands for å finne ut hva slags produkt de brukte, men kom vel frem til det var to komponent topcoat. Jeg valgte da biltema sitt produkt som er beregnet for både stål og plastprodukter. Etter behandling stod filteret i 23 dager før det ble tatt i bruk. Så det skulle være gjennom herdet. Etter en uke i drift på filteret og jeg var helt i hundre for vannkvaliteten og klarheten var helt supert, filteret funket helt supert. Så begynte det å skje noe merkelig. Fiskene mine som ellers var aktive og stadig på jakt etter mat begynte å bli mere reservert noen av koiene stod i ene hjørne av dammen og bare så inn i damveggen andre lå på bunn med finnene tett inn til kroppen. Jeg tok nesten daglig vannmålinger og alt var ok. Men så merket jeg gradvis at kaldnesen k1 medie som stod i biokammeret ble lysere på farge den var ferdig modnet i utgangspunktet og den hadde jeg bare overført fra mitt gamle filter.Da begynte jeg med vannbytte å stoppet filtreringen fiskene kom seg gradvis.Tok da kontakt med den lokale biltema foretning pr tlf om produkt datablad ble overført til oslo og så til tekniskproduktsjef Sverige. Da jeg spurte ham om dette produkte kunne være farlig for vannlevendeorganismer når topcoaten her ferdig herdet klarte han ikke å svare meg den jævla idioten. Han lovte å sende meg et produktdatablad på mail har ikke sett noe til dette og det er snart et år siden. Jeg har i ettertid brukt Jotun sin tankcoat som er godkjent av næringsmiddeltilsynet for bruk i drikkevann, og siden den gang har jeg ikke hatt noen problem. Så min anbefaling til alle: vær sikker på det produktet du bruker i hagedam egner seg til det det skal brukes til, det gjelder maling, silikon, lim trevirke osv. Jeg er overbevist på at biltema sin topcoat egnet seg ikke til det jeg trodde den gjorde.
koiboy is offline   Reply With Quote
Old 28.12.2007, 12:01   #2 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

1000 takk for at du deler dine erfaringer med oss.
Vi får holde oss unna topcoaten til Biltema.
Old 28.12.2007, 13:54   #3 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Vi lærer ofte best på den harde måten. Godt det ikke gikk verre hos deg.
Dette viser hvor viktig det er å sjekke alle produkter vi bruker på DIY prosjekter. Det finne mange giftige produkter på markedet.

Selv har jeg meget god erfaring med Rescon Mapei sin to komponent epoxy. Denne har jeg hatt i 4000 liters akvariet i mange år. Det finnes mange typer epoxy, så det er viktig å få en som er godkjent for bruk i næringsmiddeltanker.
Old 28.12.2007, 23:07   #4 (permalink)
Senior Member

Når jeg handlet topcoat her i våres fikk jeg butikken til å undersøke ang.skadelige stoffer i topcoaten.Jeg forklarte dem hvor jeg skulle bruke det og butikken tok oppgaven alvorlig og kom opp med to typer som blei brukt av oppdrettnæringen og i drikkevannstanker. Jeg valgte sort (noe som blei litt lysere etter hvert). Kjøpte toppcoaten i et stort 20l spann og prisen blei mye rimligere enn 5l dunk.
april is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
topcoat

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules