Please install Flash and turn on Javascript.
| | #11 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Litt av en vollgrav, kan broen løftes ![]() Du burde ha bunndrene midt på, i det laveste punkt ![]() Har du noe erfaring med torvtak ? Det drypper og drypper lenger etter at det har regnet og det vokser rene skogen opp i der. Røttene og all fuktighet kan lett skade taket. Har selv et parti med torvtak, men har lyst å fjerne det.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #12 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Bunndrenene er tegnet inn sånn ca. Men de blir nok liggende på en linje i midten ja. Det blir en "dypvannsrenne" i midten av dammen. Ned mot 3 meter. Broen kan ikke løftes nei.... ![]() ![]() Vil ha det mest mulig naturlig, derfor torvtak. Har ikke så mye erfaring med det selv, men kjenner flere som har god peiling på det.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #13 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hvor har du tenkt å plassere skimmere ? Tror nok at du trenger flere skal du klare å holde vannoverflaten ren for pollen og annen skitt. Filter huset ditt ser nok ut i minste laget til en såpass stor dam. Ville gange det med 3 minst. Du skal kunne komme til ventiler, rengjøring og vedlikehold av ditt og datt, bytte deler, ha luftpumper, UV = lampebytte, vannpumper og et stort filter som kan gjøre en skiikelig jobb, osv. Husker du det bildet fra Belgia med den japanske hagen og den nydelige pergolaen ? Filter anlegget var plassert i et rom under golvet, ut av synet. I tillegg hadde de en nydelig utsiktsplass med tak til å nytte dammen. Har du sett vedskjulet mitt i "grindverks" konstruksjon ? Kanskje du kunne bygget noe a la det ? Skal du ha bunndren med spinndrifter ? Sirkulasjonen den skaper gjør at skitten blir sugd ned til bunndrenet. Du bør kunne slå av luften når du vil ha litt stillere vann eller ikke har bruk for oksygen om vinteren f.eks.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #14 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Filterhuset blir ca 4 x 10 meter. Så det blir stort nok til å romme en del akvarier i tillegg til filter. Størrelsen fremgår ikke helt på den skissen. Det blir spinndrifter topper på alle bunndren, og alle skal kunne styres separat. ![]() Det blir hvertfall to skimmere. Kansje flere, men det må jeg se litt nermere på. Det skal også fjernes en del trær her for å minske løvfallet. Det meste rundt dammen skal være "helårsgrønt" med unntak av vrihassel og noen japanske "blod lønn". Har planer om å bygge et "vinterfilter" som om vinteren henter vann fra bunndren som vanlig, og sender ut rent vann på bunn. (ikke stor gjennomstrømming) På dette vil jeg også montere et varmeanlegg etterhvert.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #17 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Det blir gøy å kunne følge med de fra filterhuset da koiene liker å se på oss også ![]() I tillegg får du bedre oversikt over helse tilstanden Deres ved at du kan se de bedre med en "widescreen" der. Filterhuset vil vel bli det nye TV rommet ditt da
|
| | |
![]() |
| Tags |
| av, bygging, dam, koi, xxl |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://gullfiskene.net/forum/gjor-det-selv/521-bygging-av-xxl-koi-dam.html | ||||
| Posted By | For | Type | Date | |
| My new XXL Koi pond. - MonsterFishKeepers.com | This thread | Refback | 17.10.2008 13:46 | |
| My new XXL Koi pond. - MonsterFishKeepers.com | This thread | Refback | 17.10.2008 13:40 | |
| Bilder fra min dam! - Page 24 - Nettakvariet | This thread | Refback | 21.07.2008 20:42 | |