Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Hagedam

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 10.04.2007, 22:47   #11 (permalink)
Member

Greit at du sier brønnloven ikke er opphevet, men her er det også skjønn inne i bildet. For jeg fikk nemelig ingen konkrete svar av politiet. Men la meg ta et eksempel: Du sikrer dammen med et såkalt forsvarlig gjerde, men allikevel klarer en smårolling å komme seg inn og forulykke. Hvem sin feil er det, jo DIN for du har ikke sikra bra nok. Når er sikring bra nok? Det holder ikke med at jeg trodde, dette var noen av uttalelsene fra politiet. En flokk med unger kan bestå av en på 2 år og en er feks. 8-9 år, og det sier seg selv at den eldste har ganske stor sjangs for å komme over slike hinder og i verstefall åpne for de minste.
Wiggo is offline   Reply With Quote
Old 11.04.2007, 00:47   #12 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

God nok sikring blir beskrevet i brønnloven. Gjerde på 180cm med låste porter. Da har du gjordt ditt.
Politiet er vel neppe rette sted å sjekke opp slikt, da de skjelden/aldri er oppdaterte på slike regler.
Skal se om jeg finner loven her på nettet når jeg får tid. Eller så kan jo noen søke litt på lovdata.no

Skulle en ulykke skje i din dam, og det ikke er sikret i henhold til brønnloven, så får du mye å stri med i tillegg til samvittigheten. (erstatninger osv.)
Om alt er sikret som det skal og det skjer en ulykke, så har du kun samvittigheten å stri med. Så her må man tenke selv, og legge tilrette så verken barn eller voksne har adgang til dammen uten tillatelse.
Også voksne folk kan drukne i din dam, det er ikke alltid "barn er verst".
Old 11.04.2007, 12:37   #13 (permalink)
Member

§83 i Plan og bygningsloven, vedr. brønn og dam: "Basseng og brønn skal til enhver tid være sikret slik at barn hindres fra å falle i dem. Brønn eller dam som antas å medføre særlig fare for barn kan kommunen pålegge gjenfylt eller sikret på annen måte innen en fastsatt frist. Gjenfylling kan ikke skje dersom brønn eller dam er påkrevet av hensyn til vannforsyningen. Dammer som faller inn under vannressursloven skal sikres etter reglene i vannressursloven.

Grunneieren er ansvarlig for at anlegg er sikret som nevnt i første ledd. Er grunnen bortleid mer enn 2 år, påhviler ansvaret leieren (festeren). Blir anleggene bare brukt av noen som ikke er ansvarlig etter foranstående regler, påhviler ansvaret brukeren.

Endret ved lover 5 mai 1995 nr. 20, se dens III (i kraft 1 juli 1997), 24 nov 2000 nr. 82 (i kraft 1 jan 2001 iflg. res. 24 nov 2000 nr. 1169)."

Dette er hva loven sier. Her står det ingenting om hva som er forsvarlig sikring. Da eg spurte Stavanger kommune sa de at det gikk på kjønn, dette svaret syntes jeg ikke var godt nok. Til slutt uttalte en av de ansvarlige for lovverket at et gjerde på 90 cm burde holde. Så det er dette jeg har forholdt meg til.
Wiggo is offline   Reply With Quote
Old 11.04.2007, 12:59   #14 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Jeg husket feil. Gjerde skal være 150 cm, ikke 180 som jeg først sa.

http://www.be.no/beweb/regler/veil/R...ruksikker.html
http://www.be.no/beweb/info/andre/bo...og%20sikkerhet

Teknisk forskrift §7-48:
1. Generelle krav

Bestemmelsene om sikkerhet mot drukning gjelder for både nye og eksisterende, innendørs og utendørs bassenger, brønner og åpne væskebeholdere, samt for dammer i nærheten av bebyggelse. Bestemmelsene gjelder likevel ikke for plaskedam eller liknende dam med vanndybde mindre enn 0,2m.

2. Basseng, brønn og åpne beholdere for væske

Basseng, brønn og åpen beholder for væske skal utformes, utstyres, avskjermes og brukes slik at personer, dyr eller utstyr ikke blir skadet. Det skal legges særlig vekt på å hindre barneulykker. Tilfredsstillende sikkerhet oppnås ved solid og sikker tildekning, innhegning eller innbygging i avlåst rom. Utforming av sikkerhetstiltakene skal være slik at barn ikke utsettes for fare, f.eks. ved klatring eller kryping.

Bade- og svømmebasseng skal være utstyrt eller utformet slik at det er lett å komme opp av vannet.

3. Dam nær bebyggelse

Dam nær bebyggelse skal, der kommunen finner det nødvendig, inngjerdes på en trygg måte slik at personer og dyr ikke faller uti.

4. Vedlikehold

Byggverk med sikringsutstyr skal holdes i forsvarlig stand, slik at risiko for skader på personer, dyr og utstyr ikke øker p.g.a. slitasje, elde eller annen bruk av byggverket.

5. Gjenfylling

Dam eller brønn som utgjør særlig fare kan kommunen kreve gjenfylt. Det gjelder ikke der dammen er nødvendig for vannforsyningen.

--------------------------------

Veiledning til Teknisk forskrift §7-48:
1 Generelle krav

Det vises til plan- og bygningsloven § 83. Brønn eller dam som ikke gjenfylles skal være sikret ved overdekking, overbygging eller inngjerding slik at barn hindres fra å falle i den.

...

3 Dam nær bebyggelse

Gjerde rundt brønn eller dam skal gå helt ned til marken, være minst 1,50 m høyt, og ha solid fundament.

Port eller grind skal ha solid lås, eller annen lukningsanordning. Gjerdet med port eller grind skal være utført av solide materialer og være så tett at barn ikke kan komme gjennom det.

Overdekking, overbygging, lokk, lås og gjerde med port eller grind skal holdes i forsvarlig stand.
Old 11.04.2007, 13:57   #15 (permalink)
Senior Member

Ang. gjerde rundt hele dammen.... kan en vel ungå det med å legge dammen i skrånet tereng slik at en får en kant på 1,50 m ned til vanlig bakkenivå.
april is offline   Reply With Quote
Old 11.04.2007, 14:26   #16 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Kanten bør ha samme standard som et gjerde slik at ingen kan klatre fritt opp. Så burde det fungere skulle jeg tro.
Old 30.04.2007, 10:23   #17 (permalink)
Junior Member

Leste at hekk gjelder som gjerde, så det kan jo være penere?
Stemmer det forresten?
Rune Hagen is offline   Reply With Quote
Old 30.04.2007, 23:30   #18 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Default dypvannsone

Gjerde med port eller grind skal være utført av solide materialer og være så tett at barn ikke kan komme gjennom det.
Det er nok mange plantehekker som er potte tette og penere enn metal gjerde.

Det går også an å lage enn dypvannsone hvor kun fiskene kan komme inn under for vinteren eller til privat oppholdsrom. Resten av dammen kan da være ca. 20 cm dyp. Dypvannsone må kun ha åpning for fiskene og kan skjules med heller eller rullesteiner. Dermed slipper du gjerde.
Old 01.05.2007, 19:20   #19 (permalink)
G.Net Admin

Nala's Avatar

Det er jo mulig å sette opp et gjerde og plante hekk rundt det da.
Old 01.05.2007, 22:47   #20 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Nettopp det jeg har gjordt.
Hekken stod fra før, men har satt opp gjerde på baksiden for sikkerhetens del.

Tags
av, hagedam, sikring

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules