Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Hagedam

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 01.04.2007, 22:26   #1 (permalink)
Member

Default Sikring av hagedam

Vi har dam i hagen, men pga en del unger i gaten, så har vi ikke turt å grave den så dyp. Jeg leser på nettet at dammer skal sikres meg ett gjerde på minst 150 cm høyt. I min hage vil det virke kvelende. Hvordan har dere andre sikret dammen?
Har så lyst på en dyp dam, men ikke ett gjerde på 150 cm.
Ranhel is offline   Reply With Quote
Old 02.04.2007, 11:43   #2 (permalink)
Progressing member

Eg og hadde samme problem.Masse unger rundt huset her.Eg satte opp eit gjerde på ca 1 meter.Ser ikkje så fint ut,men det faller heller ikkje barn nedi .Trur det er mangen som har gitter 20-30cm under vanflaten.Slik at det ikkje synes så godt.Her oss meg slepper eg i allefall å bekymre meg når me er vekke fra huset.
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 02.04.2007, 14:37   #3 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Alt som er dypere enn 20 cm kommer under brønnloven og skal søkes om i likhet med å bygge f.eks. terrasse eller garasje. Det skal også sikres med gjerde på 150 eller 180 cm. Aller porter skal kunne låses, sperres fra innsiden.
Dette behandles litt forskjellig fra komune til komune.
Flere legger jerngitter ca 10-20 cm under overflaten, men dette blir jo skjemmende i dammen, og er ikke til å stole på med tanke på små barn.
Skal selv bli pappa til høsten, og driver nå og utvider dammen "igjen" til ca 120 000 + liter. Så jeg prøver å løse dette på en "barnevennlig" måte.
Old 03.04.2007, 15:17   #4 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

Originally Posted by Vidar-Alexander View Post
Alt som er dypere enn 20 cm kommer under brønnloven og skal søkes om i likhet med å bygge f.eks. terrasse eller garasje. Det skal også sikres med gjerde på 150 eller 180 cm. Aller porter skal kunne låses, sperres fra innsiden.
Dette behandles litt forskjellig fra komune til komune.
Flere legger jerngitter ca 10-20 cm under overflaten, men dette blir jo skjemmende i dammen, og er ikke til å stole på med tanke på små barn.
Skal selv bli pappa til høsten, og driver nå og utvider dammen "igjen" til ca 120 000 + liter. Så jeg prøver å løse dette på en "barnevennlig" måte.
Men hvis man har gjerde rundt hele tomten med stengte porter pluss hekk som gjør at dammen er svært lite syndelig, må man fremdeles ha gjerde rundt dammen da? Eller evt. et terrasse gjerde/skjerm som skjermer alt innsyn? Når jeg ser bilder av dammer på internett ser jeg omttrent aldri dammer med gjerde rundt

Last edited by mjoks007; 03.04.2007 at 15:25.
mjoks007 is offline   Reply With Quote
Old 03.04.2007, 18:42   #5 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Enten må eiendommen ELLER dammen sikres med gjerde. Det er opp til grunneier.
Old 04.04.2007, 15:34   #6 (permalink)
Progressing member

Men visst man går for heile eiendommen,så bør ein vere ganske sikker på at ikkje småtroll kjem inn.Etter min meining så leker man med ilden uten gjerde
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 07.04.2007, 10:13   #7 (permalink)
Member

Helene's Avatar

Brønnlov og gjerde ja... En hodepine i seg selv. Er det virkelig slik at man må søke kommunen om lov å ha hagedam? Finner vel kanskje reglene på Lovdata. Det med sikring og gjerder er vel logisk nok, men hvordan søker man til kommunen da? Blir det som et byggeløyve og samme skjema som et slikt? Selv bor vi i et byggefelt med minst 40 barn og har selv en treåring i huset. Dammen vår er oppbygd og er av den grunn vanskelig å få øye på av slike "småttiser". Men det i seg selv gir jo ingen sikkerhet selvfølgelig. Det blir vel å sette opp gjerde nå i vår. Dammen vår er ennå liten, kanskje 1000 liter, vel 40 cm på det dypeste. Men vi skal utvide den i sommer. Gjerdet må komme først skjønner jeg...
Helene is offline   Reply With Quote
Old 08.04.2007, 00:24   #8 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Ja. Det brukes samme søknad for garasje og dam.... Ikke spør meg hvorfor...
Dette praktiseres forskjellig rundt i landet. Ta kontakt med teknisk etat i din hjemkomune, så hjelper de deg. De er vanligvis greie å ha med å gjøre om man søker først.
Old 09.04.2007, 18:21   #9 (permalink)
Member

Jeg har snakket med politiet når det gjelder brønnloven, det de kunne fortelle meg var at brønnloven egentlig er opphevet. Det vil med andre ord si at du er ansvarlig uansett hvor høyt gjerde du har. Så min ide er å sette opp et gjerde på ca. 80cm. Men i tillegg setter jeg piggtråd på toppen, det er tross alt bedre med noen skrammer enn et druknet barn. Husk det er forbudt å sette piggtråd ut mot offentlig veg.
Wiggo is offline   Reply With Quote
Old 09.04.2007, 20:10   #10 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Brønnloven er ikke opphevet.
Det kom dessuten nye regler for bygging og sikring av dam for få år tilbake.
Før trengtes det ikke søknad, men det trengs nå.

Tags
av, hagedam, sikring

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules