Please install Flash and turn on Javascript.
| | #11 (permalink) | |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
| |
| | |
| | #12 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Har nok prøvd meg på hjemmelagde filter og. Har flere 200 liters blå tønner som er blitt brukt til å eksperimentere med. Problemet er at de er flatte i bunnen og du får ikke tømt all skitten som ligger under åpningen til ventilen. Høytrykkslange må til. Det er klart at de virker bra til en viss grad. De er nok langt bedre enn de små grønne bokse filtrene med skumgummi. MEN etter å ha prøvd Nexusen i flere år nå, så vil jeg ikke tilbake til de 3 tønne filtreringen. De kostet også en del kroner å montere som jeg forhåpentligvis får tilbake ved salg til en nybegynner med skral lommebok, større arbeidslyst og mindre sans for estetikk. Vi har solgt Nexus billigere i Norge enn hva danskene bl. a. betaler, så koi.no sine priser har vært ganske OK. Det som gjør jobben i koiboy sine tønne filtre og i Nexusen er nok Kaldness bioballene som bryter ned avfallstoffene = nitrifikasjonsprosessen. Bioballene må ha konstant lufttilførsel for å kunne trives, formere seg og arbeide maksimalt.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2007
|
Jeg var vel oppi 35stk gullfisk og koi på det meste sørrelse 25-50cm 6-8timer sol vår -sommer.Bruker pro clear 55w i slutten på prossesen mvh Atle | |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Hei Chasy ja nexsus er et bra filter. men det må rengjøres ,kansje høtrykkspyles innemellom for å frigjøre all skitt som legger seg i k1 medie i easyen eller i skumgummien hvis man har det i midt mondulen. HEr er det snakk om å kunne bygge seg et filter uten at det svir i lommeboka Når det gjelder oppbyggingen metoden til filteret mitt er det helt anderledes enn di modulene du fikk laget for noen år siden.Som du vet så har jeg prøvd det også.med 200l fat og det hele av sammetype som du.Jeg har valgt 150l fat i di to første mondulen med konet bunn avtappingen for dritt går ned i 45grader ibunnen av tønna .Utløpe av skitt fra ventil ligger lavere .så all skitt kommer ut.Meste parten av skitten samler seg i første mondulen så det hovedsaklig den som må rengjøres å tømmes.Jeg har funne ut at denne løsningen er best .Oppbygging,filtermedie vedlikehold og ikke minst minimalt med tap av damm vann ved rengjøring,da det er bare en mondul som blir tappet ned .KOIBOY |
| | |
| | #15 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
hei koiboy ![]() Kan ikke se at de avbildede 200 liters blå tønner er konet ? Det er er klart en fordel for å få tømt maksimalt vekk all bunnskitt. Har du bilder av de konete modulene med bunnavløpet ? Evolution Aqua har sluttet å selge Nexus med skumgummi, som var en jobb å rengjøre. Med Eazy`en er det en lek i forhold og du trenger ikke en høytrykkspyler men en luftpumpe for å rengjøre bioballene. Luften fra pumpen benyttes resten av tiden i f.eks. dammen eller i Kaldness beholdningen.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #16 (permalink) | |
|
Hvis du ser på bilde 4-6 så ser du det.Ps det er 150l fat som er brukt her. mål er 35cm nede ved drenerings ventil ,oppe er det47cm så da går eg ut for at di er kona Det med fører at skiten legger seg lettere ned mot bunn som det gjør i 200l fat med rett sider. Tro meg eg har prøvd.For all del Nexsus er et godt filter.Som sagt tidligere er det et forslag til et filter løsning som fungerer og som ikke koster for meget ferdig finale!!!!
| |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() |
Så,så gutter .Har fått gode tips her no.Bygger sikker noke som er litt større tenker eg,med plass til ein nexus ved sio av.So når eg e dritlei av å gjera reint,so kan den monterast .Eg rekna med at heile sommaren i allefall går med til bygging av dam og filter.No stressa eg mest med karantenekar til dei nye koiane som kjem i slutten av mnd .Er lika spennande kvar gong.So kan me bere håpa at våren snart melder sin ankomst på skikk snart.
|
| | |
| | #18 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() |
Man kan nok lage bra filter, men jeg angrer ikke en dag på at jeg kjøpte nexus. Med 26 grader i dammen mye sol og kraftig foring. Vannet var speilblankt hele sesongen i fjor. For ikke å snakke om rengjøring enkelt og genialt. Bruker dere så mye tid og penger på fisk og annet utstyr, så ikke spar på filter. Takk til koi.no som klarte å påvirke meg.
|
| | |
| | #19 (permalink) |
| Member Join Date: Mar 2007 Location: Ålesund
|
Har fulgt med i diskusjonen på denne tråden. Jeg klarer allikevel ikke skille ut behovene de ulike dammene har til filter, pumper, hjemmelaget eller ikke ..... Synes det er vanskelig å finne frem i mylderet av størrelser på utstyr som finnes på markedet. Derfor stiller jeg et enkelt spørsmål. Jeg er i ferd med utvidelse av dammen min, og ender vel opp med ca 3-4000 liter. (Altså, en fortsatt liten dam, men da har jeg ikke mer hage... .) Antall fisk ca 15-20 gullfisk 10 -15 cm. Hva blir da størrelsen på filter/pumpe? Merke som anbefales? Må jeg absolutt ha bunndren..?? Hva mer må jeg ha? Til nå har jeg hatt innvendig pumpe som til nå har fungert alldeles utmerket, (krystallklart vann og finfin vannkvalitet) men står vel foran et litt annet krav til utstyr nå, eller?
|
| | |
| | #20 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Enkelt og enkelt i mylderet Fungerer det du har og du og fiskene er fornøyd så er jo alt OK. Du trenger ikke montere bunndren eller skimmer, men som sagt før det er meget kjekt å ha til koi dammer. Du har en hagedam med gullfisk. ![]() Til en 4.000 liters pumpeført dam bør du ha en pumpe som pumper minst 2.000 liter i timen = 2 timer for hele vannbytte. Oase gir 5 års garanti på pumpene disse bruker relativ lite strøm men pumper ikke høyt.UV hjelper mot alger, husk å bytte lyslampe etter 8000 timers bruk. De fleste bruker TMC sine UV, men det finnes mange å velge mellom. Vi bruker en EazyPod fra Evolution Aqua på gullfisk dammen vår på ca. 4000 liter uten bunndren eller skimmer og pumpeført system. EazyPod er beregnet for gullfiskdammer på 20.000 liter og 10.000 liter hvis koi i dammen. Her har vi 25 watt TMC UV og en 3.500 Aquamax pumpe. Det er nok bedre å overdimensjonere. Luftpumpe er en ekstra nødvendighet til å rengjøre filteret. Vannet er krystallklart og vi og fiskene er fornøyd, så alt er okidoki.
|
| | |
![]() |
| Tags |
| av, dam, påbgging |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|