Please install Flash and turn on Javascript.
| | #21 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Apr 2007
|
Hei! Jeg har også tenkt og lage meg filter til en dam som er ca1500 liter, jeg har 10 stk gullfisk og koi blir kansje flere. Jeg tenkte og bruke et plastkar 1m langt 60cm bredt 60cm høyt 1 bunnventil, et inntak og ett utløp som går tilbake i dammen. Tenker jeg rett? Må jeg ha flere kammer i karet? Jeg må vell ha filter matter? Hvilken sort og hvor mange? Hvor får jeg tak i det? Biokuler hva er det? tenger jeg det? Trenger jeg luft i filterkaret? Jeg har pumpe med uv lys som pumper 800 liter pr time er den ok? Dette ble litt rotete, håper dere kan svare så gott dere kan:P
__________________ Mr Olsen |
| | |
| | #22 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei Mr. Olsen. Er dammen kun 1500 liter? Du har allerede 10 gullfisk og koi i dammen? Høres veldig trangt ut hvis du ikke har glemt en null da Plastkaret ditt høres greit ut. Du kan f.eks. dele det opp i 2-3 kammer med skillevegg og overrenn og mulighet for å tømme hvert kammer, eller i det minste tømme den mekaniske delen. Første og ev. andre kammer for avsetning av skitt og oppfanging av organiske partikler og siste til biofilter. Det som er viktig at du får til er gullende rent vann i biofilteret slik at det ikke blir forrurenset av organiske oppløsninger som gjør at biofilteret ikke virker optimalt p.g.a. feil bakterievekst. Du kan bruke mye rart i filteret. Filtermatter, børster, oppfliset plasttau, statisk K1 osv. Bare det fanger opp skitt og ikke avgir gift i vannet. Og du bør tenke på lett renhold. Biofilteret har du også mange valg. K1 eller matter er mye brukt. Lufting i biofilteret gjøres f.eks. med en luftpumpe og steiner eller perforert slange. Alternativ er et rislefilter i siste kammer slik at du får oksygen uten pumpe. Da ville jeg satset på lavastein, bacteria house e.l. Pumpen høres litt liten ut. Det gode er at du vil få en rolig strøm gjennom filteret som gir bedre biofiltrering. Spørsmålet er hvor høyt filteret står i forhold til dammen og effekten pumpen da gir. Er redd den blir litt svak, men dette kan du måle f.eks. ved å se hvor lang tid pumpen tar å fylle en 10 l bøtte. Og regne ut hvor mange bøtter i timen den klarer ![]() Kanskje det er noen her som har laget seg et slikt filter og kan fortelle om sine erfaringer på det?
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #23 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
hei jeg bygger også ut dammen.... å har sett at dere prater ein del om bunn dren.... er dette noe man må ha... min dam blir bare ett hull i bakken med duk og ei pumpe som frakter vannet via et bio filter å ut i ein liten dam og så i ein bekk ca 1,3 m ned i hoved dammen på 7x 4,5x 1,3 ..... bunn dren er det ein slags sluk..... er nybegynner så he ikkje heilt peiling....
|
| | |
| | #24 (permalink) | |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007 Location: Tønsberg
|
og installere en bunndren, men mindre dammen din består av planter, men hvis det er en koidam er det lurt og gjøre det, ellers kan du hende du angrer, bunndren er "fremtiden" og en viktig ting i en hver koi dam.
| |
| | |
| | #25 (permalink) | |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
![]() Lykke til | |
| | |
| | #26 (permalink) | |
| Senior Member ![]() | men sånn var det med dammen også.... så i år ville jeg tenke stort.![]() har også forstått at planter renser, så kansje jeg burde la bekken pasere ett grunnere plante felt...siv...og bekke blomster. takk for innspill | |
| | |
| | #28 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
He he. Skulle helst hatt "vollgrav" rundt huset med Koi i... ![]() Dette er fjerde utbyggingen hos meg. Det startet med en "pytt" i blomsterbedet på et par hundre liter og uten fisk i 2000. Til neste år står "anlegget" forhåpentligvis ferdig med hoved dam på ca 120 000 + liter i tilegg til flere mindre kar og baljer fra 500- 4000 liter. Så det kan nok lønne seg å bygge stor og gjøre det skikkelig når man først er igang...
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
![]() |
| Tags |
| av, dam, påbgging |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|