Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() |
Då var eg omsider i gang med utbygging av dammen.Som så mange andre lagde eg den første uten å sjekke litt korleis det skulle gjerast .No skal det leggast inn bunndren og monterast ett skikkeligt filter.I liter so rekna eg med å komme opp i 20-30000 liter.Er det nåken som har tegning over ett filter som virker på denne størrelsen.Har tenkt å ha 2 bunndren.Rekna med at Chasys kjem med nexusen sin |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2007
|
Hei Tomas. jeg ser at du ønsker å bygge deg et nytt filter til det nye dammprosjekt.Har laget en del filter opp gjennom årene både i rustfrittstål og i plast som fungerer helt supert.Et filter som er lett å bygge er et tønne filter.her trenger du 3 stk plast tønner.2stk 150 liter som er smalere nede enn oppe og et stykk 200liter 6stk 50mm tankgjennomføring 3stk 32mm tankgjennomføringer 3stk 1" kuleventiler for drenering av tønnene 3stk32mm x1"gjenger nippel et stykk 50mm x2"gjenger nippel 6stk 50mmpp 90grader albu 2stk 45 grader albu 3stk 32mm45 grader albu 2stk 32mm 90 grader albu ca 6m 50mm pp rør 3meter 32mm pp rør 3meter 15mm pex rør til å lage stppe kant for filter matter. sikaflex 11 fc 6mm rustfrie skruer med mutter og til slutt maltala matter medium .fin .50liter k1 medie og luftpupe.filteret kostet meg ca kr 1750 ferdig +noen timer arbeid.filter nr 1og 2 er bygget som et vortek kammer med rotasjon av vannet filer nr1 har jeg valgt maltala matter montert i stjerne form med to lag liggende vertikal.filter nr 2 er det lagt 4 lag maltala fin med mellomrom og luft .filter nr 3 er et k1 filter kammer med luft og til slutt uv filter deretter tilbake til damm. legger til noen bilder av filter sammen settingen samt et annet type filter som jeg har laget. mitt filter er pumpeført men kan bygges om . Mvh koiboy. Vedlagte bilder: 01.Bilde 1 02.Bilde 2 03.Bilde 3 04.Bilde 4 05.Bilde 5 06.Bilde 6 Rustfrittstål: 01. Bilde 1 02. Bilde 2 03. Bilde 3 |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Member Join Date: Mar 2007 Location: Ålesund
|
Som om dette var det enkleste i verden..... For meg ser det ut som skikkelig ingeniørkunst. Hva med oss som ikke er hobbyingeniører? Går det ikke an å få tak i dette utstyret fiks ferdig til montering da?? Blir helt matt når jeg "handlelista" jeg. Nesten så jeg får lyst å bare beholde min lille dam med en enkel pumpe med UV-filter som det mest avanserte på den... Sukk.. | |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Hei Tomas Filteret renser en damm på 12640liter med stor fiskebestand i forhold til liter i dammen.filteret har en kapasitet på en damm opptil 42000 liter men her er det fiskebestanden og foring som bestemmer.Så det er vel litt overdimisjonert ,men jeg forer mye.kjøre med 50liter k1 i siste kammer kan nok økes litt men da må luft mengden økes.supert vann filteret går hele året.k1 filter medie ble utviklet av Halvard Ødergaard ved Universitetet iTrondheim for 20år siden.Opprindelig beregnet for å rense kloakkvann.men i di seinere år er det brukt som rensing av vann i oppdrettsnæringen.Et unikt filter medie som kan brukes på 2 måter og har faktisk en bedre rense effekt enn det blir brukt her i dette filteret men det er litt komplisert.om ønskelig kan jeg målsette en tegnig for deg. Helene: Jeg kan være behjelpelig med å lage ett slikt system ![]() Mvh Atle Last edited by koiboy; 07.04.2007 at 17:33. |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007 Location: Tønsberg
|
Tror du dette er bedre/like bra som en nexus 300 eller er det noe vanskeligere og rense? | |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Hei mjoks nexsus 300 er jo et kanon bra filter med easy selsagt men det må rengjøres innemellom det også.kansje høytrykkspyles.så koster jo betraktelig mer.prinsippe er no det samme for di bruker k1 medie begge to. mvh.Atle
|
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007 Location: Tønsberg
| Hvis det koster 1750 kr. og lage, så får du noen tusen lapper får jobben, koster filter matter og k1 mye? Eller kan du "levere med? Jeg trenger riktig nok ikke filteret akkurat nå, men når jeg skal bygge ut dammen trenger jeg et bra filter, hadde hvert digg og slippe og bruke en formue på nexus 300 med easy | |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() |
Hei Koiboy Høyres veldig bra ut dette.Har det meste som trengs for å lage dette filteret,må ha noken ventiler og koblinger .Det er jo sånn at skikkelige ferdig filter koster ganske mykje ,så ett godt gjer det sjøl filter er veldigt kjekt.Skal sjå om eg klara å kona til bunnen slik at det blir lettere med rengjøring.Er ett piggvar oppdrett her hos oss som er konkurs,så skal bort der og hente litt forskelligt .
|
| | |
![]() |
| Tags |
| av, dam, påbgging |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|