Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Hagedam

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 10.09.2007, 07:08   #1 (permalink)
Junior Member

Question Nybegynner på hagedam

Hei
Jeg er ny i forumet. Heter Cissi og har en ca 12 x 5 m dam som er startet opp i vår. 30.000 l går det i den. CA 2X2 m har en dybde på ca 1.60 .
Jeg har 3 koi og 5 gullfisk i den + en masse yngel som har kommet til i sommer. ca 20 , vet at minst 4 av dem er koi.
Nå er det jo höst og den skal vel nå klargjöres for dette. Og jeg lurer litt på forskjellige ting.
Pumpen jeg skal ha i i vinter , hvor stor bör den väre ?
Og hvor skal den plasseres?
Höres nok litt dumt ut endel spörsmål her men men Jeg skjönner jo at selve pumpen skal ligge under vann, men jeg tenker mere på der råken skal väre, skal det väre noe som holder vannet i bevegelse der oppe. Altså bruker man en pumpe men en slange på som man stikker opp til vannflaten?
Og bruker man samtidig en varmekolbe på dette stedet ? Bor ikke så langt unna Magnor ca 3 mil. Så selv om vintrene ikke er av de hardeste her, kan det i januar fort bli minus 20 en periode. Forövrig når jeg planter her så har jeg hel del sone 3 vekster. Selv om vi nok egentlig ligger i sone 4.
Planter er mitt neste spörsmål. Jeg har en hel del Amerikanske lousiana iris plantet i kurver stående på ca 30- 40 cm dybde. Samme med endel vannliljer , kjöpte i rosa og gule , de er vistnok ikke av samme herdighet som de vanlige hvite tror jeg. Er det noen som har peiling på planter i hagedammen, har jo ikke lyst å måtte bäre alt dette inn, snakk om rundt 30 , de fleste store. Men overlever dem på så grunt vann? Eller er det , det samme hvor de står. For dammen fryser vel ned så og si hele utenom det som er det dypeste.
Vil en lousiana iris overleve i en dam som er fryst?
Fint om de som svarer på spörsmålet om plantene har erfaring av det selv og ikke bare tipper
På den ene siden kjörte jeg på endel sand, så det er som en liten sandstrand og plantet endel forskjellige siv sorter rett ned i sanden. Noen stripete på tvers og langs , variegata sorter. Hva med dem ? Står de beskyttet nok i sanden?
Når slutter man å fòre fisken? Dammen er jo såpass stor at den har ett bra öko liv så jeg fórer ikke mere enn ca 2 ganger i uka. Fisken har vokst masse i sommer og forplantet seg så det virker som de trives. Koien har nok blitt 4-5 ganger större, enn den var når jeg kjöpte den .
Vi har ute om natten nå ca 4-5 grader . På dag tid uten sol holder det seg på ca 12-16 tenker jeg . De svömmer rundt like mye som för .
vel da tror jeg da var "alt" for denne gang .

hilsen
Cissi
Cissi is offline   Reply With Quote
Old 10.09.2007, 07:15   #2 (permalink)
Junior Member

Default glemte en sak

jeg glemte en sak i foregående innlegg. Jo på det dypeste burde det väre sten eller noe annet på bunnen der?
Nå er det vel bare noe naturlig bunnfall der men ikke noe annet.
Er det ellers noen råd for vinteren , utenom det jeg allerede har spurt om i innlegget over ?

hilsen
Cissi
Cissi is offline   Reply With Quote
Old 10.09.2007, 18:47   #3 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Hei Cissi og velkommen
Dammen din høres fin ut og hvis du har bilder vil vi gjerne se.
Vil ikke driste meg til å gi råd for plantene dine da vi holder til ved kysten og knapt har særlig med kuldegrader på vinteren. Våre Iris står ute om vinteren. Tilsynelatende helt tilfrosset i perioder og det går fint. Håper det er noen her med dam i litt baskere klima som kan hjelpe deg der. Eller de du kjøpte plantene av kanskje...

Dammen ellers bør renses opp mest mulig ved å fjerne døde plantedeler og bunnfall. Et større vannskifte når temperatur i dam og spring er noenlunde den samme er også lurt. Det å holde en åpen råk i isen kan du få ved å sette en varmekolbe i dammen. Eller noe isopor tynget litt ned med stein e.l. så den ligger i isen og ikke oppe på isen Å dekke til dammen er også en løsning, men noen deler av landet har store snømengder så konstruksjonen må bygges deretter.
Fiskene vil vel kunne ha 4 +grader nede i det dypeste partiet i dammen din gjennom vinteren selv med et tykt islag. Hvor tykk is har dere på dine trakter forresten? Vi har hatt opptil 12 cm tykk is på dammen vår.
Vi stopper fóring av fiskene når dammen er nede i 10 grader. Inntil da bruker vi et lett fordøyelig fór. Se til at alle fiskene er gode og fete og ved god helse før de går inn i vinteren. En svak fisk vil ikke klare vinteren og må gjerne tas inn i varmen. Yngel og ett-åringer tar en også gjerne inn da de ikke tåler kulde så godt, og at de inne vil vokse seg store til våren da de kan slippes ut i dammen igjen.

Tags
hagedam, nybegynner,

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules