Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() Join Date: Jan 2008 Location: Austrheim
|
Hei Er helt fersk på dette feltet, men jeg holder på å planlegge en dam på ca 30000 liter. Jeg har en liten naturlig elv som renner innom eiendommen. Tenkte å lage et løp fra elven og la det renne ned i dammen. Det vil jo bli kontinuerlig utskifting av vann som jeg kan regulere. Det jeg lurer på er om det er nødvendig med filter og pumpe når en har denne muligheten med vanntilførsel. Mvh Kennilse Nybegynner på vestlandet |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007 Location: Tønsberg
|
Det er vel egentlig ikke lov og bruke en naturlig elv til det. Hvis du har koi eller gullfisk, skal ikke de blandes med norsk fauna, og hvis det er natulig elv som mange dyr livnærer seg av kan man heller ikke "ta" bekken/elven.
|
| | |
| | #3 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
ville ikkkje gjort det...for to yngel ut i vassdraget er nok.....til å befolke heile vannet bekken renner ut i .... å dette er sånt som kan føre til framtidig forbud... mot fisk i hage dam... viktig å passe på.....å så kan du aldri kontrolere vann kvaliteten på bellen\ elven.....den svinger antaglig kraftig.....på temp å vannføring......men du får se hva som passer deg best lykke til hvertfall
__________________ ![]() ![]() |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
Vist vannet fra dammen renne i kloakken så er vel det lov eller ? Heil klart enig att naturlig bek er det flotteste men som dei seier over så er det fare med tanke på tempratur og kvalitet, er det hus dyr,gård eller industri nærheten av bekken eller vannet den kommer fra?
__________________ Fisk ute og inne |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() Join Date: Jan 2008 Location: Austrheim
|
Hei Skal prøve å forklare litt bedre. Det er vel kanskje litt drøyt å kalle det en elv, men det renner året rundt. Det er ute på landet og bekken er tilsig fra flere nedlagte gårdsbruk. Bekken er for det meste skjult, men åpner seg opp ca. 30m lengde på min eiendom. Ut fra eiendommen renner det delvis som overvann og litt myr. Dette området har vert dyrket før i tiden, men er ikke i bruk nå. Vi har ikke komunalt vann og kloakk. Kloakken går i sandfiltergrøft og havner ned i samme myrområdet. Alt sammen samler seg i et brakkvann og videre til sjø. Hvis ikke jeg kan ha fisk i dammen, så satser jeg på en dam med planter og en fin plass med dammen som midtpunkt i hagen. Lurer fortsatt på om det er nødvendig med noe filtrering. evt. med pumpe. Det er en anelse brunfarge på vannet, men alle bruker det som drikkevann. ingen har klaget noe på vannet. Mvh kennilse |
| | |
![]() |
| Tags |
| elv, hagedam, med, naturlig |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|