Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Det er mange som har problemer med algeoppblomstring i dammen. Her kan vi dele vår frustrasjon og erfaring med andre. Fortell om den grønne suppen som har tatt overhånd av det krystallklare vannet du hadde en vakker dag eller hva vi kan gjøre for å unngå det.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #3 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
samme her vannet var nesten helt grønt etter ca 2 uker.... men så satte eg på uv-lys(bitron 72c) då gikk det ca 2-3 dager og vannet var krystall klart ![]() eneste uv'n ikkje kunne ta var trå algene...dei mått eg fjerne manuelt så godt eg kunne... men nå når eg skal ordne til dammen på nytt... skal eg ha ei hylle nedenfor bekken der eg skal ha mange planter som kan ta opp mye av næringen som trå algene ellers hadde fått. håper det vil virke...?
__________________ ![]() ![]() |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Jan 2007
|
har hatt flere dammer og hatt problemer med grønnalger og litt trådalger i det som kan kalles bekkeløpet og grønnalger (spesiellt om våren når sola begynner å ta) Prøvde det meste uten å si sikkert hva som hjalp. Oppnådde ihvertfall etter noen år å få klart å reint vann. Virker som det tar seg en stund for å stabelisere seg?? Når jeg bygde ny dam i fjor på samme plass fikk jeg svevealger spesiellt utover høsten som ellers har vært en tid med ellers helt klart vann i de andre dammene. Jeg kjører en Nexus med Answer som mek. filter og bruker en 55w. uv. samt skimmer og to pumper på 15000 og en på 8000. Forbedringer som jeg gjør i år er at jeg har lagt et exstra retur løp for å prøve å få litt roligere strømninger i dammen. Har blitt tipset ang.spesiell toppcoat som blir brukt som en overflate på oppdrettskar, som skal ha den effekten at alger ikke skal så lett skal sette seg.
__________________ http://home.online.no/~topaha/index.html |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Apr 2007
|
Heisann! Jeg kjøpte ett middel/pulver hos superkoi i Danmark.Det fungerte 100% hos meg i allefall. Navnet er sk-60 og skal ha langtids virkning mot trådalger. Da jeg tillsatte dette var dammen uklar i noen dager,så forsvant tråalgene og jeg var så og si fri for den "sjiden" resten av sommeren. Som sagt funket dette hos meg. Du/dere kan lese om dette stoffet på superkoi. |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() |
Vår dam var i en periode så "grønn" at man ikke kunne se bunn...vi renset og skiftet uten hell hele sommeren. år skal det mye større filter til i håp om det vil hjelpe.Dammen rommer vel max 4000 l, filter går opp til 6000, tror vi fikk det litt overbebodd så nå er ny dam til gullfiskene under utgraving |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2007
|
Hei! Endelig noen i Norge som forteller om sine erfaringer med SK-60. Jeg har lest om dette stoffet på Superkoi sine nettsider og hva enkelte dansker sier om produktet. Det kan dermed virke som om SK-60 virker som det lover. Trur nok at det blir en tur innom nettbutikken og får skaffe meg en dose. Er det andre koiholdere som har erfaring med dette stoffet? |
| | |
| | #10 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Var inne og sjekket på Super Koi angående dette produktet SK-60 som får så mye skryt. Fant ingen innholdsbeskrivelse eller virkestoffer og det var jo litt betenkelig, men samtidig pirret det nysgjerrigheten. Det har foregått en livlig diskusjon i Danske forum m.m. på dette middelet og noen har gått så langt å fått det analysert. Det er forøvrig ganske vanlig at de danske forhandlerne mikser sine egne medisinblandinger. Mye penger å tjene på dette, og en vil gjerne holde hemmelig hvilke ingredienser en koker sammen så det ikke blir kopiert av andre igjen. Sinkoksid (sinkhvitt) er virkestoffet og det er dermed et kjemisk produkt på linje med kobbersulfat som er virkestoffet i Torumo. Altså ikke så naturlig og ufarlig som det hevdes. Men begge disse stoffene virker som bare juling. De er mye sterkere og mer effektivt enn de mer naturlige og miljøvennlige antialgemidler. Og det skal så liten dosering til. Så det er lett å forstå at kundene er svært fornøyd med resultatet ![]() Torumo som er basert på kobbersulfat skal f.eks. bare ha 0,6 gram pr. 1000 liter så en forstår at det er MEGET sterkt og farlig ved overdose. SK-60 skal visstnok inneholde ca. 41% zinkoksid, ca. 43% sodiumbikarbonat (bakepulver) og ca. 16 smuds som danskene skriver Hvis doseringen av SK60 da er 10 gram pr. 1000 liter? vil en tilføre hele 4 gram sinkoksid pr. 1000 liter damvann som overskrider anbefalt dosering på fisk. Sinkoksid skal visstnok være svært billig og mange lager dermed algemiddelet selv. Jeg kan sjekke ut prisen på 25 kg. sekk. Men hvis vi går litt høyere enn de oppgitte danske prisene og sier ca. 50 kr. kiloen så blir det 5 øre pr. gram. Og akseptabel dosering er 3 gram pr. 1000 liter. Billigere algemiddel skal du lete lenge etter! SK60 koster 199,- danske for behandling av 2500 liter. Torumo som vi har koster 15 kroner for behandling av 5000 liter Så dette er SUPER business hos Superkoi, men dårlig gjort å ikke opplyse innhold for dem som ikke vil utsette fiskene for mer gift enn de allerede blir gjennom forrurensing osv. Vi opplyser hva Torumo inneholder og advarer mot overdreven bruk og anbefaller egentlig mer naturlige midler til bekjempelse av trådalger. Vi ville selv aldri bruke Torumo i våre dammer, eller SK-60 for den del. Salt har fungert fint hos oss. Men vi er alle forskjellige og setter grensene der vi selv mener er akseptabelt. Her var iallefall litt informasjon om SK-60.Noen av de linker jeg var innom og leste om SK-60: http://www.superkoi.dk/cms.ashx/onli...500-liter.html http://www.ninaweb.dk/Havedam/traadalger.htm http://www.koidanmark.dk/forum/viewt...066&rowstart=0
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
![]() |
| Tags |
| algeproblemer |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|