Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Hagedam

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 19.03.2008, 18:03   #1 (permalink)
Member

Default Utvidelse av dam

Endelig er påsken kommet og det er tid for hagen og utvidelse av hagedammen. Dammen er på 3000 liter, og vi skal fjerne denne og lage ny dam. Fiskene har vært innendørs i kjeller i og trivdes godt.

Den nye dammen blir på 6000 liter, og har en maks dybde på 1.4 m
I denne sammenheng trenger jeg litt tips.
Skal jeg velge bunndrenn med Ø50 eller Ø110 ?
Jeg har et kombifilter (Powerclear 2500) og dette blir no for lite, så skal kjøpe nytt. Tenker på et Biostep 10000 eller tilsvarende, eller om noen har andre gode tips. Jeg har en Vortech 4500 som filterpumpe,men har lyst å kjøpe en ny kraftigere som filterpumpe. Den 4500 brukes som en vannfallpumpe/sirkulasjonspumpe med en ventil som kanå styre om vannet skal gå i vannfall eller kun i sirkulasjon.
wilchr is offline   Reply With Quote
Old 19.03.2008, 19:24   #2 (permalink)
Progressing member

Originally Posted by wilchr View Post
Endelig er påsken kommet og det er tid for hagen og utvidelse av hagedammen. Dammen er på 3000 liter, og vi skal fjerne denne og lage ny dam. Fiskene har vært innendørs i kjeller i og trivdes godt.

Den nye dammen blir på 6000 liter, og har en maks dybde på 1.4 m
I denne sammenheng trenger jeg litt tips.
Skal jeg velge bunndrenn med Ø50 eller Ø110 ?
Jeg har et kombifilter (Powerclear 2500) og dette blir no for lite, så skal kjøpe nytt. Tenker på et Biostep 10000 eller tilsvarende, eller om noen har andre gode tips. Jeg har en Vortech 4500 som filterpumpe,men har lyst å kjøpe en ny kraftigere som filterpumpe. Den 4500 brukes som en vannfallpumpe/sirkulasjonspumpe med en ventil som kanå styre om vannet skal gå i vannfall eller kun i sirkulasjon.

Hei wilchr.
Jeg ville ha brukt 110mm bunndren og lagt rørføringen opp med 110mm rør.Filter systeme må du heller gå for en easypod,det er enkelt å holde reint og skal være effektivt til koi damm opp til 10000liter gullfiskdamm opptil 20000liter.Prismessig er det også gunstig.Koi.no selger disse.lykke til med dammprosjekte.
Mvh.Koiboy
koiboy is offline   Reply With Quote
Old 20.03.2008, 07:18   #3 (permalink)
Progressing member

Hei!

Mitt beste tips til deg er å grave den nye dammen større. Siden du allerede har begynt å utvide er det meget stor sjanse for at 6000l blir forrt for lite. Lag den nye dammen SÅ STOR du kan.

Ellers er jeg enig med koiboy i valg av bunndren størrelse og et EASYPOD filter er eit fornuftig valg av filter. Hugs at filteret er hjerta i dammen.

Lykke til med utvidelsene.

hilsen Åsendammen
åsendammen is offline   Reply With Quote
Old 20.03.2008, 11:06   #4 (permalink)
Member

Default takker

Takker for tips ja. holder på å grave ut dammen no i påsken og håper at jeg skal på gravd ferdig, støpt fast bunndren (Ø110) og gjort klart til å legge sand, filterduk og folie etter påske. Mulig at jeg kan grave litt mer, slik at jeg kan få 7000-8000 liter, men noe særlig mer går ikke.. Må jo ha plass til litt andre ting også.. I vinter har jeg lagd ferdig en buet trebro, som jeg montere ved dammen.
Skal lese mer om det nye easypod filtere ja takk for gode tips
Old 20.03.2008, 11:09   #5 (permalink)
Member

Default fisker

Har pr. idag 2 kjønnsmode koier (de er helt sølvblanke uten fargepletter), og 2 som ikke er kjønnsmode.. 6 gullfisker , hvorav to produserer masse egg ), bare gleder meg til det blir varmt i været ja
Old 25.03.2008, 13:53   #6 (permalink)
Member

Default Utvidelse av dam - noen kommentarer?

I år skal jeg utvide dammen til ca. 9.000 liter, og gravearbeidet er allerede påbegynt, men måtte avbrytes grunnet snøfall som kom i påsken.
Jeg har laget en skisse til hvordan jeg ønsker dette, og har noen spørsmål :

Mitt mål er :
- Større dam, slik at fiskene også kan overvintre ute
- Mer fisk
- Installere bunndren
- Bedre vannfall, slik at det også tilføres luft i vannet

Kommentarer :
1. Hvilket nytt filter skal jeg velge? Fått anbefalinger både på Biostep 10.000 og EasyPod. Om jeg velger EasyPond må jeg ha et UV-filter, hva anbefaler dere. I Biostep er jo UV-filter inkuldert..
2. Bør jo ha luft i vannet mht vinteren som kommer, hva slags luftpumpe m/stein anbefaler dere?
4. Den filterpumpen (vortech 3500) som jeg har , blir nok nu i minste laget, så hva anbefaler dere av ny? Det enkleste er jo at pumpen står tørt etter filter og UV-lys. På den gamle damen stod pumpen i dammen og pumpet opp til Powerclean, og det fungerte jo bra det også, men det er jo mindre slitasje på pumpen om den står tørt etter filter. Jeg kan jo også kjøre denne pumpen i kombinasjon med den nye pumpen, slik at en pumpe går på filter, og en pumpe går på vannfall.
5. Skimmer.... trenger man dette, eller er dette bare kjekt å ha? Jeg har bare duk i dammen, og skal jeg ha skimmer, så bør jeg vel støpe denne fast, slik at skimmeren står stabilt.
6. Hva er fordeler/ulemper med skyveventil, kontra kuleventiler?

legger også ved 3 tegninger over den nye dammen, og hvordan jeg har tenkt dette. Tar gjerne imot kommentarer eller forslag til å gjøre dette annerledes.
Attached Files
File Type: pdf snitt.pdf (232.0 KB, 45 views)
File Type: doc filter.doc (255.5 KB, 40 views)
File Type: doc plan.doc (261.0 KB, 35 views)
Old 25.03.2008, 19:21   #7 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

hei, klarte kun å åpne det første vedlegget. Den plattingen hvor du har planter er utmerket til å ha store steiner som vil skjule duken og gi dammen en litt mer naturlig utseende.

1. Alle filter produsenter lager jo de beste filtere, synes de selv. Det finnes mange å velge mellom. Selv de hjemmelagde filtere gjør jobben, men noen trenger mer ettersyn og ekstra utstyr enn andre.
Calictus filtere påstår at Deres filtere er vedlikeholdsfrie.
Noen liker sandfiltere og synes de er utmerket, bl.a. Akvarie i Bergen.
Biostep har endel matala matter som må spylles - rengjøres iblandt og.
Til EazyPod må du ha ekstra UV og luftpumpe til rengjøringen.
Bakki Shower trenger hverken UV eller luftpumpe !

2. Det er om sommeren du trenger luftpumpe, IKKE om vinteren fordi du kjøler ned det "varme" vannet som ligger i bunn av dammen og kaldt vann inneholder mer oksygen enn varmt vann.

3. hoppet du over

4. Pumpen bør sørge for at du pumper all vann i dammen gjennom filtere hver 2 time. Du må ta hensyn til lengde, tykkelse og bend på rørene.

5. Skimmer er noe du bare må ha, spesiellt når pollen og blader m.m. kommer flyvendes og legger seg i vann overflaten. All rusk vil etterhvert synke i dammen. Du kan f.eks. koble din gamle filter og pumpen til skimmeren.

6. Skyventiler er vanligvis billigere, spesielt når du kommer opp i større dimmensjoner på rør. De finnes fra 50mm og oppover. De tar mindre plass, er lettere å åpne og stenge hvis de er plassert litt vanskelig tilgjenngelig. Ulemper er at de kan få lekkasje, tåler mindre trykk, billige varianter kan også ruste.
Kuleventiler må være gode ellers kan de bli vanskelig å åpne/stenge etterhvert uten rørtang
Kuleventiler tåler mer vanntrykk og du får dem også i dimmensjoner mindre enn 50mm.
Ikke kjøp de billigste variantene, det kan bli dyrt til slutt.
Kvalitetsprodukter lønner seg, men som sagt før alle produsenter påstår jo at de lager skikkelige og rimelge produkter.
Old 25.03.2008, 20:59   #8 (permalink)
Member

Default Oppdatert med linker

Beklager, men legger med alle tre vedleggene en gang til.. Nu skal di fungere

Hvordan er det best å fundamentere en skimmer når du bare har damduk? Bør denne fundamenteres med betong rundt, på samme måte som med bunndren?
Det er jo fare for lekkasjer om en bare setter skimmeren i løsmasser og lager gjennomføring i duken, tenker da på setninger..

legger ved tegning/skisse over filterstasjon, og vil gjerne høre om noen har noen kommentarer til hvordan jeg har tenkt?
Attached Thumbnails
utvidelse-av-dam-snitt.jpg  utvidelse-av-dam-filter.jpg  utvidelse-av-dam-plan.jpg  
Old 25.03.2008, 23:12   #9 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Default koi Cymru

Koi Cymru har en god del informasjon om det meste en (engelsk) dambygger lurer på.
Her er det hva de skriver om skimmere i 2004:

http://www.koicymru.co.uk/const4ab.htm
http://koicymru.co.uk/hints1.htm
Old 26.03.2008, 11:46   #10 (permalink)
Member

Originally Posted by wilchr View Post
Beklager, men legger med alle tre vedleggene en gang til.. Nu skal di fungere

Hvordan er det best å fundamentere en skimmer når du bare har damduk? Bør denne fundamenteres med betong rundt, på samme måte som med bunndren?
Det er jo fare for lekkasjer om en bare setter skimmeren i løsmasser og lager gjennomføring i duken, tenker da på setninger..

legger ved tegning/skisse over filterstasjon, og vil gjerne høre om noen har noen kommentarer til hvordan jeg har tenkt?
hei. ser også mange spesielt i statene støper en ringmur og legger en rekke med leca blokker rundt kanten av dammen. hvor de støper fast skimmere og evnt skifestein oppå leca for å lage en fin avsluttning rundt kanten og skjule duken. anbefaler deg å gå på ett veldig bra forum som heter www.koiphen.com der kan du finne haugevis av forslag. lykke til med prosjektet
mbenjami is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
av, dam, utvidelse

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules