Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.
| | #1 (permalink) |
| Member Join Date: Nov 2008 Location: Oslo, Snarøya
|
Jeg tror dette blir en lærerik vinter. Jeg er ny dammeier, og har anlagt en dam på ca 10.000 liter. Har (hadde) 10 Koi på ca 30 cm. Dammen er litt over 1 meter dyp. Har (etter anbefaling fra butikken) holdt sirkulasjonen i dammen igang for å holde dammen isfri. Så frøs den alikevel, og jeg kjøpte et varmeelement på 500W i går. For å få ned dette banket (grøss å gru) jeg i isen for å få hull. Nå er det milldt så jeg håper at isen forsvinner og at jeg kan gjøre opp status. Temperaturen i overflaten av vannet er nå ca 2,5 grader. I går var det 1,9 så kolben har en effekt. Men om jeg har levende fisk, bør jeg kutte sirkulasjonen? Synes det var fint å holde dette igang, å slippe å rydde inn, for ellers fryrer det vel istykker? Hvor stort område må være isfritt. Dammen er på ca 4 * 8 meter. Jeg har to store filtere og en UV-stasjon. Det heter sikkert noe annet, men jeg er grønn. Dette med overvintring synes jeg i overkant spennende... |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Hovedmoderator Koi.no ![]() |
hei Iselin & ![]() Vil anbefale deg å lese litt i forumet ang. samme problemstilling bl.a. her: luftestein Kan også anbefale deg å slå av all sirkulasjon i dammen vinterstid for å ikke stresse fiskene. De må brenne på sine oppsparte fett reserver i flere måneder. Det er ikke så lurt å slå hull i isen = stress for fiskene. Bruk heller en varm kjele med vann som du legger opp på isen, fest en tau til håndtaket så den ikke evt. forsvinner i dybden. Har du mye drit i bunnen av dammen så vil dette råtne etterhvert og danne gasser som er farlig for fiskene hvis de ikke luftes ut. Et 10 cm stort hull er nok. Prøv å fjerne all rusk som ligger og råtner i bunnen av dammen din med en håv eller hevert slange, helst om høsten men siden du ikke var klar over det gjør det snarest. Koiene dine setter sikker stor pris på en liten lunk og gleder seg sikker til våren. Vi får håpe at de vil klare seg bra så lenge.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #3 (permalink) |
| Member Join Date: Nov 2008 Location: Oslo, Snarøya
|
Takk for svar! Jeg skal bli flinkere til å bruke dette forumet, da et tydeligvis finnes rådgivere i butikker med manglende kunnskap. Snakket forøvrig oghså med en damm-eier i en annen butikk som fortalte at han flyttet sirkulasjons pumpen ned i dammen om vinteren og holdt den isfri på denne måten. Jeg har nå slått av sirkulasjonen. Jeg har foreløpig ikke mulighet til å måle annet enn overflate tempraturen, den er i øyeblikket 2,8 grader. Det betyr at jeg har fått en råk, og forsøker etter fattig evne å fjerne noe løv. Men kjemisk rent er det umulig å holde det, da jeg har mye beplantning rundt dammen. Skimter fisken på bunnen av dammen. Så det har kanskje gått greit. Planen nå er å anskaffe et trådløst termometer for å måle temp på bunnen av dammen. Og se om min varmekilde på 500w er tilstrekkelig. Skulle i annefall gjerne hatt mer ledning. Samtig skal jeg sjekke isolasjonsduk eller montere en brusesten på grunnen for å holde en råk åpen. Skal også utforske noen remedier for å måle vannkvalitet. Jeg så at en av forumets brukere hadde et kamera på bunnen for å følge med, det synes jeg så veldig artig ut, og skulle gjerne vite hvor man kan få tak på slikt. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: Sep 2008 Location: Sotra
|
Hei. Litt om mine erfaringer med varmekolbe og tildekkng. Har hatt en dam på a. 5500 liter og brukt en varmekolbe på 1500watt. Har også dekket store deler av dammen med bobleplast om vinteren.Temperaturen i vannet har da lagt på ca 12 grader. Det som imidlertid har vert bekymringsfult er at fisken har virket stresset og har hoppet mye. Mistet også noen fisk som landet på bobleplasten. I år er dammen utvidet til ca. 26000 liter. Den er 2 meter dyp ( ca. 4m2 ) og overflaten er 6,5 x 4 meter. Bruker fortsatt samme varmekolbe, men ingen tildekkng i år. Temperaturen i området rundt varmekolben varierer fra 3 grader på de kaldeste dagene tll 7 grader når det er mildvær. Det betyr at jeg har en stor åpen råk selv på dager med frost. Fisken virker også mye roligere i år enn tidligere vintre. Den holder seg enten rundt varmekolben, eller den står samlet i en annen ende av dammen, og alltid i overflaten. Hører andre sier at fisken trekker mot bunnen, men jeg tor at når man tilfører varme i øvrste sjiktet og kke har sirkulasjon, så får man også det varmeste vannet i overflaten. Forøvrig er det greit at fiskene står høyt slik at man kan nyte dem og holde kontroll med dem også gjennom vinteren. |
| | |
![]() |
| Tags |
| av, feil, forhåpentligvis, lærer, man, sine |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |