Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.

Old 24.12.2008, 17:45   #1 (permalink)
Junior Member

Default Gullfisken

Heisann! Jeg er helt ny i gullfiskhobbyen nå og jeg har en del spørsmål denne julekvelden.

Har lest litt og skjønt det sånn at det er veldig mange mutasjoner og rare gener som er ute å går (Tenker ikke på slørhaler nå) . Så jeg stiller dette spørsmålet for å få klart svar. Hva er egentlig en gullfisk? Ikke missforstå meg, men jeg tenker på den egentlige originale gullfisken. For man kjøpt disse? Er det disse man ser i Dyrebutikken?

Det er like før jeg nå skal sette opp et akvarium til et titalls gullfisk. Jeg vil ikke ha den muterte versjonen hvis dere skjønner hva jeg mener.

Takker for alle kloke svar=) God Jul alle sammen..

Mvh joastar
joastar is offline   Reply With Quote
Old 25.12.2008, 11:17   #2 (permalink)
Hovedmoderator
Ryfylke Koi & Akvarium

Vidar-Alexander's Avatar

Hei, og velkommen hit til G.Net , midt i julestria.

Den ekte Gullfisken, "Carassius Auratus" er egentlig en brun/kobberfarget fisk. Tidligere da jeg drettet gullfisk, hendte det at det dukket opp individer med slik farge, i de fleste kull.
Men "ekte gullfisk" er ikke lett å finne i handelen lenger, da alt som selges nå, er resultat av selektiv avl.
Følg litt med i butikker, og på nettet nå det nærmer seg vår, så hender det at det dukker opp brukbare eksemplarer.
Det nærmeste du kommer er nok å finne gullfisker, som ser mest mulig "naturlige" ut i fasong og finner.
Farge er bare en smak sak.

Lykke til.
Old 25.12.2008, 17:48   #3 (permalink)
Hovedmoderator

Taho's Avatar

Heisann

Som Vidar-Alexander sier, er gullfisken man får kjøpt i butikk avlet på. Du kan lese litt om stamformen av gullfisk her :

Aquarium World: Gullfisk, Carassius auratus

Jeg har selv noen gullfisker som ser "normale" ut, men oppdaget da de la egg her for en liten stund siden at det er mange rare gener i disse fiskene. Mye av yngelen hadde defekter som knekk i ryggen, deformerte finner, rare fasonger m.m

Husk at du må ha stor plass til hver fisk om du skal ha den vanlige typen gullfisk, siden de blir ganske store!

Lykke til
Taho is offline   Reply With Quote
Old 27.12.2008, 15:49   #4 (permalink)
Junior Member

Hei!
Takker for opplysende svar Plass skal de få vettu. Skal sette opp ett 350L Juwel Trigon akvarie til de. Men 10 stk blir kanskje for mange? Noen spesiell regel når det gjelder gullfisk?

Mvh joastar
joastar is offline   Reply With Quote
Old 27.12.2008, 17:26   #5 (permalink)
Hovedmoderator

Taho's Avatar

Hei!
Hver gullfisk krever minimum 30 l. vann. Personlig synes jeg dette er lite. Har selv et 550 l akvarie hvor jeg har 5 gullfisker gående. De sees godt i akvariet, da de har blitt ganske store. Det er mulig det havner 1 eller 2 til oppi der(av egen yngel). Synes det ser ut som om de har det bra med den plassen/ mengden de har nå
Taho is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
gullfisken

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules