Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Nybegynner

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 02.01.2009, 12:40   #11 (permalink)
Hovedmoderator

Taho's Avatar

Hei igjen
Det stemmer nok ikke helt det der med 2 meter fisk til 200 liters akvarie. Det kommer alt an på typen fisk, det. F.eks gullfisk skal man beregne minimum 30 liter pr fisk til (helst 50-60 liter pr fisk).
Hvor ofte man bytter vann er et litt omstridt tema, men årsaken til at man bytter vann er å redusere forurensninger i vannet. Jeg vil anbefale deg å bytte 30% av vannet hver uke, muligens oftere siden du har så mye fisker i akvariet. Se denne linken for å lære litt om prosessene som foregår i et akvarie :

Nitrogensirkel Nitrogensyklus

Det er også slik at dess flere fisker du har i et akvarie, jo mer avfall produserer de. Dette vil i tillegg til det du kan lese om i artikkelen over være med på å senke PH i vannet, noe som også er veldig skadelig for gullfisker.
Jeg vil anbefale deg å kjøpe et testsett (dråpetester) for å teste vannet for de stoffene som er farlig for fisker (amoniakk, niritt, nitrat og PH er de viktigste).

Filteret skal ikke rengjøres for ofte, siden dette tar knekken på de "gode" bakteriene vi ønsker å ha i akvariet. Vent til kapasiteten på utblåsningen er redusert, så tapper du akvarievann i en bøtte og renser det forsiktig i den. Den mørkebrune "guggen" som er i filteret er det vi ønsker å ta vare på. Dette lukter som regel frisk jord.

LYKKE TIL!
la oss få høre hvordan det går med den siste gullfisken din
Taho is offline   Reply With Quote
Old 02.01.2009, 16:39   #12 (permalink)
Junior Member

kan slørhaler bli ensomme? even (siste slørhalen) ser ut til å være ensom.... dessuten har den også begynt å bli plaget av en liten rakker med sugekopp.. finner ikke ut hva den heter. så nå blir even gitt bort men det er nok det beste

tusen takk for all hjelp jeg har fått her kommer til å bruke dette forumet senere hvis jeg skaffer meg noen anre gullfisker.
mettekari is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
er, min, slørhalen, syk

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules