Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Nybegynner

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 30.12.2008, 22:38   #1 (permalink)
Junior Member

Default slørhalen min er syk.

slørhalen min henger med slørene og ligger bare og dupper i overflaten. den har en brun/svart flekk på siden. noen ganger tar den seg en svømmetur, men da begynner algespiserne bare å nappe og suge seg fast i henne.
vet ikke helt hva som er problemet. akvariet er på 200 liter. har også mange andre fisker. den andre slørhalen min er helt frisk.
mettekari is offline   Reply With Quote
Old 31.12.2008, 10:19   #2 (permalink)
Junior Member

huff i dag ligger den bare på siden å flyter i vannet. den lever men virker så daff. de på dyrebutikken sier det kan være en parasitt. og jeg har puttet opi medesiner mot dette. men ingen virkning.
Old 31.12.2008, 10:52   #3 (permalink)
Hovedmoderator
Koi.no

Charly's Avatar

hei Mettekari og

Beklager at du ikke har fått mer hjelp her. Driver selv mest med koi og har ikke så mye peiling på gullfisk

Men hadde dette vært en koi så hadde ikke dette sett så lyst ut for den. Når de legger seg over på siden i overflaten så er det siste stadium. Hva det kan være som feiler den er ikke så godt å si. Det er flere muligheter. Mye ammonium/amoniakk gir gullfisk brannsår som gir svarte flekker når de begynner å lege seg. Disse forsvinner så etter et par uker. Parasitter er også en mulighet da de kan gi svarte flekker. F.eks. Gyrodaktylus eller Ich. En annen mulighet er at det kan være bakterier som har angrepet indre organ.

Det er viktig at en straks en ser en forandring på en fisk, endret adferd, ytre forandringer i hud og på finner, at en straks tar tak i problemet før det går for langt.
Her er det en link til en side du sikker kan lære litt av:
Glimmering Goldfish Facts on Health Issues (dropsy, ick, fungus, parasites, swimbladder, and more)
Old 31.12.2008, 11:12   #4 (permalink)
Junior Member

ja lille fiona synger nok på sidte værset no. for shellene på sidene har nesten blitt hvite. hun er egentlig orange. hun har alltid vært aktiv og glad i mat. hun har blitt slik på mindre enn en uke.
Old 31.12.2008, 13:22   #5 (permalink)
Hovedmoderator

Taho's Avatar

Hei!

Det at skjellene blir hvite kan være vannkvaliteten- sjekk først og fremst PH.

Er det mulig at den blir mye plaget av algespiseren? En fisk som blir plaget kan bli apatisk slik du beskriver. De sorte partiene kan komme av sår der algespiseren har vært på den. Om det er parasitter er det litt rart at de andre fiskene ikke har vist noen symptomer enda.
Har du mulighet til å isolere den syke fisken en periode? En egen tank, evt en bøtte som ikke er brukt til vaskemidler. Tilsett 1 tsk salt pr 3 liter. Gi den også en plante slik at den kan gjemme seg om mulig. Bytt vann hver dag i denne tanken.
(Har selv hatt et tilfelle der en gullfisk ble plaget slik at den så ut som om den sang på siste vers.)

Glemte å spørre om det hvite er loddent, eller om det ser mekeaktig ut, eller noe annet

Lykke til!
Taho is offline   Reply With Quote
Old 01.01.2009, 18:27   #6 (permalink)
Junior Member

fiona kom seg nok ikke inn i 2009.
er 3. slørhalen som dør av akkurat det samme.. men bare fiona (den siste) som ble spist på som jeg har sett... det hvite var litt rosa aktig først så ble det hvitt loddent så litt ut som mugg...
Old 01.01.2009, 22:35   #7 (permalink)
Hovedmoderator

Taho's Avatar

Trist å høre
Om det er loddent, er det mye sansynlig sopp. Siden det var rødt først, er det noe som mulig har forårsaket sår/sårhet eller irritasjon som soppen kan sette seg i.
Ofte er det som Chasys har sagt tidligere forårsaket av f.eks. opphopning av amoniakk eller for lav ph i karet. Evt. en parasitt eller bakterie.

Hvor mye fisk har du i karet ditt? Hvilke vannbytterutiner har du? Vasker du filteret ditt samtidig som du reingjør karet- evt hvor ofte reingjør du filteret, og hvordan?
Måler du vannparametre regelmessig?

Om dette er tredje fisken som dør med lignende symptomer, tyder det på at du har et problem du bør finne ut av, slik at det ikke dør flere fisker av det samme.
Taho is offline   Reply With Quote
Old 02.01.2009, 11:00   #8 (permalink)
Junior Member

har 28 fisk nå. 15 neon tetra,2 små Praktbotia,1 stor pleco, 1 slørhale, 2 sølv haier, 2 Siamesiske algespisere, 1 Perlegurami, to bittesmå Ancistrus og to andre med sugekopp.. husker ikke hva de heter.

på dyrebutikken jeg kjøpte fiskene sa de att jeg skulle bytte vann i akvariet hver 4.mnd. og bytte vannet fra bunnen, med hevvert. så det har jeg gjort. vasker ikke filteret samtidig med vannskifte. bare skyller av det og fjerner gørr.

har ikke målt noen verdier og div i vannet.

Last edited by mettekari; 02.01.2009 at 11:03.
Old 02.01.2009, 11:15   #9 (permalink)
Senior Member

skorstein's Avatar

Ok, det og bytte vannet hver 4 mnd er jo villt. Bytter du da alt vann?
En bør bytte ca 20% av vannet i uka. Bytter man alt blir biologien i karet endret og du får utslag. Når du skyller filteret skal dette gjøres i akvarievann da kloret fra krana ødelegger den gode riktige bakteriekulturen som er i filteret. (Danner nitrit i vannet til nitrat)

Skal ikke legge meg for mye inn i sammensetningen av fisker her da dette forumet ikke spesialiserer seg på slikt. Men feks blant annet sølvhai bør ha mye mer plass (720 liter).

Sykdommene kommer nok av dårlig vannkvalitet. Enten ved for liten utskiftning av vannet i karet, eller for mye når det først skjer.
Lykke til videre...
skorstein is offline   Reply With Quote
Old 02.01.2009, 12:03   #10 (permalink)
Junior Member

fikk beskjed om å gjøre det hver 4 mnd av dama på dyrebutikken. bytter så mye vann som går med på å rense all grusen. har egen brønn til drikkevann så er nok ikke klor i vannet som kommer fra springen her.
har akkurat begynt med fisk så alle råd tas godt i mot sølv haiene er bittesmå så de kan da vel ikke trenge så mye plass enda. har 200L å der kunne jeg vist ha tilsammen 2. meter fisk..... eller stemmer ikke det heller?!?!
Reply

Tags
er, min, slørhalen, syk

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules