Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Jan 2009
|
Hei, jeg fikk 1 gullfisk i julegave av noen venner. Akkurat nå bor den hos den ene vennen min som har fisker fra før av. Også lurte jeg på om et 20l akvarium var stort nok for den? Også lurte jeg på om jeg kunne kjøpe en til gullfisk, eller en annen liten fisk og ha sammen med den, eller blir det et for lite akvarium da? Og vet noen om et bra og billig akvarium med alt tilbehør som trengs til en nybegynner? Håper å få svar snarest! Silje |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Hovedmoderator Koi.no ![]() |
Hei Silje og ![]() Tror at de anbefaler minst 30 til 60 liter pr. gullfisk, baby fisk vokser og vil nok trenge mer rumleplass etterhvert som de vokser. Filtrering av vannet og regelmessig bytte må du også sørge for jevnlig. Hos finn.no kan du sikker finne noen større og billige akvarier.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Så en liten gullfisk som ikke blir så stor må ha et akvarie over 30l? Det er jo ganske mye! Jeg har sett på et akvarium som det er 32l i, men det er ikke firkantet og langt, men mer i høyden og har avrundede kanter foran. Koster 899 kr, er dette dyrt? Vet ikke om det følger med noe. Skal finne det ut i løpet av uken. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Hovedmoderator ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Hei! Synes det var dyrt for et så lite akvarie. Ville ikke anbefale å ha et lite akvarie, siden det er lettere å holde stabile verdier i et større kar. Ja, en liten fisk trenger så stor plass om det er gullfisk - de blir store ganske fort. En vanlig gullfisk kan fort bli 25 cm lang, og en slørhale opp til 20 cm. Ville gjort som Chasys sier- sjekk på finn.no. Det finner du mange flotte akvarier til en rimelig penge |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Takk for svar, det setter jeg pris på. Jeg skal kjøpe et akvarium av kusina mi og det er 40l og jeg får med masse tilbehør, men ikke noe varmepumpe, er varmepumpe viktig? Selve akvariumet skal stå på soverommet mitt, håper virkelig ikke det lager så mye lyd. Men, men. PS. hvis varmepumpe er viktig, er det noen dere burde annbefale? |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
Det du treng er filter og pumpe, finnes flere merker,dei greieste for deg er nok dei komplette pumpe og filter i eit som for eksempel FLUVAL 1 + eller Fluval +2 (som er pumpe opp til 90L ). Akvasia Ville valgt den siste selv pga kapasitet ( L/T). Din forhandler av akavarie ustyr kan anbefale ei som passe til ditt akvarium. Varme kolbe er ikkje eit must til gullfisk men bra å ha da du har meir kontroll på temp. da.Du skal også ha det på soverommet ditt så regner med det er normal ca 20 grader der så det går nok bra. Last edited by Roger`n; 02.01.2009 at 21:02. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Hovedmoderator ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Hei! Om du leser innlegget mitt lengere opp, skriver jeg der at slørhaler kan bli opp til 20 cm lange de også. Ville helst anbefalt et større kar enn 30 liter, det er ikke så stort det heller ![]() PS! Se vedlagte link - det er en slørhale ![]() ![]() Vokste ut av bollen - På dyrenes side - NRK |
| | |
![]() |
| Tags |
| 20l, akvarium, gullfisk |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |