Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.
| |||||||
| Hei! Du har lest innlegg og sett hva byr på, men har forsatt ikke registrert deg. Hvorfor ikke ta et øyeblikk og registrere en gratis konto nå? Som medlem vil du få fri tilgang til lese alle våre forumer, og muligheten til å poste innlegg, kommunisere privat med andre medlemmer (PM), foreta avstemminger, laste opp innhold i forumer og bildegalleriet, samt andre funksjoner. Bli medlem i vårt forum i dag! Hvis du allerede er medlem, logg deg på øverst til høyre for å fjerne denne meldingen, og delta aktivt i forumet nå. |
![]() |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
| | #1 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Feb 2009
|
Hei, Jeg er en gammel akvarist som nå har gått igang med nytt prosjekt. Jeg holder på med å sette opp en vinterhage på en gammel, 16m2 stor grunnmur hvor jeg også skal ha en fiskedam. Jeg har murt opp to vegger med leca i det ene hjørnet som da sammen med betonggulvet danner en 120 cm dyp kum på ca 1m2. Som dere ser på skissene så skal det fylles igjen med leca og legges belegningsstein som gulv til slutt. Jeg forventer at sommertemperaturen innendørs kommer til å krype over 30 grader i solen, men det er vel litt treget i vannet så det holder seg vel kjøligere?. Om vinteren planlegger jeg minimumstemperatur på ca 10 grader. -Jeg må gjøre kummen tett. Her har jeg fått anbefalt å pusse lecaen og deretter bruke Heidy K11. Noen som har noen tips å komme med her? -Fra tom kum til fisk. Hva slags fisk egner seg best i en dam som dette? Jeg drømmer om en lotusblomst, men hva bør jeg ha oppi av planter? Hva bør jeg ha av renseutstyr? (kan det være en ide å skjule dette ned i gulvet ved siden av kummen og pusse inn en kanal til slanger i lecaen?) Skal jeg la innetemperaturen styre vanntemperaturen? (min 10 - max ?) Annet utstyr eller noe annet jeg bør bygge inn før jeg går videre? takker for all hjelp |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Hovedmoderator Ryfylke Koi & Akvarium ![]() |
Velkommen hit. ![]() Alle betong produkter forårsaker høy ph i vannet. Du bør derfor male oppå med en type epokxymaling som er egnet for næringsmiddeltanker. Alternativt kan du kjøpe flytende "damfolie" som males på. Dette har de på Koi.no Høy ph er ikke alltid bra, men ettersom du er akvarist, regner jeg med du kjenner til dette. ![]() Dammen din er ikke av den større typen, så Koi vil nok etterhvert bli for stor. Vanlig Gullfisk, kan anbefales til en slik dam. Planter er en smaksak. Men de trenger lys. Lotus er en fantastisk plante, men de kan bli store. Vær også obs på at både Koi og Gullfisk kan spise knopper og blader fra disse. Det er da snakk om fisk med litt størrelse på. Temperatur, kan godt følge utetemp. Men kan være en fordel å ha litt varme i den kalde årstiden. Koi og Gullfisk skal ikke mates når det er kaldere enn ca 10-12 grader. Så om du holder det over ca 12 grader hele året, er jo det bra. Da må også filteret være "oppegående" hele året. Du trenger et filter som samsvarer med størrelsen på dammen din. Vannet i dammen bør sirkulere ca 1 gang, pr 2 timer. (Gjør ingen ting, om det er mer) Du kan også vurdere UV Lys. Hvordan du gjør det med filter er også en smaksak. Men de fleste bygger dette inn, i byggverket, og lager dette skjult, men med lett tilgang til vedlikehold. Hvis det ikke er for sent, bør du dessuten vurdere å montere bunndren, og gå for et filter med gravitasjonsmating. Håper dette var til litt hjelp.
__________________ Xtreme koi keeping. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Hovedmoderator Ryfylke Koi & Akvarium ![]() |
Bunndren, blir som en sluk i et badekar. All skitten vil havne der. Dette blir matet av trykket, til filteret. Pumpen står etter filteret og pumper dermed rent vann. Dette resulterer i at pumpene har myyyyye lengre leve tid, mindre strømforbruk, og myyye mindre arbeid/vedlikehold. Med pumpe i dammen, vil denne gå tett innimellom, og tas opp. Partikler o.l. vil også slite på pumpen. Om en kobling skulle ryke, slik at det blir lekasje mellom pumpe og filter, kan dammen pumpes tom, på kort tid. Resultatet da er vanligvis død fisk og planter osv. Dette kan ikke skje i et gravitasjon sytem.
__________________ Xtreme koi keeping. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Hovedmoderator Koi.no ![]() |
Hei ulfh og ![]() sjekk denne link: A Guide to Modern Koi Pond Construction. som omhandler det meste du bør sette deg inn skal du bygge deg en noenlunde bra koidam.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
![]() |
| Tags |
| hagedam, hjelp, til, vinterhage |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |