Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.
| |||||||
| Hei! Du har lest innlegg og sett hva byr på, men har forsatt ikke registrert deg. Hvorfor ikke ta et øyeblikk og registrere en gratis konto nå? Som medlem vil du få fri tilgang til lese alle våre forumer, og muligheten til å poste innlegg, kommunisere privat med andre medlemmer (PM), foreta avstemminger, laste opp innhold i forumer og bildegalleriet, samt andre funksjoner. Bli medlem i vårt forum i dag! Hvis du allerede er medlem, logg deg på øverst til høyre for å fjerne denne meldingen, og delta aktivt i forumet nå. |
![]() |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
| | #1 (permalink) |
| Member Join Date: Nov 2008 Location: Oslo, Snarøya
|
Hei, vannstanden i min hagedam synker dramatisk, og jeg har blitt tvunget til å etterfylle hver helg de siste ukene. Enten har jeg en lekasje, kanskje forårsaket av isen, men jeg får ikke dette til å stemme. Ellers er det fordamping. Jeg har en varmekoble med isoportopp liggende for å holde en åpen råk. Jeg er lite begeistret for å etterfylle, da jeg ikke har noe filter gående og er usikker på hvordan disse tilførsel av "kranvann" vil stresse fisken. Alle kommentarer mottas med takk. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Hovedmoderator Koi.no ![]() |
Du har nok en lekkasje enten pga. isen, steiner, røtter e.a. Fordamping er det nok ikke. Hvor dyp er dammen din, hvor mange liter og hvor mange cm synker vannstanden ? Hva er kran og damm temperaturen din ? Har du mange fisker i dammen - størrelse ? Det er ikke nødvendig å ha filteret gående vinterstid hvis det er under 10 grader Celsius og du ikke forer fiskene. Det ville streeset fiskene iallefall. Ved etterfyll pass på at vann temperaturen er noenlude lik. Store temperatur og pH forandringer stresser fiskene mer enn vi forstår. Har du mulighet til å ha en liten etterfylling konstant på slik at vannstanden holder seg noenlunde stabil ?
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #3 (permalink) |
| Member Join Date: Nov 2008 Location: Oslo, Snarøya
|
Takk for svar. Litt mer info. Dammen er ca 1 meter dyp, og rommer ca 10.000 liter. Jeg har ni Koi av på ca 30 cm. Jeg prøver å lære ved bl.a. å lese disse sidene og har derfor hverken sirkulasjon, eller foring igang. Vanstanden synker opp til 20 cm. Jeg har ikke funnet noen gode trådløse temp.målere, så jeg har dårlig kontroll på temp. og slikt. Måleren min er nedsnødd. I disse dager er det minus 16 grader i luften. Mye (ca 60 cm) snø og is over hele dammen. Det later til at vannstanden er konstant nå. Jeg blir ikke klok på dette her. Tør ikke la vannslangen ligge fremme, grunnet frykt for at den fryser, og verre ting kan skje.
|
| | |
| | #4 (permalink) |
| Hovedmoderator Koi.no ![]() |
Da er nok vann lekkasjen i det ca. 20 cm dype sjiktet et eller annet sted. Isen kan nok ha forårsaket det. Vi får krysse fingrene og håpe det beste frem til det blir mildere vær da
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
![]() |
| Tags |
| dam, etterfylling, på, utvendig, vinterstid |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |