Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007 Location: Tønsberg
|
Hei, jeg er ny her på forumet og lurer på en del ting. Jeg har i dag en liten dam med et par fisker, men har tenkt til å lage en stor en på ca. 5x3 meter med 1,5 til 2 meter dyp som jeg skal spleise sammen dem gamle dammel som er ca 3 meter lang 1-2 meter bred og 80 cm dyp. Men hvordan lapper jeg egentlig folie til annen folie? Og hvor mange fisk kan jeg ha i en dam på denne størrelsen? Alltid drømt om digre koi karper. Hvor mye vil det kunne koste og gjøre dette dam prosjektet (ca.) ? Må ha ordtlig folie kansje mure noe, diverse luft pompe, boble pompe, bunnrenser, og filter, kommer jeg langt med 20.000? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei John til forumetHvilken type folie har du i dam 1 alder ? kvalitet ? Har du tenkt å bruke samme folie i dam 2 ? Kan anbefale butyl og EPDM duk. Spleising av ny og gammel duk er bob bob = lekkasje Glassfiber er endå bedre men det koster litt mer. Kan anbefale 2 bunndren, skimmer, skikkelig filter, luft pumpe, UV, ventiler ++++ Do it once and do it right, sier engelske koi entusiaster. Vi andre holder på med dam 1, 2, 3, osv. til vi har lært og brukt en liten formue. Jumbo koi trenger plass, jo mer jo bedre.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #3 (permalink) |
|
hei, takk for det, er ikke sikker på hvilken type det er på den gamle folien, mamma og pappa som lagde den for sikkert 9 år siden, så nå er jeg som har interessen, skal spørre hvilken type det er. mhhhhh blir ikke lett å lappe. Men hva koster en bunnresner? luft pumpe? Har allerede en filter pumpe med UV lys som jeg bruker i den gamle dammen, denne skal også brukes.
|
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
hei Mikael eller John Bunndren koster kr 350,- for den billigste variant + 110 mm rør + evt. ventil, bend, muffe, reduksjon osv. Proffe bunndren koster kr 2.125,- +++ En Pondovac 3 koster kr 3.210,- = bunnrenser Prisene og produktene finner du hos www.koi.no Monter bunndren med en gang, det vil du ikke angre på, spare kronene til bunnrenser og masse ekstra arbeid. Angrer selv på at jeg ikke monterte bunndren, helst 2 i vår dam på 34.000 liter måtte kjøpe Pondovac
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Trenger jeg noe annet enn bunnrenser? Fungerer den sånn at det blir sirkulasjon i vannet? Har en filterpumpe fra før, det skal være uv lys i den med aldri sett noe, så kansje jeg må kjøpe det og at det ikke fulte med. Luft pumpe, er dette viktig? |
| | |
| | #6 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hva mener du egentlig med bunnrenser ? En Pondovac er en slags støvsuger som renser all skitt som ligger i bunnen av dammen. Skimte av UV lyset er lettere å se når det er mørkt og tilkoblet strømnette. IKKE se direkte på lyset, da det er skadelig. UV lampen må byttes årlig.Oksygen er livsviktig for fiskene og for bakteriene som nedbryter avfallstoffene i filtere. Ved varmere temperatur er det mindre oksygen i vannet, dess viktigere å tilføre da.
|
| | |
| | #10 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hensikten med bunndren er den samme som med toalettet i de tusen hjem, å spyle vekk skitten. Tror nok at de fleste vil montere avløp når de monterer toalettet hjemme. Det er ikke nok med et hull under toalettet, du må ha rør som fører skitten til rense system eller septik tanken som er filteret. Jo bedre filter, dess mindre skitt kommer tilbake til dammen siden vannet blir resirkulert.Ta en titt på bl.a. www.koivista.com for å se hvordan koifolk eller proffene bygger sine dammer og hva de bruker ++++ Hva mener du med vansleig ?
|
| | |
![]() |
| Tags |
| heisann |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|