Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Nybegynner

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 12.03.2007, 21:09   #1 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

Default Hvordan holder dere dammen isfri?

Hei, litt av dam isen er borte og det første jeg fikk se var en dø koi
Håper de andre lever, tenkte jeg skulle la dem overvintre ute denne vinteren noe som har godt fint før, men til neste år vil jeg holde dammen isfri, hvordan holder dere deres dammer isfrie?
mjoks007 is offline   Reply With Quote
Old 12.03.2007, 21:30   #2 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Her hos meg er det aldri isfritt.
Det viktigste er å ha en dam som er dyp nok (min. 1,5 meter) Ingen/minimal bevegelse i vannet, slik at fiskene sparer energi og at det "varme" vannet på bunn ikke blandes med det kalde vannet på overflaten. På ca 1,5-2 meters dyp, vil det være jordvarme som holder vannet på ca 3,5-4 grader. I overflaten vil vannet være på frysepunktet.

En ting som ALDRI må slarves med i forbindelse med overvintring, er rengjøring av dammen på høsten. Dette har jeg lært på den harde og dyre måten...
Rengjøring bør skje før fisken går helt i dvale, slik at de stresses minst mulig.
Ellers i løpet av vinteren kan man godt ha en brusestein med oksygen liggende på et høyt punkt i dammen. Dette stedet kan det legges isopor e.l. over, slik at man får et lite luftehull i isen. Man får også kjøpt "isfrihette" for å holde luftehull i isen.

Håper ikke du får for store tap. Husk at våren er en hard tid for våre Koi.
Old 13.03.2007, 13:55   #3 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

Originally Posted by Vidar-Alexander View Post
Her hos meg er det aldri isfritt.
Det viktigste er å ha en dam som er dyp nok (min. 1,5 meter) Ingen/minimal bevegelse i vannet, slik at fiskene sparer energi og at det "varme" vannet på bunn ikke blandes med det kalde vannet på overflaten. På ca 1,5-2 meters dyp, vil det være jordvarme som holder vannet på ca 3,5-4 grader. I overflaten vil vannet være på frysepunktet.

En ting som ALDRI må slarves med i forbindelse med overvintring, er rengjøring av dammen på høsten. Dette har jeg lært på den harde og dyre måten...
Rengjøring bør skje før fisken går helt i dvale, slik at de stresses minst mulig.
Ellers i løpet av vinteren kan man godt ha en brusestein med oksygen liggende på et høyt punkt i dammen. Dette stedet kan det legges isopor e.l. over, slik at man får et lite luftehull i isen. Man får også kjøpt "isfrihette" for å holde luftehull i isen.

Håper ikke du får for store tap. Husk at våren er en hard tid for våre Koi.
takk! Jerg skal ha et hull i isen til neste år, kansje være nøyere med rensingen, kansje lurt og ha en duk så blader ikke kommer ned, den ene jeg fant kan jo ha død av gassene som samlet seg under isen, men er det en sjanse for at de andre kan ha overlevd selv om den ene døde?
mjoks007 is offline   Reply With Quote
Old 13.03.2007, 14:18   #4 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Jeg har mistet en og annen Koi om vinteren tidligere. Alle de andre har sett helt upåvirket ut av det. Når vannet er så kaldt så vil ikke død fisk råtne og forderve vannet like fort som ellers. Men du bør uansett fjerne død fisk så raskt som mulig.

Tags
dammen, dere, holder, hvordan, isfri

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules