Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Mar 2007
|
Heisann! Jeg er ny her, men har søkt og lest en god del her tidligere, men nå måtte jeg registrere meg! Jeg lurer nemmelig på en sak angående slørhaler og soving. Saken er denne: Jeg og fruen har et 60liters akvarium, hvor vi har had 3 slørhaler i ca 3 mnd. Dette har fungert ypperlig såvidt jeg kan bedømme Nå nylig ville fruen ha 2 fisker til, og jeg gikk (noe motvillig) med på dette. Det ble en slørhale til, samt en mørk sak med utstikkende øyne (usikker på navn!)Etter at disse 2 kom ut i akvariet, har alle fiskene begynnt å sove/hvile på bunnen av akvariet! Tidligere lå de like under vannskorpa å duppet. Nå ligger de på bunnen! Hva kan det bety, og hva er egentlig normalt? Har ikke endret noe annet i akvariet, og fiskene ser ut til å oppføre seg fint mot hverandre. Ser forøvrig at de 3 "stamfiskene" holder sammen, spesiellt når de sover. 1 spm til mens jeg er igang: Jeg pleier å stoppe pumpa om natten, så vannet blir roligere, og starter den igjen om morgenen. Er det OK? Pumpa er ganske kraftig og lager en del strøm i vannet så... Lurer også på hvordan pumpa fungerer med hensyn til at den har en luftslange? blander den inn luft(oksygen) i vannet? Håper på kloke svar fra dere som har litt erfaring i faget! MVH Turbo og alle de andre fiskene i akvariet vårt! |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei, og ![]() La oss se her: Dere hadde 3 slørhaler, så kjøpte dere 2 fisker til (en slørhale og en mørk med utstikkende øyner som jeg antar er en slørhalevariant av sort teleskop) = dette skulle bli 5 slørhaler totalt. For å starte med dette først, så er dette for mye til en 60L ![]() Det at fiskene holder seg på bunnen når de sover er i grunnen ikke så uvanlig, men i dette tilfelle er jeg litt mistenksom. Jeg ville umiddelbart foretatt en testing av vannet og sjekket for Nitritt (NO2) og Nitrat (NO3). Årsaken til jeg anbefaler dette er at dere kan ha overbelastet karet. Som dere kanskje har sett i andre tråder i forumet, så forurenser gullfisker/slørhaler mer enn andre fiskearter. Hvis dere ikke får testet selv, så ta ut en liten slump med vann og ha dette i en ren beholder. Gå til den akvariebutikken som dere benytter og spør om de kan teste vannet. Jeg ville også foretatt et vannskifte med en gang som et forebyggende tiltak (ta ut vann for testing først). Dette med å stoppe pumpen håper jeg vi ikke snakker om filteret? Hvis så tilfelle har dere garantert et stort problem. Filter må aldri stoppes over lengre perioder da dette vil ødelegge den biologiske mekanismen som håndterer avfallstoffene fra fiskene. Og når du starter den opp igjen, så vil den pumpe ut nitritt og nitrat i karet. Hvis dette bare er en sirkulasjonspumpe, så er det ingen hensikt i å stoppe den. Aller helst bør pumpen være justert slik at vannstrømmen går like under vannflaten slik at det blir en bevegelse der. Dette vil gi en maksimal utveksling av CO2 og tilføring av oksygen.
__________________ Carpman |
| | |
![]() |
| Tags |
| og, slørhaler, soving |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|