Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Feb 2007 Location: Stavanger
|
Hei, jeg gikk fra bolle til et mini akvariet på 5,5l med pumpe og lys.Har sand og liten plante og skjell i bunn. Har to slørhaler oppi (overlevd fra et par uker i bolle) Tilsetter vannet biotopol og denitrol. Vann ser klart ut og byttet 1/3 av vannet i går (og tilsatte biotopol og denitrol). Immidlertid la den ene seg på bunnen i går, og i morges lå den delvis på siden. Den puster og har spist et flak, men ligger slapp på bunnen. Den andre er frisk og rask og grådigst mht. spising. Bør jeg ta prøver av vannet og er den andre syk pga for liten plass? I akvariet butikken sa de det gikk fint med 2 slørhaler i dette akvariet. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei, og ![]() Her tror jeg din første tabbe var å gå fra bolle til 5,5L mini akvarium. Normalt sett er en gullfiskbolle større en 5,5L, med mindre dette er en av disse minibollene. En annen ting er om filtret i 5,5L har fått kjørt seg nok inn før du flyttet slørhalene dit. Karet er med stor sannsynlighet overbelastet, og du har fått opphoping av ammoniakk og/eller nitritt. Skift ut også 1/3 vann hver dag framover som forebyggende tiltak. Du bør definitivt få testet vannet for ammoniakk og nitritt, og test det vannet du tapper ut ved neste vannskifte. 5,5L er alt for liten plass for 2 slørhaler. Ta i betraktning at man regner rundt 45L liter per slørhale for å gi noe lunde optimale forhold. Det blir svært ustabilt i et så lite miljø med 2 slørhaler. Denne butikken skulle jeg gjerne likt ha visst hvem er. Dette er helt horribelt å anbefale slike ting som de gjorde til deg. Jeg anbefaler på det sterkeste å flytte fiskene over til noe større så snart du har denne situasjonen under kontroll.
__________________ Carpman |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Feb 2007 Location: Stavanger
|
Hei, og tusen takk for info. Jeg syntes selv det hørtes og så lite tumleplass ut, men det var kanskje en ekstrahjelp i butikken som ikke visste bedre og mente det skulle gå greit (fiskene hadde jeg jo fra før)?. Tror jeg kanskje bør satse på sånne bitte små fisk til dette. En feil jeg nok gjorde av uvitenhet (siden jeg ikke fikk oppstart veiledning) og først fikk tak i noen brosjyrer et par dager senere, var at jeg skylte sand og alle gjenstander godt og hadde fiskene oppi for snart når alt var klart, mao filter fikk ikke kjørt seg inn. Vel, det er vel feil man lærer av... Skal få testet vannet og bytte 1/3 daglig |
| | |
| | #5 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Mar 2006 Location: Skedsmo
|
Hmm.. I en fem-litersgreie.. Ja, du får vel et par neontetra i det. Mitt råd: Hiv skiten! Kjøp deg noe større. Du finner billige brukte akvarium, med og uten innhold, både her, finn.no og andre akvarieforum! ![]() Et så lite akvarium vil uansett bli UTROLIG vanskelig å holde stabile vannverdier i.. Og det skal veldig lite til før ulykken er ute og du har et par oppnedfisk..
__________________ -- nala |
| | |
| | #6 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Lurer litt på hva du måtte betale for den 5,5 liters greia? Det hadde nok sikkert vært like billig med en 20 liter. Skal man først kjøpe akvarie, må man kjøpe det største man har plass og råd til. Dette vil bli mye enklere i lengden og billigere. Det er mye mindre arbeid med et stort akvarie enn et lite. Et nybegynner kar, bør hvertfall være over 70-80 liter, men helst større. Da unngår man som regel overbelastning, med påfølgende opphopning av Nitritt osv. Jeg vil ikke anbefale noen fisk i et 5,5 liter. Til nøds noen små ferskvannsreker, men ingen fisk.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #7 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei. Du vil altid få høre fra de som jobber i butikkene at det går helt greit å holde gullfisk i små boller og små akvarier. Dette er en trend som aldri synes å gi seg. Når man kommer til utlandet kan man vinne gullfisk på tivoli, så lite respekteres gullfisk. De er hardføre, og vil pga. det få dårlig behandling. De som selger gullfisk i butikken blir opplært til at gullfisk fint tåler bolle og liten plass, og kan ikke bedre. Når guldfisk legger seg ned på bunn som resultat av stress. Det kan være alt fra ustabilt vann, via tempratursvingniger til sjokk som kan kommet fra butikken eller fra flytting. At ikke begge legger seg ned tyder bare på at den ene er sterkere enn den andre. Allmentilstanden til fisk (spes. gullfisk) fra butikken er generelt veldig lav. Det skal ikke store omveltninger til for å påføre dem sjokk. Pass på at verdier for PH, Nitrit, temperatur og lys holdes på et stabilt nivå. Det bør ikke gå fra mørke til masse lys på kort tid, dette vil føre til stress. Lykke til |
| | |
![]() |
| Tags |
| liten, plass |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|