Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Nybegynner

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 17.04.2007, 09:24   #1 (permalink)
Progressing member

silja's Avatar

Default forvirret

jeg skal lage en liten damm nå i vår(det var planen vertfall),så jeg har sittet her og lest om damm og fisk og utstyr hele vinter. det som gir meg litt panikk her er at alt utstyr virker så stort og dyrt, og så er det hva som passer til hva, må jeg ha alt dette dit og datt.
så jeg håper noen her kan gi meg en rask anbefaling av hva jeg må ha av pumper og filter og hvilket merke dere anbefaler osv. gjerne også hva prisen på alt vil komme på.
dammen blir ca 2-3m lang, 1m dyp på det dypeste 30cm på grunna. så blir det ca 1,5m bred på det breieste og 50cm på smaleste der det er grundt vann. hovedsaklig tenkt å ha gullfisk men har noen koi som skal oppi der også
det er så mye greier å velge blandt av utstyr at jeg blir helt forvirret
Attached Thumbnails
forvirret-1.bmp  
silja is offline   Reply With Quote
Old 17.04.2007, 11:57   #2 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Default ta det Eazy

Dammen din blir på ca. 5.000 liter, slik de fleste av oss startet med.
Filter: En EazyPod fra Evolution Aqua er kompakt, fin å se på og vil gjøre en bra jobb. pris kr 5.500,00
UV: Pond Clear UV25 Advantage vil holde algene på avstand. pris kr 1.385,00
Pumpe: Aquamax 6000 pumper 6.000 liter i timen. pris kr 3.015,00 . Hvis gravitasjonsført system kan du gå litt ned på pumpen = liter. f.eks. Aquamax 4000 til kr 2.410,00
Skimmer: IP 350 skimmer koster kr. 560,00 og kan kobles sammen med Aquamax 4000 pumpen til filteret.
Luft: Airtech 40E, pris kr 1.350,00
Strømforsyning: Inscenio 230 fra Oase med 4 kontakter koster kr. 645,00
Du vil trenge noen meter med vannslange, rør, slangeklemme , ventiler ...
Et slik filtrering system vil virke bra uten at du må se etter svampene daglig.
Med ca. 12.999,99 kr vil du komme langt og ha en brukbar filtrering.
Bruker selv et slik oppsett (uten skimmeren) i vår første dam på ca. 4.000 liter.
Old 17.04.2007, 14:58   #3 (permalink)
Progressing member

silja's Avatar

aotsj... det gjorde vondt i pengeboka.13000... så kommer da folie og graving og div i tillegg. fikk en liten mistanke om at det ikke blir damm på meg i år heller må vist legge meg på sparebøssa først. for jeg vil jo gjerne ha bra utstyr

Last edited by silja; 17.04.2007 at 15:20.
Old 17.04.2007, 20:15   #4 (permalink)
Member

Helene's Avatar

Default Hei Silja!

Det kommer jo alt an på størrelsen av dammen. Økonomi er nok det som setter begrensninger for oss alle når vi setter drømmen om dam ut i livet. Noen har spart seg opp en pen sum som man kan bruke og gjøre dammen noenlunde ferdig fra første stund, andre må forholde seg til eksisterende innhold i lommeboka.. En løsning er å begynne i det små. Lage en liten dam med passe stort/dyrt utstyr. Men etterhvert skjer det jo som hos de fleste av oss at behovet for utvidelse melder seg, og kostnadene øker deretter. Jeg startet med en liten dam, oppunder 1000 liter, med noen gullfisker og innvendig filter. Totale kostnader ble vel ca 3000 -4000,-. Filteret gjorde vannet fint og klart. Fiskene overvintret, og vannkvaliteten har vært upåklagelig. Jeg kan godt nøye meg med denne dammen, men damgalskapen er jo over meg, og koi og utvidelse står nå for tur. Det denne begynnelsen har gitt meg, er gode erfaringer og lyst til å fortsette med hobbyen. Jeg har også fått mer konkrete planer og ideer etter å ha hatt denne dammen en stund enn om jeg hadde laget en stor dam til å begynne med. Men dette varierer jo fra person til person. Du får finne ut hvordan du vil gjøre det enten å begynne i det små og utvide etterhvert, eller satse stort fra start av. Det er jo synd om du må skrinlegge damprosjektet ditt da

Helene is offline   Reply With Quote
Old 18.04.2007, 07:08   #5 (permalink)
Progressing member

silja's Avatar

å jeg kommer nok ikke til å skrinlegge dammen, jeg satt ved dammplassen i går og tenkte som du skriver, begynne i det små. damm må jeg ha, og jeg finner nok løsninger som fungerer. litt ekstra jobb med renhold gjør ikke no, litt av kosen, bare det blir en bra pytt. har drømt så mange år om den dammen. så i dag skal jeg ut å måle og tegne opp så får jeg bare se hva det blir til i løpet a våren
Old 18.04.2007, 08:19   #6 (permalink)
Member

Helene's Avatar

Hihi! Ja, det høres bra ut Sett i gang du. Jeg skal legge ut bilde av min lille dam utpå våren. Skal bare få litt planter i den først så den ser (enda) penere ut Lykke til silja!
Helene is offline   Reply With Quote
Old 18.04.2007, 08:27   #7 (permalink)
Progressing member

silja's Avatar

tusen takk. ska få lagt inn bilder ettervert jeg og.
Reply

Tags
forvirret

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules