Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.

Old 26.11.2010, 11:34   #1 (permalink)
Junior Member

Default RO (Reverse osmosis)

Hei

Jeg lurer på om noen har prøvd RO i forbindelse med vinterlagring for å redusere opphopning av mineraler og salter og ikke minst nitrogenforbindelser av ymse slag.
Jeg lagret mine koi i garasjen og det er ikke innlagt vann der, så det begyner å bli drygt å bære vann dit i -10c.

Er det noen som har erfaringer eller tanker om bruk av den teknologien ved siden av vanlig biofilterering?

Rolf
dosmont is offline   Reply With Quote
Old 27.11.2010, 16:44   #2 (permalink)
Senior Member

tusj's Avatar

Tror du vil få problemer fort med membranen på ro anlegget hvis du skal prøve å rense dam-vannet ditt. Ser vel heller ingen grunn til å bruke RO til koi i Norge.
tusj is offline   Reply With Quote
Old 27.11.2010, 16:48   #3 (permalink)
Senior Member

tusj's Avatar

Glemte å si at RO anlegg fungerer på den måten at bare det heeeelt rene vannet kommer gjennom, og 50-80% i sluket avhengig av temperatur.
Old 28.11.2010, 00:39   #4 (permalink)
Junior Member

Takk for svar
Det er ikke dammen jeg skal filtrerer vannet i, det er et 1000 liters kar.
Litt vannbytte må jo til på sikkert et halvt år, for opphopning av div uønskede saker blir det jo, når fiskene går på 20c med full foring.
Vannkvaliteten på det kommunale vannet her har en kh og gh på nesten null så jeg kjenner til natron
Men jeg har sett RO systemer som har mye høyere gjenvinningsgrad enn den du nevner, faktisk kun saltlake som blir dumpet.
Old 28.11.2010, 01:02   #5 (permalink)
Senior Member

tusj's Avatar

Det vanlige er jo å bruke ro på springvannet for fjerne næringssalter og da spesielt i England hvor dette er et problem (shimmis på Kohaku foreks). Hvis du skal bruke RO på et kar med fisk som en del av filtreringen tror jeg du vil få store problemer.

Nå vet ikke jeg hvilket ro system du refererer til, men de jeg har hatt krever et vanntrykk på helst over 4 bar for å virke. Regner ikke med at du bruker så kraftige pumper?

Du sier du har lav kh og gh, og tilsetter natron. Så skal du bruke masse penger på å fjerne dette med et filter?

Tror nok jeg hadde satset på vannbytte. Ps det er mulig du kjenner til et RO system jeg ikke har hørt om, så legg gjerne ut en link
Old 28.11.2010, 20:26   #6 (permalink)
Senior Member

Enig med Tusj.
Et RO annlegg i norge virker ganske unødvendig synes jeg. Bruk heller pengene da på et ordentli filter annlegg etc. og foreta heller vanlige vannbytter til faste intervaller.

Dette er min mening da.
Green Dammene is offline   Reply With Quote
Old 29.11.2010, 10:33   #7 (permalink)
Junior Member

les trådstart. Det er spørsmål om alternativ til vanbytte grunnet STORE vanskeligheter med å utføre det. aldri vært snakk om at jeg har dårlig vann i springen.
Old 29.11.2010, 12:06   #8 (permalink)
Senior Member

Originally Posted by dosmont View Post
les trådstart. Det er spørsmål om alternativ til vanbytte grunnet STORE vanskeligheter med å utføre det. aldri vært snakk om at jeg har dårlig vann i springen.
Jeg så det.

Men for å ha et Ro annlegg som et slags filter slik jeg forstår det vil nok ikke hjelpe noe særlig på vannbyttene.
Som Tusj skrev i et tidligere innlegg så vil 50 til 80% prosent av vannet gå i sluket uansett. Dette svinnet må jo tilføres igjen.
Men det kan jo være som du også nevner et system som har mye større gjennvinnings grad en de jeg også kjenner til.
En annen ting er også det høye trykket som et slikt annlegg krever som også var nevnt av Tusj.
Og en annen ting er at du mest sannsynlig vil få et PH krasj i karet ved bruk av RO annlegg på denne måten. Kan bruke skjellsand for å Motvirke dette, men om det vil fungere er en annen sak.

En annen ting er at så lenge du forer fiskene ved en tempratur ved +20grader så vil det hope seg opp så mye NITRAT (ikke NITRIT) i vannet som et normalt RO annlegg ikke klarer å følge med på at det fort blir dødelige doser. Og det skjer fort når det først skjer.
Har selv opplevd dette i inne karene her i gården. En gang gikk det skikkelig galt i et 325liters akvariet med noen gullfisk. Det endte med at alle døde i løpet av bare få minutter. Dette skjedde pga for lite vannbytter og at jeg selv ikke var klar over dette problemet da dette skjedde. (Var i oppstart av dam interessen her.)

En annen ide er kanskje å prøve å bruke et Trickle filter og/eller en protein skimmer av god størrelse og kapasitet + GOD lufting av vannet forl å fjerne organiske og nitrogen forbindelser.
En annen ting er et anarobe filter, men dette må være STORT i volum for å klare de mengder av NITRAT som blir produsert i så pass varmt vann som du har i karet. Tipper dette må være på samme størrelse som karet fiskene går i for å ha noen funksjon og hjelp.

Personlig ville jeg heller da finne ut en måte som gjør vannbyttene i garasjen litt enklere å få utført.
Har selv brukt hageslangen i -20grader ute for å bytte vann i utedammene midt på vinteren. Det går bra så lenge det er flow i slangen og det ikke går for lang tid selvfølgelig. Etter at vi er ferdige så er vi nøye med å få tømt slangen helt tom for vann etter bruk. OG selvfølgelig huske å stenge ute krana inne i huset etter bruk.
Old 29.11.2010, 18:59   #9 (permalink)
Junior Member

da ble jeg endel klokere, det med nitrat viste jeg ikke
Så da er det uansett uaktuelt, lurte bare på teknologien.
Jeg har nå litt bedre vannverdier, etter at jeg fikk en flaske med bakterier fra koi.no (veldig rask levering) + en amoniak indikator som viser lave verdier, heldigvis
Et lite spørsmål, når den ene koien jager den andre å dulter borti magen på den andre, er det et tegn på lek? den som blir jaget er blitt mye rundere den senere tiden, men jeg har hørt at det blir ikke lek før det har gått ca 1000dgr
men de har bare gått ca 800 dgr siden jeg fikk de inn fra vinterkulda.
Old 29.11.2010, 22:19   #10 (permalink)
Senior Member

Ja det kan være et tegn på lek. Har selv hatt lek i vinterlagrings karene her i gården. Det ble trigget av nye fisk som kom i karet sammen med noen som hadde vært i karet et par mnd. i forkant.
Men mest sansynlig hvil nok hun fisken ikke slippe egg slik du har det nå i karet. Har du gytemopper å legge oppi karet så kan det hjelpe på slik at hun fisken slipper eggene. Har hatt lek i utedammene her når tempen var 18grader. Så 800 dgr er vel ingen umulighet til å få dem i lek.
Reply

Tags
osmosis, reverse, ro

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules