Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Dec 2010
|
Hei! Jeg er helt ny her på forumet, og ser frem til å få mye ny kunnskap om de nye fiskene mine! ![]() Jeg og samboeren min anskaffet oss to slørhaler, en guppy og en ballong molly tidligere i høst. Innkjøring av akvariet gikk greit og alle lever fremdeles i beste velgående! Vel, utenom den siste. Vet ikke helt hva som skjedde, men lurer på om den spiste seg ihjel (selv om vi i den perioden gav de veldig lite mat pga. innkjøringen)... Spørsmålet mitt gjelder feriemat. Vi skal nå bort i to uker på grunn av juleferie, og da vi kjøpte fiskene spurte vi damen på butikken om vi kunne reise bort. Ja, det kunne vi sa hun ettersom de solgte feriefor. Feriematen heter "Weekend food", og består av halvkuler (ligner på utsiden på sånne kalksteiner man henger på buret til undulater). Det står at man skal legge kulen oppi akvariet og så vil den løse seg opp litt etter litt. Men så står det "Er for 10-12 fisker, og vil vare i 3 dager". Damen på butikken sa at det ville vare i 14 dager for våre tre fisker. Stemmer virkelig det?? Vil ikke fiskene spise seg ihjel siden det er beregnet på 10-12 fisker?? Takker for alle svar! |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Hovedmoderator Ryfylke Koi & Akvarium ![]() |
Ikke bruk dette. "Feriefôr" dreper mer fisk enn om de ikke mates. Dette ødelegger nemlig vannet. Har dere ingen som kan gå innom og mate en eller to ganger mens dere er borte? Jeg har reist bort i 14 dager fra mine akvarier og hagedam uten noen fôring denne tiden. Det går helt greit. Men om det er små fisk i karet, og store fisk i samme kar, så er jo risikoen der for at de største kan spise de minste.
__________________ Xtreme koi keeping. |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Æææ, nå ble jeg litt redd. Nei, det er bare de tre (to slørhaler og en guppy). Er det mulighet for at slørhalene kanskje vil spise opp guppyen? Slørhalene er små altså, de er ikke "voksne" tror jeg. Guppyen derimot er jo ganske liten... Vi har desverre ingen som kan komme innom å mate de. Alle vennene våre reiser også bort for jula. De har en grønn plante, men de kan vel ikke overleve på den i 14 dager? Kan de virkelig overleve uten mat så lenge?? Hvordan ødelegger ferieforet vannet? |
| | |
| | #4 (permalink) |
Guppy bør ikke gå sammen med gullfisk i utgangspunktet, den vil før eller siden bli spist uansett. ![]() Alle fisker vil spise andre fisker som passer i munnen før eller senere. Gullfisk har ingen problemer med å spise guppy etter som de vokser til. Koiene mine går ute i dammen uten mat fra november til mars/april..... Men de går jo i iskaldt vann, så det blir litt anerledes. Men normale friske fisker har ingen problemer med 14 dager. Husk å bytte vann før dere drar, så det er iorden hvertfall. Feriefôr løser seg opp og har samme virkning som overfôring. Det råtner i vannet og danner bla.a. nitrit som er direkte giftig for fiskene. Det er tryggere å ikke mate fiskene enn å gi de feriefôr. Dette er desverre noe som butikkene kun klarer å "lure på nybegynnere" I akvariemiljøer er slikt feriefôr godt kjendt som "fiskedreper".
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Ok, da satser vi på erfaringen til en som har drevet med dette litt mer, enn butikken! Ble bekymret for guppyen vår nå... Tusen takk for utfyllende svar! ![]() Forresten, om du har tid til å svare, kan jeg få spørre deg om en annen ting? Hvordan "ser" vi at fiskene har det bra? De svinser jo rundt oppi der, og vi steller slik vi skal med tanke på mat, miljø, hardhet i vannet og temp. Men vi VET jo ikke. |
| | |
| | #6 (permalink) |
Har dere filter? Det må dere ha. Bytt ca 30% vann en gang i uken. Gjør det til en rutine. Om dere hopper over en uke så er ikke det verdens undergang. Ellers så vil jeg anbefale å kjøpe et vannteste sett, der dere kan måle alle vannverdier dere trenger å vite. Om vi klarer å holde vannet bra, så trives oftest fisken.
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Vi har pumpe med filter, ja. Det er vi litt usikre på hvor ofte vi bør skylle, men vi har gjort det ett par ganger siden vi anskaffet akvariet. Er det for lite kanskje...? Da skylte vi det i akvarievannet. Min samboer hadde visst funnet tips om det på nettet. Siden innkjøringsfasen har vi byttet rundt 10 liter (akvariet er på 50 liter) hver 1-2 uke. Sist gang vi byttet, tappet vi 20 liter. Vi har i sånt hvitt pulver (er det kalk?) som vi fikk på butikken for at vannet skal være litt "hardt" slik at gullfiskene skal trives. Vannteste-sett har vi snakket om at vi skal skaffe oss, men vi har vært usikker på om det har noen hensikt i det hele tatt. Var visst noen som sa det ikke var vits i (i følge min samboer som har saumfart nettet, hehe...). Men dette skal vi skaffe oss. Noe jeg syns er litt gøy med fiskene er at de henger stort sett nede i høyre hjørne på akvariet veldig store deler av tiden. Vet ikke hvorfor. Er det noe de ser utenfor akvariet? Og i begynnelsen reagerte de ikke på at vi kom bort, men nå kommer de svinsende med en gang vi er i nærheten av akvariet (de har ett flyvrak som de svømmer inn i, og de kommer ut med EN gang vi kommer). Jeg er vant med undulater og hund, og det er litt uvant å ha ett dyr som ikke reagerer på din tilstedeværelse, men det er litt gøy når de kommer svømmende... |
| | |
| | #8 (permalink) |
Filteret gjør dere ikke rent før det er nesten tett. Altså så sjelden som mulig. Ellers er det riktig å rengjøre det i vann fra akvariet. Vi regner ca 20-30% vannbytte hver uke, som optimalt på et vanlig kar. Men det avhenger jo litt av belastningen på karet (mengde fisk) Vet ikke hva dere tilsetter i vannet, men butikkene selger ofte mye rare tilsetninger som egentlig er helt unødvenig. De skal jo tjene penger. Regner med at det står på boksen/pakken hva det er. Med et slikt testsett, kan dere sjekke om vannverdiene i springen er ideelle, noe de ofte er her i landet, da trenger dere hvertfall ikke å tilsette noe. Det er også greit å sjekke vannverdier regelmessig, og man får da også en pekepin på om man bytter nok, eller for lite vann. Gullfisk, koi og en mengde andre fisker har personligheter, bare man lærer de å kjenne.
| | |
| | #9 (permalink) |
| Moderator ![]() |
Heter det dere drysser oppi "Ektoson" eller noe slikt? Da er det vel i såfall litt salter og næring til plantene i det.
__________________ Mitt damprosjekt |
| | |
![]() |
| Tags |
| 14, dager, feriemat, fisker, tre |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |