Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() |
Har akkurat satt ut noen koi på ca. 25 cm i en ny dam på 5 x 9 meter, dybde opptil ca. 80 cm. Dammen er foret med Firestone EPDM gummimatte. Jeg har målt pH til 7,5 og har tilsatt litt skjellsand som buffer da vi har overflatevann fra kommunen. Nitritt målte til 0,2 noen dager etter innsett. Det er plantet inn endel vannliljer og noe "sumpgress". Dammen har noe rullesten og "rullegrus" på deler av bunnen. Jeg har lagt inn dobbeltduk under sten for å sikre mot slitasje i bunnduk. Det hender en av fiskene "freser" forbi denne overgangen fra den ekstra duken og snur seg på siden. (blinker) Kan dette være et forsøk på å blåse ut det av bunnfallet som har lagt seg under ekstra-duken eller er det kløe pga. parasitter? Fisken har stått i dammen i fire dager. Temp nå om dagen er ca 17 grader. Dammen renses av et PowerBead 10 filter med en 10.000 liters pumpe. Etter filtrering splitter jeg vannet slik at halvparten går forbi 36 W UV. Den ene delen går til et "fossefall", mens det UV-rensede vannet renner ut i dammen i den andre enden. Jeg tilsatte Mikro-start i både pulver og flytende form ca. en uke før fiskene ble satt ut og tre dager etter tilsettning av Aqua-start. Med andre ord: Det jeg lurer på er om det er sannsynlig at fiskene kan vise slike symptomer fordi det er nye omgivelser, nye fisker osv. kan det være en tanke å salte vannet til 0,1%? Ole-H |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Dette gjør fiskene når de "klør seg". Og fisk som "klør" er ofte et dårlig tegn, men ikke alltid. Årsaker til at Koi klør, kan være parasitter eller infeksjoner i huden, eller relatert til vannkvalitet. Ny fisk vil ofte hoppe eller klø, som reaksjon på andre vannkvaliteter enn den har vært i tidligere. Det kan være temperatur, hardhet, salinitet osv. Klor i vannet kan også ofte utløse dette. De fleste komunale vannverk tilsetter klor i stor eller liten grad, dette kan være greit å sjekke opp.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() |
Takk for raskt svar! Jeg tilsatte Aqua-start i vannet for å fjerne klor osv. da jeg vet at vannet her blir kloret. Jeg kan ikke se noen andre symptomer på dem. Prøver å se det ann litt. De er veldig sky ennå, regner med at det bedrer seg i løpet av noen uker. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Vel, da kan en jo begynne å lure. Hvis det ikke har skjedd noe forandring med vannet i det siste så er det mulig de nye kom med litt ekstra "bagasje". Du får se det litt an, men hvis det blir værre i dagene fremover og om de begynner å hoppe bør du vurdere en parasitt-kur. Har du et mikroskop så kan du jo finne ut av dette greit, og en slipper å belaste dam og fisk med unødig medisinbruk. Skader ikke med litt salt uansett da de gir et bedre slimlag som beskytter mot rift de kan få ved å skrape seg. Sjekk vannet om det er forandringer. Det er oftest der det ligger. Hvis fiskene er vant med kostant lav pH så er det ikke noe problem for dem, men hvis KH er lav og du får store forandringer i pH morgen og kveld er dette noe som irriterer koi.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #6 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
Min erfaring er at som regel er det vannet som forårsaker blinkingen. Normalt vil dette avta etter skifte av litt vann, evt normalisering av vannverdier. CarpeDiem sin blinking er sansynligvis ny dam. Dette har jo andre kommentert. Men hadde selv endel av dette etter nye japanere ble presentert i dammen i år. Disse var behandlet for uhumskheter før de ble satt ut. Det ble endel styr i dammen den første dagen pga revir etc, og blinking økte på etter et par dager. Ble nesten nervøs da det tok helt av i ca halvannet døgn både med blinking og hopping. Gjorde ingenting med vannet da jeg mente dette var bra, og så sluttet blikingen av selv etter etpar dager. Etterpå har alt vært bare fryd og gammen både blandt nye og gamle innvånere og undertegnede Så de nye trenger ikke nødvendigvis ha med seg parasitter, men det sikreste er jo alltid å bruke karantene inkl kur før de settes ut i sammen med fisk en har fra før |
| | |
![]() |
| Tags |
| blinker, koi, som |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|