Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Jul 2007
|
Har fått gullfisk jeg da! Veldig praktisk da jeg pga.allergi ikke kan ha noe annet husdyr. "Doffen" er en både sosial og aktiv krabat ! Han raser rundt så grusen spruter , eller han finner mat på overflata med lydelige "plopp" Etterhvert har han begynt å trekke mot den sida av bollen der jeg sitter... Kjempekoselig! Men så lurer jeg, : må bollen rengjøres "fra bunnen av", og hvordan gjøres det ? Jeg har grus,plante og skjell oppi der. Skifter deler av vannet (0,5l) oftest en gang om dagen. Bruker et for som heter "Flakes" er dette et ok for? Har fisker hørsel, eller er det vibrasjoner de reagerer på? Hilsen Doffenmamma |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
Hei og velkommen in i hobbyen ![]() Først hørsell ja fisken har god hørsel og reagerer på lyd vann bærer lyd godt og høy lyd skremmer fisken også brå bevegelser gjør det samme. Du kan bruke ein slange til å suge ut gørr ,eller du kan ta ut fisken og gjøre reint,husk ikkje bruk såpe av noen slag, behold ein del av vannet så vannverdiene ikkje varierer får mye og bruk om att delen du beholder. Nytt vann som har stått noen timer er bedre en vann rett fra krana , da får vannet luftet ut gasser som kommer med vannet. Vil anbefale deg å anskaffe ei lita filterpumpe som du får kjøpt der du kjøper fisk og for da treng du ikkje rengøre så ofte. Du bytter vann ofte og det er bra. Gulfisk liker forskjelligt for, den du nemver er bra , Bruker blant annet dette selv. Gullfisk liker også levende for som små mark , sukker maur, insekter osv, men du kan også gje den forvellet salat , brokkoli har du tilgang på ande mat ( lita flyte plante) så spiser den det også. Gøy med fisk og tror den har det godt hos dere pass på att du ikkje har for mange i bolla for den kunne kansje tengt seg litt større plass. Lykke til
__________________ Fisk ute og inne |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Doffen og jeg koser oss vi,- han er en sosial og morsom krabat, tro det eller ei.. Nysgjerrig som bare den, når jeg vifter med fingrene på siden av bollen kommer han for å undersøke hver gang. Har skaffet ny plante da den som fulgte med når han kom begynte å se noe luguber ut. Gir en bitteliten klype mat to ggr om dagen, og skifter vann eller fornyer regelmessig etter det rådet jeg fikk her. Men nå har han fått en underlig vane; han går i perioder og "knepper" oppe i vannflata -uavhengig av vannskift. Det høres tydelig på avstand og. Er dette tegn på noe, eller passer vi bare i lag vi to halvgamle individene og legger oss til uvaner? Noen som vet? Hilsen fra Doffen og mamma |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Hei :-) Vet ikke helt hvordan beskrive lyden (to fingertupper mot hverandre og kneppe med neglene?),- men ser jo at han er oppe og henter luft iblandt uten at det knepper. Ofte er det høyest når han går langs kanten på bollen. Er jo bare gøy med en fisk som gir lyd da, så lenge det ikke er noe galt.. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
En annen ting fisken kan drive på med er å slurpe på proteinhinna som ofte oppstår i boller og akvarium. De kan rett og slett få helt dilla på dette. Hvis det viser seg at dette begynner å bli plagsomt for fisken (dvs den får for mye oppdrift), så anbefales det å gå over til pellets som fôr.
__________________ Carpman |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Bollen skulle rengjøres under vannskift, og dermed ramla en stor bit av kanten! Så nå har'n fått 70 liters akvarium (Juwel) og samboer ![]() De går fint sammen, og er noen aktive krabater begge to. Den nye elsker å leke seg i vannstrømmen fra pumpa -følger strømmen ned og jobber seg opp igjen i full fart. Den har helt annen "kroppsbygning" enn Doffen (rund over magen) og mye fyldigere slør. Men - går litt i surr a' mor da.. Hva er gullfisk og hva er slørhale? Prøver å legge inn et bilde Mvh Doffenmamma m svigerdatter?? |
| | |
| | #9 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Så synd at bollen gikk i stykker, Not ![]() Ingenting er bedre enn at disse får litt bedre plass. Men vær forsiktig nå hvis du nettopp har startet opp 70 literen. Følg nøye med vannverdier da filteret ikke er optimalt ennå. Det tar faktisk opptil en mnd før filteret er sånn noe lunde modent med bakteriekultur. Alle karper under arten Carassius auratus er gullfisk. Det vil si med andre ord; med eller uten slør så er dette gullfisk. Slørhaler blir bare en variant av arten. De med vanlig hale kalles ofte for singelhaler eller vanlig gullfisk. Lykke til med ny bopel for dine små
__________________ Carpman |
| | |
![]() |
| Tags |
| nybegynner, sååå |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|